امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27660 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترعبدالناصرهمتی در نشست خبری اعلام کرد؛

باید شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک کنند/ کارمزد نمایندگی‌ها در بیمه‌ها بسیار زیاد است/ مالیات بر ارزش افزوده کاملا از بیمه حذف شود/ میانگین سنی مدیران بیمه‌ای ما ۵۵ سال است/ این حجم از پرداخت عوارض در صنعت بیمه ایران کمرشکن است

خبرایران: رئیس کل بیمه مرکزی ایران به انتقاد از پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت وگفت: این حجم از عوارضی که صنعت بیمه ایران پرداخت می‌کند کمرشکن است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز باری اضافه بر دوش بیمه‌گذاران است
باید شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک کنند/ کارمزد نمایندگی‌ها در بیمه‌ها بسیار زیاد است/ مالیات بر ارزش افزوده کاملا از بیمه حذف شود/ میانگین سنی مدیران بیمه‌ای ما ۵۵ سال است/ این حجم از پرداخت عوارض در صنعت بیمه ایران کمرشکن است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران» صبخ امروز 9 بهمن ماه 1396 با حضور«دکترعبدالناصرهمتی»رئیس کل بیمه مرکزی ایران واصحاب رسانه درساختمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار و دراین نشست خبری« عبدالناصرهمتی »  رئیس کل بیمه مرکزی ایران اظهارداشت: وقتی ضریب خسارت در بیمه مسئولیت بالا رفته است، می‌توان آن را یک زنگ خطر تلقی کرد و باید شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک کنند و با نرخ‌های پایین بیمه‌های مسئولیت صادر نکنند تا مجبور شوند خسارت سنگین پرداخت کنند.

 رئیس کل بیمه مرکزی ایران به موضوع کارمزد نمایندگی‌ها اشاره کرد و این را هم گفت که اکنون کارمزد نمایندگی‌ها در بیمه‌ها بسیار زیاد است و عملا شرکت‌های بیمه به مرز ضرر رسیده‌اند.

وی در پاسخ به این مساله که آیا بیمه مرکزی ایران قصد دخالت در نرخ‌های بیمه را دارد، گفت‌: خیر ما به هیچ عنوان قصد دخالت در نرخ بیمه‌ها را نداریم و باید شرکت‌های بیمه ترتیبی اتخاذ کنند که حاشیه سود متناسب باشد.

همتی درخصوص اینکه آیا بیمه مرکزی ایران موضوعی مانند اجباری شدن بیمه‌های مسئولیت را پیگیری می‌کند یا خیر، چنین توضیح داد: ما نمی‌خواهیم خودمان را به اجباری کردن بیمه‌های مسئولیت موظف کنیم، اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود که به آن سمت برویم که افراد خود برای بیمه مسئولیت در رشته‌های مختلف اقدام کنند.

وی ادامه داد: همان طور که می‌بینیم اکنون پزشکان تمایلی ندارند که بدون بیمه مسئولیت جراحی انجام دهند، بنابراین به نظر من نیازی نیست که ما بیمه مسئولیت اجباری کنیم بلکه فشار افکار عمومی خود به سمت آن می‌رود که این بیمه‌ها اجباری شوند.

 دکترهمتی ابرازداشت: اخیرا مسائلی پیرامون حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها مطرح شده است و بیمه مرکزی بارها نظر خود را مبنی بر این‌که باید مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها حذف شود اعلام کرده، چرا که به این ترتیب رغبت بیمه‌گذار برای بیمه شدن بیشتر خواهد بود و شاهد افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهیم بود.

وی افزود: اکنون مدتی است که این موضوع در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و در نشست خبری امروز همتی نیز این مساله مطرح و نظر او در این باره پرسیده شد و سازمان امور مالیاتی معتقد است که باید مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه‌ها تعلق گیرد و اکنون فقط به بیمه تعلق نمی‌گیرد و درباره‌ بیمه عمر نیز اصرار بر روی آن وجود دارد. با این حال من معتقدم به آن سمت برویم که مالیات بر ارزش افزوده کاملا از بیمه حذف شود.

دکترهمتی با بیان این‌که در دنیا مشوق‌هایی صورت می‌گیرد که رغبت افراد برای بیمه شدن بیشتر شود، گفت: به نظر می‌رسد که این رویه در ایران با اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر عکس است، چرا که وقتی ما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌گذار دریافت می‌کنیم در واقع هزینه‌های بیمه را برای او افزایش می‌دهیم و این با استراتژی دولت مبنی بر توسعه بیمه‌ها در تضاد است.

وی یادآورشد:گرچه برخی دوستان معتقدند که با حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها درآمد دولت کاهش می‌یابد، ولی ما نیز بر این نکته تاکید داریم که حذف مالیات بر ارزش افزوده کمک خواهد کرد که افراد تمایل بیشتری برای بیمه شدن داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران اضافه کرد: درآخرین نشست ما با مجلس شورای اسلامی درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده این نکته مطرح شد که مالیات بر ارزش افزوده بیمه عمر شخص ثالث و درمان کاملا حذف شود، ولی ما امیدواریم که کل بخش‌های صنعت بیمه معاف از مالیات بر ارزش افزوده شود حالا باید ببینیم تصویب نهایی کمیسیون تلفیق چه خواهد بود.

وی درباره بیمه توسعه نیز چنین توضیح داد که اتفاقاتی که در مورد این بیمه افتاده یک اتفاق بد بود که پیش بینی نمی‌کردیم که تعهدات اینقدر زیاد باشد و فکر می‌کردیم که در نهایت با ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان مساله تمام می‌شود، ولی اکنون ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برآورد ما این است که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان از تعهدات مابقی مانده است و اکنون منتظریم که قوه قضاییه در این زمینه تصمیم بگیرد.

دکترهمتی درخصوص بیمه آتیه‌سازان حافظ هم عنوان داشت: باید این شرکت بیمه‌ای تطابق لازم را با بیمه مرکزی پیدا کند نظر وزیر بهداشت بر این است که تطابق پیدا بکند و اگر چنین نشود تعهداتی نسبت به آن نخواهیم داشت.

وی درخصوص بالابودن سن مدیران بیمه‌ای کشور ارائه و اظهار کرد: چنین نیست میانگین سنی مدیران بیمه‌ای ما ۵۵ سال است که این میانگین سنی زیاد نیست و شاید بتوان تک به تک مدیری را پیدا کرد که ۷۰ سال سن دارد به هرحال ما به تجربه‌گرایی اعتقاد داریم و معتقدیم که باید مدیران باتجربه در میدان باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این مساله که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش اظهار کرده بود که به جوانان میدان داده نمی‌شود گفت: به نظر من این چنین نیست که به جوانان میدان داده نشود، ضمن این‌که به هر حال از دست ما برای بیمه‌های خصوصی کاری بر نمی‌آید. نمی‌توان به بیمه‌های خصوصی بگویم که مدیرانی که باتجربه هستند حتما کنار بگذارند و در ازای آن جوانان را به میدان بیاورند.

وی با تاکید بر این‌که در میان مدیران کسانی هستند که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند، گفت: وقتی مدیران ما به سن بازنشستگی نرسیده‌اند چگونه می‌توان آنها را برکنار کرد و به جای آنها نیروی جوان گذاشت. ضمن این‌که تاکید می‌کنم به نظر من در صنعت بیمه جوان‌ها هم بالا آمده‌اند.

همتی بخشی از سخنانش را به توضیح درباره اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی که تازه تاسیس شده است، اختصاص داد و گفت: این اداره تمام ذخایر سرمایه‌گذاری و تعهدات را کنترل می‌کند و بدین ترتیب بازدهی‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود چک خواهد شد و این بررسی به صورت سیستمی و نه لزوما مبنی بر گزارشی است که آنها ارائه می‌کنند. اخیرا مسائلی مطرح می‌شود در این باره که بیمه‌ها زیان‌ده هستند و این مسیر چندان شفافی را مقابل آنها نمی‌گذارد.

وی در این باره این توضیح را ارائه کرد که لزوما نباید همه رشته‌های بیمه سودده باشند و صنعت بیمه در سال ۱۳۹۵، ۷۰۰ میلیارد تومان سود داده است و در حالی که ۱۰۵۰ میلیارد تومان هم فقط عوارض به وزارت بهداشت، راهداری و نیروی انتظامی پرداخت کرده است در نتیجه در مجموع سود شرکت‌های بیمه‌ای ۱۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. این میزان از نظر ما سود قابل قبولی است.

رئیس کل بیمه مرکزی بخشی از سخنانش را به انتقاد از پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: این حجم از عوارضی که صنعت بیمه ایران پرداخت می‌کند کمرشکن است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز باری اضافه بر دوش بیمه‌گذاران است. اینها مواردی است که ما خواهان اصلاح آنها هستیم. چه‌طور می‌شود که این عوارض کمرشکن وجود داشته باشد و بعد بگوییم بیمه‌ها وضع‌شان خوب نیست. اگر این عوارض به این شکل پرداخت نشود بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی به موضوع بیمه اتکایی هم اشاره کرد و چنین اظهار کرد: شرکتی که ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد، باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان حق بیمه بگیرد این‌که چرا نمی‌گیرد به این دلیل است که سرمایه‌ گذاری می‌کند و ما هم تمایلی نداریم شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌ گذاری کنند، چرا که یک شرکت بیمه‌ای در وهله اول وظیفه ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای دارند و اگر نخواهند هیچ ریسکی بپذیرند و به بازار برای اخذ پوشش کمک کنند ما نیز در مجوزهایی که ارائه داده‌ایم تجدیدپذیر می‌کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران درپایان درباره حادثه کشتی سانچی و وضعیت بیمه‌ ان توضیح داد:در ماجرای سانچی باید بگویم فقط ۳۰ درصد بیمه بدنه که حدود ۳۲ میلیون دلار هزینه داشت، به شرکت‌های بیمه ما مربوط بود که آن دو نیز اتکایی کرده‌اند و کمتر از ۵ میلیون دلار پرداخت خواهند کرد و مسئولیت خدمت کشتی با شرکت‌های خارجی است، فقط یکی از شرکت‌های داخلی به ازای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان بیمه حادثه دارند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب