امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27594 تاریخ انتشار: شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزير آموزش و پرورش؛

مويدی: مبناي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد از آموزش و پرورش شروع شود/وزير آموزش و پرورش: علت‌ بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد است

خبرایران:قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر مبناي آموزش‌ها به ويژه آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد از آموزش و پرورش شروع شود، شاهد نتيجه بهتري در سطوح مختلف جامعه خواهيم بود.
مويدی: مبناي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد از آموزش و پرورش شروع شود/وزير آموزش و پرورش: علت‌ بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد است

به گزارش خبرایران از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ علي مويدي صبح امروز در نشست مشترك با وزير آموزش و پرورش، با بيان اينكه يكي از سازمان‌هايي كه نقش اساسي و اثرگذار در پيشگيري از اعتياد دانش‌آموزان دارد، وزارت آموزش و پرورش است، گفت: آنچه در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، تدابير رياست جمهوري و رهنمودهاي وزير كشور و دبيركل ستاد در چند سال اخير مورد تاكيد قرار گرفته است، تمركز بر تعليم و تربيت و توجه بر آموزش است كه در اين راستا اگر مبناي كار به ويژه در حوزه پيشگيري، از آموزش و پرورش شروع شود نتيجه بهتري را در سطوح مختلف جامعه مي‌توانيم شاهد باشيم.
وي افزود: برنامه‌هاي آموزشي نيز در اين سال‌ها با دلسوزي، دقت نظر، همراهي و همفكري مسئولان امر در وزارت آموزش و پرورش محقق شده است.
قائم مقام دبيركل ستاد گفت: يكي از كارهاي بزرگ در نظام، دسته‌بندي آسيب‌هاي اجتماعي در سال گذشته بود كه اعتياد در اولويت اين آسيب‌ها قرار گرفت و موجب ايجاد حساسيت و نهضت اجتماعي در سطوح مختلف جامعه شد.


مويدي بيان داشت: امروز شاهد يك الگو و برنامه‌ در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستيم كه همه ابعاد مقابله، درمان، پيشگيري، صيانت و... در آن وجود دارد و اين در حاليست كه در گذشته صرفا به مقابله با اعتياد توجه مي‌شد.
وي ادامه داد: امروزه مجموعه عوامل حاكميتي اولويت خود را در بين آسيب‌هاي اجتماعي به پيشگيري معطوف كرده‌اند و  اين مهمترين دستاورد نظام در سال‌هاي گذشته است.
مويدي بيان داشت: اميدواريم با هماهنگي، تعامل و همفكري به اهداف دولت در برنامه ششم توسعه و همچنين اجراي برنامه‌هاي فوق‌العاده در 6 ماه آتي و ارائه آن در جلسه آتي در محضر مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) دست يابيم.


علت‌العلل بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، سوء مصرف مواد مخدر است
همچنين سيد محمد بطحائي وزير آموزش و پرورش در اين جلسه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر به آموزش و پرورش براي مبارزه با آسيب مهلك اعتياد توجه ويژه‌اي دارد. تجربيات كشورمان و ديگر كشورها نشان مي‌دهد كه اگر بخواهيم با آسيب‌هاي اجتماعي به صورت ريشه‌اي مبارزه كنيم، سهم بسيار عمده آن در دوران كودكي و نوجواني است و توجه به اين اصل مهم، موجب شده كه بعد از 4 سال تعامل ستاد با آموزش و پرورش دستاوردهاي خوبي به ارمغان آورده شود.
وي با بيان اينكه در حوزه گسترش ابزارهاي اجتماعي با انفجار اطلاعات مواجهيم، تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين ابزارها، فضاي مجازي است كه اين روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است، فضاي مجازي علاوه بر اينكه داراي فرصت‌ است تهديداتي را هم به همراه دارد كه ارزش‌هاي همه كشورها را در معرض خطر و تهديد قرار مي‌دهد.
وزير آموزش و پرورش بيان داشت: خطرات فضاي مجازي براي كودك و نوجواني كه هنوز مهارت كافي براي مواجه با تهديدات اين فضا را فرا نگرفته است، بيشتر و جدي‌تر خواهد بود. از اين جهت، بايد در آموزش و پرورش رويكرد آموزش‌ها را متناسب با شرايط جديد تغيير دهيم كه كاري بسيار سخت و انرژي‌بر است اما اين رسالت ما در وزارتخانه است.
وي با بيان اينكه در مبارزه با مواد مخدر نيازمند مشاركت دستگاه‌هايي همچون وزارت كشور، وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي و قوه قضائيه هستيم، بيان داشت: علت‌العلل بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد است و براي كاهش خشونت در مدرسه و جامعه، طلاق‌هاي زودهنگام، خودكشي و... بايد سوء مصرف مواد را كاهش دهيم.


بطحائي گفت: دانش‌آموز از دو منظر مي‌تواند در مبارزه با مواد مخدر مشاركت كن؛ يكي فراگيري آموزش‌هاي پيشگيري به وي است تا او از گرفتاري در سوء‌مصرف مواد مخدر مصون بماند و دوم اينكه وي مي‌تواند عامل تاثيرگذاري در حوزه پيشگيري از اعتياد باشد و در مصون‌سازي ديگر دانش‌آموزان در اين حوزه ايفاي نقش كند.


وي افزود: اطلاع رساني در فضاي رسانه اي بايد به نحوي باشد كه ضمن حساس كردن جامعه نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد، به يأس و نااميدي را در خانواده‌ها دامن نزند.
وزير آموزش و پرورش از راه‌اندازي شبكه ملي آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بخشی از این شبکه به تلویزیون تعاملی اختصاص خواهد داشت که با مخاطبینِ خاص پیام‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری را در میان خواهد گذاشت و از مجموعه 10 برنامه آن در فاز  اول، 2 برنامه به پيشگيري از اعتياد اختصاص يافته است.
بطحائي گفت: از ويژگي اين تلويزيون مخاطب محوربودن برنامه‌ها است، بنابراين هر يك از والدين تنها مي‌توانند با ارائه رمز وارد سيستم شوند و برنامه مربوط به فرزند خودشان را مشاهده كنند.
وي عدم امكان ضبط و كپي برداري از برنامه هاي تلويزيون تعاملي را از جمله ويژگي‌هاي شبکه ملي اين وزارتخانه برشمرد و اظهار كرد: حضور و غياب والدين دانش‌آموزان نيز از ويژگي‌هاي ديگر اين تلويزيون تعاملي است.
بطحايي مشغله مديران مدارس را يكي از موانع اجراي طرح‌ها در آموزش وپرورش دانست و تصريح كرد: در اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد، مدرسه بايد محور اصلي باشد و رابطان طرح مستقيماً با مسئولين بالادستي ارتباط داشته باشند، بنابراين اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي نيازمند وجود افراد متخصص در هر مدرسه است.


وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه با همدلي يكيديگر بتوانيم ريشه بلاي خانمانسوز اعتياد را در جامعه بخشكانيم و موفقيت‌هاي چشمگيري را در جامعه شاهد باشيم؛ چرا كه جامعه اسلامي ما كه زيربناي حكومت آن مبتني بر آموزه‌هاي ديني است زيبنده نيست كه داراي اين اعداد و ارقام در حوزه اعتياد باشد.
گفتني است در پايان جمعي از مديران و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود در اين حوزه پرداختند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب