امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2795 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

همه «ترین‌های» لیگ سیزدهم فوتبال ایران

لیگ سیزدهم فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که رکوردهای خاصی را با خود به یادگار گذاشت.
همه «ترین‌های»  لیگ سیزدهم فوتبال ایران

 

سیزدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر با قهرمانی فولاد به پایان رسید. فولاد خوزستان در حالی با 57 امتیاز قهرمانی را جشن گرفت که رکورد بیشترین امتیاز در لیگ‌های شانزده تیمی در اختیار همین تیم و در لیگ چهارم بود. در آن فصل فولادی‌ها با 64 امتیاز قهرمانی را جشن گرفتند. با توجه به شانزده تیمی شدن لیگ برتر، با مقایسه‌ای میان چهار دوره‌ رقابت‌های لیگ برتر ایران که شانزده تیمی بوده، به بررسی رکوردهای این چهار سال پرداختیم.

* بیشترین پیروزی

بیشترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در اختیار پرسپولیس و فولاد با 16پیروزی بود که رکورد تعداد پیروزی در لیگ‌های 16 تیمی ایران در اختیار فولاد با 19 پیروزی در لیگ چهارم بود که این رکورد شکسته نشد.

* کمترین پیروزی

کمترین پیروزی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر با یک پیروزی در اختیار مس کرمان بود. پیش از این راه آهن تهران در لیگ ششم با دو پیروزی این رکورد را در دست داشت.

* بیشتری تساوی

این رکورد هم در این فصل در اختیار مس کرمان بود. این تیم با 19 تساوی در لیگ امسال به رکوردی دست یافت که پیش از این سابقه نداشت. پیش‌تر بالاترین تعداد تساوی در لیگ‌های 16 تیمی در اختیار راه آهن با 14 تساوی در لیگ ششم بود.

* کمترین تساوی

ملوان بندر انزلی با 6 تساوی در این فصل از رقابت‌ها کمترین تعداد تساوی را داشت. این رکورد با همین تعداد تساوی یکبار در لیگ پنجم توسط این تیم رقم خورده بود و البته در فصل ششم رقابت‌های لیگ برتر هم استقلال اهواز با همین تعداد تساوی لیگ را به پایان رسانده بود.

* بیشترین شکست

در این فصل شش تیم با 13 شکست، بیشترین تعداد باخت را داشتند که در نوع خود رکوردی عجیب بود. صبای قم، استقلال خوزستان، راه آهن، فجرسپاسی، ذوب آهن و داماش مشترکا این رکورد را در دست گرفتند و این درحالی است که شهید قندی یزد در لیگ پنجم با 19 باخت این رکورد را در دست داشت که این رکورد هم از رکوردهایی بود که شکسته نشد.

* کمترین باخت

عنوان شکست ناپذیرترین تیم لیگ برتر در این فصل در اختیار نفت تهران با چهار شکست است. این رکورد در دست استقلال در لیگ پنجم است. آنها در آن فصل تنها سه شکست در کارنامه خودشان داشتند.

* بیشترین گل زده

برترین خط حمله لیگ برتر را در این فصل با 40 گل در اختیار ملوان بود. این رکورد در همه ادوار لیگ‌های شانزده تیمی ایران بی سابقه بوده و هیچ گاه بالاترین تعداد گل‌زده در لیگ برتر تا این حد کم نبوده است. بیشترین گل زده در ادوار شانزده تیمی لیگ برتر در اختیار پاس تهران در لیگ پنجم بود. آنها با 54 گل زده این رکورد را ایجاد کردند.

* کمترین گل زده

ضعیف‌ترین خط حمله لیگ برتر در این فصل در اختیار فجرسپاسی بود. آنها تنها 20 گل به ثمر رساندند. این رکورد پیش از این در اختیار داماش بود که در لیگ چهارم تنها 17 گل به ثمر رساند.

* بهترین خط دفاعی

برترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار پرسپولیس با 15 گل خورده است. این رکورد پیش از این در اختیار استقلال در فصل پنجم با 17 گل خورده بود.

* ضعیف‌ترین خط دفاعی

ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ برتر در این فصل در اختیار داماش با 40 گل بود. این رکورد همچنان در اختیار شموشک نوشهر که در لیگ چهارم 49 گل خورده بود باقی ماند.

* بهترین وضعیت تفاضل گل

پرسپولیس با تفاضل مثبت 19 این رکورد را در لیگ به نام خود ثبت کرد. هرچند شاگردان دایی در این فصل نتوانستند رکورد استقلال در لیگ پنجم را بشکنند. استقلال در آن فصل با تفاضل مثبت 27 رکوردی خاص را در این زمینه به جای گذاشت.

* بدترین تفاضل گل

مس کرمان با منفی 15 ضعیف‌ترین تفاضل گل لیگ برتر را ثبت کرد البته آنها نتوانستند در رکورد داماش در لیگ چهارم خللی ایجاد کنند. این تیم گیلانی در آن فصل با ثبت تفاضل منفی 28 رکوردی دست نیافتنی را ثبت کرد.

* آقای گل

ضعیف‌ترین گل زده در لیگ برتر در این فصل رقم خورد. کریم انصاری فرد با 14 گل زده این عنوان را بدست آورد و این درحالیست که بدترین تعداد گل زده برای آقای گل های لیگ برترهای شانزده تیم یدر لیگ ششم با 17 گل زده توسط رجب زاده و اولروم ثبت شده بود.

* بیشترین تغییرات مربیگری

مس کرمان با آوردن چهار مربی در این فصل، بالاترین تعداد تغییرات در کادرفنی‌اش را داشت. مجتبی تقوی، محمود یاوری، پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ مربیان این تیم در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر بودند. نکته جالب آنجاست که سال گذشته نفت آبادان با آوردن چهار مربی با نام های کاستا، کاسیمیرو، فیروزی و سالامات هم به سرنوشتی بهتر از مس کرمان دچار نشده بود.

* خشن‌ترین و جوانمردانه‌ترین تیم

ملوان بندر انزلی با 52 کارت زرد و تراکتورسازی و فولاد با تنها گرفتن یک کارت قرمز جوانمردانه ترین فوتبال را به نمایش گذاشتند و از آن طرف راه آهن و داماش با 68 کارت زرد و سپاهان و سایپا با 6 اخراجی در این دوره از رقابت ها خشن ترین تیم ها بودند.

* رکورد گل‌های زده

در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در مجموع 30 بازی 493 بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که این رقم در سه لیگ دیگری که 16 تیمه بودند به این ترتیب بود: لیگ چهارم 545 گل، لیگ پنجم 541 گل و در لیگ ششم 560 گل.

* سایر ترین‌ها و نکات جالب

- از نکات جالب این دوره از لیگ این بود که هیچ یک از تیم‌های لیگ یکی که به لیگ برتر آمده بودند سقوط نکردند.

- استقلال و سپاهان که اولی شش سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود و دومی که هشت سال متوالی در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود، در فصل بعدی این رقابت‌ها حاضر نیستند.

- ضعیف‌ترین آمار گل زده در هفته در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر رقم خورد. در هفته بیست و پنجم این دوره از رقابت ها تنها 6 گل زده شد که در ادوار لیگ برتر بی سابقه بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب