امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2800 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کاکایی در نشست خبری هشتمین جشنواره شعر فجر اعلام کرد؛

همه شاعران به نوعی شاعران انقلاب هستند / دادن تریبون به همه صداها از تمام نحله‌ها نباید محال باشد/ امیدوارم در این دوره تمامی همگرایی‌ها خود را نشان دهند

خبرایران: «عبدالجبار کاکایی» دبیر علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: آرزوی قلبی من این است که این آخرین جشنواره فجر باشد که دولت متولی آن است.
همه شاعران به نوعی شاعران انقلاب هستند / دادن تریبون به همه صداها از تمام نحله‌ها نباید محال باشد/ امیدوارم در این دوره تمامی همگرایی‌ها خود را نشان دهند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست مطبوعاتی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز با حضور«عبدالجبار کاکایی» دبیر علمی هشتمین جشنواره ؛بین‌المللی شعر فجر ، «قادر طراوت‌پور» دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ؛بین‌المللی شعر فجر، «سعید بیابانکی»،‌ «محمدعلی بهمنی »و «فاطمه راکعی» از اعضای سیاست‌گذاری این جشنواره و اصحاب رسانه در ساختمان فجر برگزار شد.

دراین نشست خبری «قادر طراوت‌پور» دبیر اجرایی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر جشنواره اظهار داشت: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دولت یازدهم، وزیر و معاونین تغییر کردند که هر یک سیاست‌هایی در حوزه وزارتی اجرا می‌کنند. با حضور آقای جنتی و دیدار ایشان با اصحاب فرهنگ، قلم و هنر، ایشان از سیاست‌های متفاوتی صحبت کردند که منتج به حضور همگانی اهالی اصحاب و قلم در عرصه‌های گوناگون است .

وی ادامه داد: حضور این افراد برای وزارت ارشاد فرصتی مغتنم شمرده می‌شود، به تبع آن و در تاریخ 27 شهریور سال 1392 مجموعه چهره‌های معاصر شعر با وزیر ارشاد دیدار خصوصی و ویژه داشتند و طی این دیدار وزیر ارشاد نقطه نظرات خود را ابراز کردند و به بیان سیاست‌ها پرداختند.

طراوت‌پور افزود: نقطه عطف این جلسه این بود که در برنامه‌های شعری وزارت ارشاد، مجموعه‌های مختلف، شعر و ادبیات باید حضور داشته باشند و در واقع درب‌های وزارت ارشاد بر روی تمامی این اهالی هنر زین پس باز خواهد بود تا این افراد وارد عرصه شوند.

وی با اشاره به موضوع دفتر شعر و ادب در حوزه وزارتی عنوان داشت: این دفتر در ابتدای تأسیس در حوزه وزارتی فعالیت می‌کرد، اما با عنایت و سیاست‌های جدید وزارت ارشاد تصمیم بر آن شد که از حوزه وزارتخانه به معاونت فرهنگی با فرصتی یکی-دو ماهه منتقل شود و پس از اینکه آقای صالحی در معاونت فرهنگی مستقر شدند، برنامه‌ها اجرایی شد و دفتر شعر و ادب و جشنواره فجر استارت کار را زد و پس از آن آقای صالحی ضمن دیدار با شاعران و دبیران پیشین جشنواره فجر با درنگ بیشتری به موضوع نگریستند تا فضای جدیدی در حوزه شعر و ادبیات ایجاد کنند.

 دبیر اجرایی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عنوان داشت: در این مدت که رایزنی‌ها انجام می‌شد، باید شورای سیاست‌گذاری تشکیل می‌شود، از این رو چهره‌های شاخص و صاحب‌نام روزگار ما باید عضو این شورا بودند. شاعرانی که از جمله اجرایی در جشنواره‌های سال‌های گذشته یا سایر جشنواره‌ها برخوردار باشند. با لحاظ این معیارها نهایتا چهره‌هایی انتخاب و معرفی شدند. البته شاید افراد دیگری هم می‌توانستند عضو شورا باشند اما نظر وزیر ارشاد بر این بود که اگر تعداد بیشتر شود، تصمیم‌گیری دشوارتر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اسامی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد:‌در اولین جلسه که پس از گذشت از فرآیند مذکور در تاریخ 9 دی ماه برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که انتخاب دبیر علمی باید از کانال شورای سیاست‌گذاری باشد، از سوی دیگر شورای سیاست‌گذاری از وزارت ارشاد تقاضا کرد تا انتخاب را برعهده شورا قرار دهد. رای‌گیری انجام شد و از میان سه کاندیدا در نهایت آقای کاکایی به عنوان دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزیده شدند.

به گفته وی انتخاب عبدالجبار کاکایی کاملاً دموکراتیک و بر اساس رأی اعضای شورای سیاست‌گذاری بوده و پس از آن وزیر ارشاد هم نظر شورا را تنفیذ کرد. قرار بر این شد سیاست‌ها و برنامه‌های کلی جشنواره توسط کاکایی در شورای سیاست‌گذاری جشنواره مطرح و مورد تایید یا نقد قرار گیرد و از توان علمی و تجربی اعضا برای بهبود کیفیت جشنواره استفاده شود.

 

  کاکایی: امیدوارم امسال آخرین سالی تولی گری ارشاد در جشنواره فجر باشد

 

در ادامه این نشست خبری «عبدالجبار کاکایی» دبیر علمی  هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم طی سخنانی اظهاداشت: آرزوی قلبی من این است که این آخرین جشنواره فجر باشد که دولت متولی آن است. این آرزویی است که آقای جنتی هم آن را تایید کرده و اهالی ادبیات باید خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و در نهایت برگزارکننده باشند، امید می‌رود جشنواره‌های آتی با حمایت خود شاعران و توانمندی اقتصادی اتحادیه‌های شعر برپا شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوره مرکب از شاعران شناخته‌شده موسوم به انقلاب است، توضیح داد: در بدو راه پذیرش صداهای متفاوت و همگرایی میان گروه‌های مختلف شبهه‌هایی ایجاد کرد، اما باید حضور چهره‌های متفاوت را در عرصه سیاست‌گذاری شاهد می‌بودیم البته اهالی شورا نیز با این سخن موافق بودند، اما میزبان این جشنواره که شعار چندصدایی را بر پیشانی دارد، شاعران موسوم به انقلاب هستند.

کاکایی ضمن بیان اینکه در رسیدن به موضوعات مشترک، عقلانیت و توجه به آن کمک‌‌کننده است، ابرازداشت: شعار همگرایی، شعاری بود که در اصل توجه به موضوع عقلانیت مطرح شد و شکل گرفت و بالید و به نظر رسید دادن تریبون به همه صداها از تمام نحله‌ها نباید محال باشد و می‌توان تنوع صداها را دید.بنابراین شورای سیاست‌گذاری جشنواره در مباحث نظری که در خصوص همگرایی جریانات پس از انقلاب داشت، وارد بازتعریف شد و به نظر می‌رسد آنچه در داخل کشور عرضه می‌شود و فرآورده‌های پس از انقلاب 57 تماما آثار انقلاب تلقی می‌شود .

وی ادامه داد: همه شاعران به نوعی شاعران انقلاب هستند، اگرچه پس از انقلاب 57 تنوع سلایق هم پدید آمد اما هیچیک نمی‌توان خود را خارج از چتر انقلاب تعریف کنند، همانگونه شاعرانی مثل عبدالقاسم لاهوتی، میرزاده عشقی و ایرج میرزا با تنوع و گرایش‌های فکری همگی شاعران مشروطه محسوب می‌شوند و این مهم پایه یک بحث نظری است که در شورای سیاستگذاری مطرح شده و برای عمل به تصمیم همگرایی و دعوت از صداهای مختلف که تنها تفاوت آن با جشنواره‌های پیشین فجر شمرده می‌شود نیازمند اتاق فکر بودیم چون آنچه مهم بود نزدیک کردن گروه‌های ادبی و نیروهای مولد فکر به هم بود .

کاکایی یادشدآورشد: این جلسات با حضور جریانات مختلف و دعوت از نحله‌های مختلف با شاخص ادبیت انتخاب شد و کار به موضوعات اجتماعی نیز کشیده شد. همین مسأله باعث تضارب آراء و اندیشه شد و چند نفری توان ادامه همکاری را از دست دادند، اما افرادی که با سعه صدر بیشتر و تحمل فراوان می‌توانستند در این مسیر ما را همراهی کنند به کمیته علمی اضافه شدند.

وی با تأکید بر اینکه کمیته علمی در ادامه مسیر حرکت به بحث راجع به همگرایی پرداخت، این مهم به استان ها نیز توسعه یافت و این سؤال پیش آمد که آیا تحت حمایت ارشاد می‌توان جشنواره برگزار کرد و شاهد داوری‌های گسترده بود و از همه صداها در آن حضور داشته باشند گفت: امیدوارم در این دوره تمامی همگرایی‌ها خود را نشان دهند.

کاکایی در توضیح بیشتر درباره کمیته‌های داوری و تشکیل آنها خاطرنشان کرد: به زودی این کمیته‌ها تشکیل می‌شود و بخش رقابتی جشنواره را داوری خواهند کرد. به جز این بخش نمایش شعرخوانی را در چهار شب در تهران شاهد خواهیم و در آن از تمام صداهایی که دارای تشخص در ادبیات ایران هستند، دعوت به عمل می‌آید، البته کمیته علمی هم در حال آماده‌سازی اسامی این افراد است، اما خاطرنشان می‌کنم که هیچ اسمی از قلم نمی‌افتد و امیدواریم این همگرایی پایه‌ای برای آرزوی آغاز سخنانم یعنی پایان تولی‌گری دولت و ارشاد در جشنواره فجر باشد.

 

  بهمنی: امیدوارم همه در زیر یک آسمان جمع شده و هم‌صدایی کنیم

 

در ادامه این نشست محمدعلی بهمنی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم اتفاقی متفاوت برای جشنواره فجر در حال وقوع است. امیدوارم همه در زیر یک آسمان جمع شده و هم‌صدایی کنیم.

 راکعی: در جشنواره شعر فجر مثل سایر جشنواره‌های فجر این اتفاق رخ خواهد داد تا از شعر انقلاب و از شعر به ما هو شعر تجلیل شود

در این نشست فاطمه راکعی عضو دیگر شورای سیاستگذاری ضمن اشاره به اینکه آنچه لازم بود در دولت تدبیر و امید و اعتدال روی کار آمده اتفاق افتد در عرصه‌های فرهنگی و هنری رخ داد. با ملاقاتی که آقای جنتی وزیر ارشاد انجام دادند و پس از سخنان آقای روحانی در تالار وحدت که با اهالی فرهنگ و هنر دیداری داشتند، طبیعی بود باید شاهد این اتفاقات مهم می‌بودیم.

راکعی توضیح داد: البته دو تعبیر ممکن است از جشنواره شعر فجر وجود داشته باشد یکی تعبیری که متعلق به عرصه شعر انقلاب است و آنها معتقدند چون نام جشنواره فجر و انقلاب است باید به مضامینی که مربوط به انقلاب است باید توجه داشت و این مضامین در جشنواره باشند.

وی افزود: این تعابیر درست است و تاکنون شعر فجر با این گرایش برگزار شده و مورد بررسی قرار گرفته است، اما تعبیر دومی هم وجود دارد و آن اینکه به مناسبت پیروزی انقلاب در کشوری که دارای فرهنگ، ادیان، مذاهب و قومیت‌های مختلف است سلیقه‌ها باید به رسمیت شناخته شود، از این رو به مناسبت ایام دهه فجر و انقلاب اسلامی به این صداها رسمیت بیشتر می‌دهیم و در جشنواره شعر فجر مثل سایر جشنواره‌های فجر این اتفاق رخ خواهد داد تا از شعر انقلاب و از شعر به ما هو شعر تجلیل شود، ضمن اینکه همه صداها باید باشد البته در چارچوب‌های مشخص‌شده.

این شاعر توضیح داد: افرادی که اشعارشان مجوز وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران را اخذ کرده باشد و آثاری که منتشرشده باشد در این چارچوب قرار می‌گیرند زیرا شاعران میراث‌دار رایت و پرچم بلند شعر ایران و شعر فارسی هستند وا مروز در نحله‌های مختلف شعر فعالیت می‌کنند. اینها همه باید باشند و خوشحالیم که به عنوان شاعرانی که در حوزه شعر انقلاب قلم زده‌ایم به این نتیجه‌ها رسیده‌ایم که باید اینگونه رفتار کنیم زیرا به نفع شعر ایران و سیاست‌های فرهنگی کشور است.

 

بیابانکی: مفهوم شعر انقلاب نیازمند بازتعریف است/ ذات شعر جشنواره‌پذیر نیست

 

سعید بیابانکی از اعضای دیگر شورای سیاستگذاری شعر فجر ادامه داد: شاعران در واقع سازنده فرهنگ هستند در سالی که بخشی از آن به فرهنگ اختصاص داده شده نقش شاعران پررنگ‌تر است و در تاریخ بهترین مفاهیم را شاعران آفریدند.

وی از دبیران پیشین شعر فجر یاد کرد و گفت: معتقدم ذات شعر جشنواره‌پذیر نیست، شاید در طی هشت دوره مدل‌های مختلف را آزمون و خطا کرده‌ایم که به بهترین مدل برسیم که جشنواره باید چگونه باشد و همه را راضی کند. شعار چندصدایی جشنواره بسیار خوب است.

بیابانکی افزود: معتقدم در روزگاری که هستیم شعر انقلاب یک مفهومی است که نیازمند بازتعریف است. اگر در دهه شصت به شاعران حوزه هنری، شاعران انقلاب می‌گفتند طبیعی است جای دیگری نبوده اما احساس می‌کنیم هم‌اکنون شعر انقلاب باید بازتعریف شود زیرا با تعریف دهه شصت متفاوت است و امروز شاهدیم که گفتمان انقلاب در شعر تفضلی نیز وارد شده است.

وی در ادامه گفت: دو گفتمان انقلاب و مستقل وجود دارد. به نظر می‌آید در طی این هفت دوره بیشتر به گفتمان انقلاب پرداخته و توجه شده اما اگر به گفتمان مستقل هم توجه شده بسیار محدود بوده است.

این شاعر گفت: امسال سیاست این است که بیشتر از گفتمان مستقل استفاده کنیم کما اینکه نظر ما این بود افرادی از گفتمان مستقل نیز حضور داشته باشند. به نظر می‌آید همه شاعران معتقدند یک معیار را باید برای حضور شاعران از تریبون‌های دولتی پذیرفت که آن هم قانون نشر و تدوین شده جمهوری اسلامی است. براساس این قانون آثاری چاپ و مجوز گرفته‌اند. این بی‌معناست، کتابی که با این قانون چاپ شده است نباید در فلان جشنواره باشد. معتقدم در سال‌های آتی جشنواره باید به دو سمت برود. از بدنه دولت جدا شود و توسط یک نهاد علمی ـ فرهنگی مستقل از وزارت ارشاد آن را برگزار کند، نهادی چون دانشگاه تهران.

 بنابراین گزارش درابتدای  این نشست خبری، پوستر هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر رونمایی شد .

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب