امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27556 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اعلام رتبه ایران در مدیریت منابع آبی در دنیا

خبرایران:دبیر خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه 25 درصد از بارندگی‌های جهان در ایران صورت می‌گیرد، گفت: ایران رتبه 117 جهان را در مدیریت آب در اختیار دارد؛ از این رو باید در این حوزه استراتژی‌های کارشناسانه‌ای تدوین شود.
اعلام رتبه ایران در مدیریت منابع آبی در دنیا

به گزارش خبرایران، مهندس غلامرضا حمیدی‌انارکی امروز در همایش مدیریت آب در صنایع فرآوری مواد معدنی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از معادن کشور ابتدا در قسمت‌های کم عیارتر کانسارها آغاز شد، افزود: به تدریج با کاهش ذخایر پرعیار و اضافه شدن مصرف، استفاده از مواد معدنی کم عیار مورد توجه قرار گرفت که این امر موجب شد معدن‌کاران مجبور به استفاده از روش‌های مختلف کانه‌آرایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه در اغلب روش‌های کانه‌آرایی، آب عامل اصلی و تعیین‌کننده است، اظهار کرد: بحران آب امروز از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم جهان بویژه کشورهای واقع در مناطق خشک و بی آب از جمله ایران است.

حمیدی با تاکید بر اینکه جنگ آینده بر سر آب خواهد بود، اضافه کرد: در ایران که منابع آب محدود و در پاره‌ای از موارد در نزدیکی معادن وجود ندارد، لازم است تا از فواصل دور آب به منطقه منتقل شود. از این رو تامین آب و هزینه تامین آن یکی از پارامترهای اصلی به شمار می‌رود.

به گفته وی، بهره‌برداران معادن برای کانه‌آرایی و تهیه مواد قابل عرضه به بازار مجبور به استفاده بهینه از آب می‌شوند و باید به مساله آب و روش‌هایی که آب کمتری مصرف می‌شود، توجه شود.

دبیر خانه معدن ایران با بیان این‌که سرانه مصرف آب در ایران دو برابر جهان است، گفت: این موضوع حاکی از آن است که مشکل آب در تمام دنیا وجود دارد،‌ اما شاید این وضعیت در ایران بحرانی‌تر است، چرا که در کنار چالش‌های وضعیت آب با مشکل دیگری به نام "مدیریت منابع آب" مواجه هستیم.

به گفته وی، بر اساس اقلیمی که ایران در آن قرار گرفته است،‌ 6 درصد از مساحت کشور را مناطق بیابانی تشکیل داده است و آمارها نشان از بحران در میزان ذخایر آب موجود در کشور را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این امر تهدیدی جدی برای بخش‌های مختلف اقتصادی تلقی می‌شود،‌ اظهار کرد: با ورود چنین مشکلی میزان مصرف ما در مقایسه با جهان دو برابر است، در حالی که تنها 25 درصد از بارندگی‌های جهان در ایران صورت می‌گیرد.

حمیدی‌انارکی اضافه کرد: با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در میزان مصرف آب،‌ باید توجه بیشتری به این حوزه انجام شود.

دبیر خانه معدن ایران با بیان اینکه بخش کشاورزی با مصرف 920 درصدی آب در کشور سهم اندکی در اشتغال‌زایی دارد،‌ خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، سهم این بخش در تولید ناخالص ملی نیز نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی کمتر است.

وی با ابراز تاسف از نبود تدوین استراتژی‌ آب به صورت کارشناسی، ادامه داد: ایران رتبه 117 جهان را در مدیریت آب در اختیار دارد. از این رو باید در این حوزه استراتژی‌های لازم تعریف شود.

دبیر خانه معدن ایران با نگاهی به کشورهایی چون تولید کننده فولاد مانند چین و هند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کشورها صنایع فولاد خود را در نزدیکی آبها احداث کرده‌اند تا هم آب مورد نیاز خود را تامین کنند و هم به بازارهای صادراتی دسترسی داشته باشند.

حمیدی‌انارکی با بیان اینکه باید بپذیریم در اکثر نقاط کشور با کم آبی یا بی‌آبی روبرو هستیم، افزود: در کنار اقدامات لازم در سطح کشور،‌ مدیریت منابع آب ضروری است، چرا که با کمبود آب که بحران وحشتناکی پیش‌بینی می‌شود، ‌مدیریت آب در کشاورزی، صنعت و مصارف شخصی باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش‌های لازم نیز به افراد ارائه شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب