امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27923 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کوروش زارعی:

جشنواره‌ها هیچ توجهی به اصل انقلاب اسلامی ندارند

خبرایران: کوروش زارعی، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون و سینما، معتقد است که جشنواره‌ها هیچ توجهی به اصل انقلاب اسلامی ندارند. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تأکید می‌کند که ما نیازمند تربیت نیروهای جوان و هنرمند برای حفظ ساختار اصولی انقلاب هستیم.
جشنواره‌ها هیچ توجهی به اصل انقلاب اسلامی ندارند

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در مورد اینکه آیا تئاتر انقلاب شکل گرفته یا خیر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در حقیقت ما چیزی به عنوان تئاتر انقلاب نداریم. چرا که همه آنچه تاکنون گفته شده در حد حرف و شعار باقی مانده است. کافی است که به جشنواره فجر نگاه کنیم. با اینکه نام جشنواره‌هایی که در ایام الله دهه فجر برگزار می‌شود، با نام فجر مزین است، اما هیچ نشانی از آن درونش نیست. جشنواره‌های تئاتر، فیلم، موسیقی، مد و لباس و تجسمی در این ایام با هزینه‌های بسیار برگزار می‌شود. اما این جشنواره‌ها به‌جز فجر انقلاب اسلامی ایران که اصل ماجرا هست هر آنچه را همراه خود دارند. هرساله این جشنواره‌ها به اسم انقلاب و اسلامی و پیروزی شکوهمند آن برگزار می‌شود، اما آنچه درونش وجود ندارد ساختار و اصول انقلاب اسلامی است. مشکل جشنواره‌های مختلف هنری فجر به این دوره که گذشت و دوره‌های پیشین مربوط نیست. ما سال‌های متوالی زیادی است که در این مورد هشدار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم جشنواره‌های برگزار شده آن ارج واقعی خود را به دست آورند. اما متاسفانه کسی توجه لازم را ندارد. متولیان و مسئولان مربوطه به این جشنواره و هم آنهایی که برنامه‌ و بودجه فرهنگی را تصویب می‌کنند هیچ توجهی به اصل انقلاب ندارند. به گونه‌ای که بی اهمیتی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند.

او اضافه کرد: مظلومیت فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در میان مجلس شورای اسلامی که تصویب کننده بودجه فرهنگی کشور است گرفته تا متولیان مختلف آن کاملا مشخص و مشهود است. اگر مظلوم نبود مورد توجه درست قرار می‌گرفت. تنها چیزی که از فرهنگ و هنر انقلاب باقی مانده است نام آن است. نامی که اگر به همین شیوه پیش برویم شاید دچار تغییر شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: سال آینده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. با توجه به بیانات و دیدگاه‌های متفکرانه رهبری که بارها بر فرهنگ و هنر کشور تاکید داشته اند باید توجه ویژه‌ای بر اساس اصل انقلاب به این مقوله داشته باشیم. اما با این روال که در پیش گرفته شده است شکل‌گیری فعالیتی که در حقیقت در راستای انقلاب باشد را نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم. چرا که هرگاه صحبت از فرهنگ و هنر آن هم از نوع انقلاب اسلامی می¬ شود، همه چیز فروکش می‌کند و بودجه‌های کلان موجود فرهنگی صرف امور و شکل دیگری از فرهنگ هنر می‌شود.

زارعی بار دیگر با تأکید بر عدم وجود تئاتر انقلاب به معنای واقعی گفت: فرهنگ و هنر کشور ما چیزی به اسم و در حقیقت تئاتر انقلاب ندارد. همچنین هیچ سیاست‌گذاری مناسبی برای حرکت به سوی دستیابی به تئاتر انقلاب نداشته و نداریم. از سوی دیگر برای نسل‌های آینده کشور که به تازگی وارد عرصه‌های مختلف هنری اعم از تئاتر و فیلم می‌شوند هیچ برنامه و چشم‌اندازی در نظر نگرفته‌ایم. برنامه‌ و چشم‌اندازی که این نسل را در مسیر درستی از هنر انقلاب قرار دهد تا هم ببینند و هم به سوی این هنر والای انقلاب حرکت کنند. ما نیازمند تربیت نیروهای جوان و هنرمند برای حفظ ساختار اصولی انقلاب هستیم. اما از این موضوع در ابعاد کلان خود غافل شده و جا مانده‌ایم.

او با تأکید بر تربیت و پرورش نسل جوان برای هنر انقلاب کشور افزود: ما اگر امروزه هنرمندان انقلابی با تجربه و با سابقه خودمان را که زاده فرهنگ آغاز انقلاب و جنگ تحمیلی هستند کنار بگذاریم و یا اینکه روزی دیگر عمرشان به دنیا نباشد، کسی نیست که جای خالی‌شان را پر کند و به همان قوت راهشان را ادامه دهد. به این ترتیب کسی را نمی‌توانیم داشته باشیم که راه و رسم مرحوم فرج‌الله سلحشور را ادامه دهد و پا جای پای او گذارد. حسین منزوری، استاد امیرحسین فردی، مشفق کاشانی، سعید کشن‌فلاح، سبزواری که شاعر برجسته‌ای است نمونه‌های تربیت شده انقلاب هستند که در حال حاضر میان جوانان کشور کسی را نداریم ادامه دهنده فعالیت‌های هنری انقلابی آن‌ها باشد. چرا که نه به فکر تربیت و پرورش بوده‌ایم و نه دغدغه هنر انقلاب را داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با این وضعیت هنگام فقدان بزرگان هنر انقلاب ایران دست انقلاب در فرهنگ و هنر کشور خالی می‌شود. به این ترتیب اگر ما تئاتر، فیلم، شعر و دیگر عرصه‌های هنری انقلاب اسلامی را می‌خواهیم باید برایش هزینه کنیم. هنر انقلاب به توجه درست احتیاج دارد. فرهنگ و هنر انقلاب شایسته هزینه و تصویب بودجه برای آن هست. اما به دلایلی همین که نام هنر انقلاب را مطرح می‌کنیم همه عقب نشینی می‌کنند.

زارعی همچنین در مورد بودجه‌ای که به هنر انقلاب و سازمان‌های هنری انقلاب اختصاص داده می‌شود گفت: دستگاه‌هایی همانند حوزه هنری که کار فرهنگی هنری انقلابی می‌کنند بودجه اندک و ناچیزی را برای یکسال دریافت می‌کند. حوزه هنری به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی در عرصه هنر باید به تولید آثار فاخر بپردازد. در حالی‌که بودجه اندکی را در اختیار دارد. در صورتی که برخی دستگاه‌های فرهنگی هنری کشور هزاران میلیارد در سال بودجه دریافت می‌کنند. اما هیچ نتیجه قابل توجهی را ندارند. حوزه هنری با این بودجه اندک یک تنه وارد میدان شده است و همچنان در این نبرد فعالیت دارد. چرا که با کمترین امکانات و کمترین بودجه دست به اقدامات بزرگ می‌زند. در صورتی که حوزه هنری به عنوان پایگاه هنر انقلاب باید بیشترین بودجه فرهنگی هنری را در میان دیگر سازمان‌های مربوطه داشته باشد تا بتواند اقدامات جاودانه و نتیجه بخش در فرهنگ و هنر کشور انجام دهد. حوزه هنری در حاضر با بودجه اندکی که دارد فعالیت‌های بزرگی را انجام می‌دهد و بار کم‌کاری بسیاری از سازمان‌های فرهنگی کشور را به دوش می‌کشد. فعالیت‌های حوزه هنری آنچنان ارزشمند است که باید از همه جوانب به ان بودجه تزریق شود. هوای حوزه هنری را ارگان‌های بودجه و برنامه‌ریزی و مجلس بیش از پیش داشته باشند تا برای هنر انقلاب کارهای فاخر و بزرگ‌تر از این انجام دهد. ما با دست خالی شاهکار کرده‌ایم. حال تصور کنید که اگر با پشتوانه مالی قدرمتند و قوی همراه باشد می‌تواند کارهای عظیمی را انجام دهد.

این هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر که در سریال تازه پخش شده «آنام» نیز به عنوان بازیگر حضور دارد؛ ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران برای دست‌یابی به اهدافی شکل گرفت. چرا که امام نهضت خود را با این اهداف آغاز کرد. اهدافی مثل مبارزه با ظلم، استبداد و استعمار مد نظر امام(ره) بود و بر اساس همان‌ها نیز گام برمی‌داشت. علاوه بر این اهداف امام(ره) به دنبال دستیابی به استقلال و عزت ملی مردمی ایران بود. چرا که ارزش‌های انسانی و عزت مردمی ایران پیش از انقلاب آسیب دیده بود. تصور کنید که طبق قانون کاپیتولاسیون پیش از انقلاب ما حق اعتراض به سگ‌های آمریکایی را هم نداشتیم. این نهایت ذلت یک ملت در کشور خودش است. این‌ها همان دلایلی بود که مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) برایش ایستاگی کردند و عزت و اسقلال از دست رفته خود را بار دیگر به دست آوردند. تئاتر انقلاب نیز چنین است. همه عرصه‌های هنری انقلاب باید مطابق با انقلاب اسلامی پیش‌روی داشته باشند. مثل ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری، ایستادگی در برابر ظلم و کمک به مردم مظلوم دنیا، مبارزه با بی‌اخلاقی‌های جامعه، ایستادگی در برابر تخریب تفکر انقلاب و شخصیت‌های انقلابی و مسائل گوناگونی که هر کدام امکان پرداخت‌های هنری گسترده‌ای را دارد. رسیدگی به چنین مواضعی می‌تواند هنر انقلاب باشد.

او اضافه کرد: ایران دارای عقبه و پیشینه فرهنگی است که تنها مختص به ایرانی‌ها هست. باید تلاش کنیم تا آنها را زنده‌نگه داریم. چرا که دنیای مدرنیته و فضای مجازی امروز در حال جایگزین شدن دنیای واقعی خودمان است. به این ترتیب اگر ما به فرهنگ غنی خودمان نپردازیم فرهنگ ما دچار فراموش می‌شود. در نتیجه تغییر فرهنگ ما مستقیما روی هنر ما تاثیر خواهد گذاشت و آن را نیز تغییر داده و به آن آسیب می‌زند. به هر حال این موضوعات جای کار بسیاری دارد که به نوعی دستاوردهای انقلاب است. پرداخت درست به این موضوعات نیز در راستای هنر انقلاب است و بازنشر آن‌ها به فرهنگ و هنر انقلاب کمک کرده است.

زارعی در پایان گفت: حرف‌های ما در مورد انقلاب و هنر انقلاب در حد شعار باقی‌نماند. کشور ما به فرهنگ‌سازی در مورد انقلاب بیش از نان شب نیازمند است. چرا که آنقدر که ما باید روی بُعد فرهنگی انقلاب کار کنیم و مانور دهیم، به دعواهای سیاسی و جناحی و حاشیه‌ای می‌پردازیم. باید به جای این حواشی، فرهنگ انقلابی اسلامی در راس امور قرار گیرد. امام(ره) همیشه تاکید داشتند که ما باید انقلاب را به دنیا صادر کنیم. اما باید خِرد جمعی برای این موضوع به وجود بیاید. شاید هنوز حرف امام خمینی(ره) را به خوبی درک نکرده‌ایم. زیرا بی‌شک فرهنگ و هنر به عنوان یک سرباز رسانه‌ای در این نبرد تنها راه درست صدور انقلاب به سراسر دنیا خواهد بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب