امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28084 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمدتقی جغتایی درنشست خبری اعلام کرد؛

هفته آگاهی از مغز اسفند ماه سال جاری با شعار«مغزت را بشناس» در سراسر کشور برگزار می‌شود/ موزه مغز در باغ کتاب تهران راه‌اندازی می‌شود/ با افزایش سن مغز نیز دستخوش تغییرات می‌شود/مغز انسان قابل رشد و انعطاف‌پذیر است

خبرایران: دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغزاز ایجاد موزه مغز در ایران خبر داد و گفت: اقداماتی در جهت ایجاد موزه مغز در حال انجام است تا دانش‌آموزان و عموم مردم با ساختار، شکل، توانایی‌ها و کارکردهای مغز آشنا شوند و امیدواریم در سال آینده همزمان با برگزاری چهارمین هفته آگاهی موزه مغز به بهره‌برداری برسد.
هفته آگاهی از مغز اسفند ماه سال جاری با شعار«مغزت را بشناس» در سراسر کشور برگزار می‌شود/ موزه مغز در باغ کتاب تهران راه‌اندازی می‌شود/ با افزایش سن مغز نیز دستخوش تغییرات می‌شود/مغز انسان قابل رشد و انعطاف‌پذیر است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «هفته آگاهی از مغز»صبح امروزیکشنبه 29 بهمن ماه 1396 با «دکتر محمدتقی جغتایی» دبیر هفته آگاهی مغز و رئیس انجمن علوم اعصاب ایران ،«سینا توکلی» دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز د و اصحاب رسانه در باغ کتاب تهران برگزار ودراین نشست خبری«دکتر محمدتقی جغتایی» دبیر هفته آگاهی مغز اظهارداشت: تا اواسط قرن 20 یعنی 1950 مغز به عنوان یک جعبه ناشناخته تلقی می‌شد و تا اواسط قرن بیستم تصور بر این بود که مغز یک عنصر ثابت و تغییرناپذیر است؛ از این روز زمانی که مغز دچار بیماری می‌شد، آن را لاعلاج می‌دانستند.

 دبیر هفته آگاهی مغز تصریح کرد: بر این اساس در گذشته بسیاری از بیماری‌های سیستم عصبی درمان‌ناپذیر تلقی می‌شد،ولی در نیمه دوم قرن بیستم اتفاقاتی رخ داد که موجب شناخت بیشتر بشر از مغز شد.

وی ارائه تکنیک‌های مطالعات بافتی هیستوشیمی ساختار مغز، مطالعات الکتروفیزیولوژیک و تحریکات در سطح سلولی و مطالعات نقشه‌برداری مغز را از جمله اتفاقاتی دانست که موجب شناخت بشر از کارکردهای مختلف مغز شده است.

رئیس انجمن علوم اعصاب تاکید کرد:این شناخت موجب شد تا بشر به این بینش برسد که در چه حالت‌هایی کدام ناحیه از مغز دچار اختلال عملکردی است، استفاده از تکنیک‌های علمی موجب شد که شناخت از توانمندی‌های مغز بیشتر شود و بشر به این درک رسید که با افزایش سن مغز نیز دستخوش تغییرات می‌شود.

وی ادامه داد: مغز انسان قابل رشد و انعطاف‌پذیر است،بر این اساس در صورتی که مغز انسان دچار بیماری‌های خاصی شود، ‌می‌تواند با تکنیک‌هایی درمان شود. بر این اساس دهه آخر قرن بیستم "دهه مغز" نامیده شد؛ چرا که مطالعات محققان دنیا بر روی این بخش از بدن متمرکز شده است.

دبیر هفته آگاهی مغز با بیان این‌که با شناخت بیشتر مغز مشاهده می‌کنیم که بخش عمده‌ای از اخبار علمی مربوط به اکتشافات مغز و توانایی‌های آن است، افزود : این امر موجب شد تا کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بر روی مغز صورت دهند و در کنار آن به منظور بالا بردن اطلاعات مردم از حوزه مغز برنامه‌هایی برگزار شد که از آن جمله می‌توان به "هفته آگاهی از مغز" اشاره کرد.

وی  یادآور شد: این هفته نیز از سه سال قبل در ایران برگزار می‌شود که با برگزاری برنامه‌هایی اقدام به آشنا کردن دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم مردم از کارکردهای مغز می‌شود و هفته آگاهی از مغز از 4 تا 11 اسفند ماه با شعار "مغزت را بشناس" در سراسر کشور برگزار می‌شود.

جغتایی از ایجاد موزه مغز در ایران خبر داد و گفت: اقداماتی در جهت ایجاد موزه مغز در حال انجام است تا دانش‌آموزان و عموم مردم با ساختار، شکل، توانایی‌ها و کارکردهای مغز آشنا شوند.

وی با بیان اینکه این موزه در مرحله طراحی قرار دارد، ادامه داد: این موزه که به عنوان "مرکز علمی مغز" از آن یاد می‌شود در محل باغ کتاب تهران ایجاد می‌شود که امیدواریم در سال آینده همزمان با برگزاری چهارمین هفته آگاهی از مغز به بهره‌برداری برسد.

دبیر انجمن علوم شناختی با اشاره به فرآیند رشد مغز انسان، توضیح داد: مغز انسان در زمان تولد، 400 گرم وزن دارد، در حالی که وزن نوزاد در بدو تولید 3000 گرم است که این نشان می دهد در ابتدای تولد یک پنجم وزن بدن را مغز تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در فرد بالغ با وزن 75 کیلوگرم، وزن مغز 1500 گرم است، ادامه داد: در بالغین مغز یک پنجاهم وزن بدن را تشکیل می‌دهد و رشد مغز از هنگام تولد تا سه سالگی رخ می‌دهد، تا سن 3 سالگی مغز بیشترین رشد را دارد و از 3 سالگی به بعد تنها 150 گرم به وزن مغز انسان اضافه می‌شود.

جغتایی مهارت‌های شناختی، مهارت‌های بینایی و مهارت‌های شنوایی را از جمله توانمندی‌های مغز دانست که در سه سال ابتدایی زندگی انسان رخ می‌دهد و یادآور شد: از سه سال اول زندگی انسان با عنوان "سه سال بحرانی رشد مغز" یاد می‌شود و تشخیص رنگ‌ها، عمق دید و مهارت‌های شنوایی در سه سال اول زندگی فرد رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه انعطاف‌پذیری مغز در سه سال اول زندگی بسیار زیاد است، یادآور شد: از این رو اگر مغز دچار نقصی شود، با تکنیک‌های خاصی قابل جبران است. از این رو در سنین کودکی اقدام به غربالگری نوزادان از نظر مهارت‌های مختلف می‌شود.

دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز،‌ با بیان اینکه از سن 3 سالگی تا 8 سالگی فرآیند یادگیری رخ می‌دهد،‌ گفت: این مرحله با عنوان مرحله حساس مغز معرفی می‌شود؛ چرا که در این مرحله کودک از محیط اجتماعی و آموزشی که در آن قرار می گیرد، مهارت‌هایی چون مهارت‌های گفتاری، کلامی،‌ حافظه و توانایی تصمیم‌گیری و قدرت تمرکز را ارتقاء می‌دهد.

 

توکلی: برنامه های هفته آگاهی از مغز در فرهنگسراها و مراکز علمی در سراسرکشور و در تهران در 5 منطقه دایر می شود

سینا توکلی دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: این برنامه با هدف ارتقای عملکرد مغز، شناسایی و سرعت بخشیدن به تشخیص زود هنگام اختلالات و بیماری های مغزی و مبارزه با برچسب زدن به بیماران حوزه مغزی برگزار می شود.

توکلی ابرازداشت: دانش آموزان، دانشجویان و قشر مردمی می توانند از برنامه های هفته آگاهی از مغز بهره ببرند؛ سفیران مغز و شناخت که دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی هستند به 100مدرسه می روند و در این یک هفته در خصوص ویژگی های مغز برنامه ای را برگزار می کنند. همچنین چهار سمینار تخصصی در مناطق ۳،۱۴،۶ و شهرری برای دانش آموزان نخبه توسط اساتید برگزار می شود.

وی عنوان داشت: برنامه های هفته آگاهی از مغز در فرهنگسراها و مراکز علمی در سراسر کشور و در تهران در پنج منطقه دایر می شود که در خصوص راه های پیشگیری از درمان بیماری های مغزی صحبت می شود و علاوه بر فرهنگسراها و مراکز علمی، سازمان بهزیستی، انجمن های آلزایمر، اوتیسم، گفتار درمانی و ... همکاری هایی برای برگزاری بهتر و ارائه اطلاعاتی در خصوص مغز دارند.

توکلی درپایان گفت: از ویژگی های این هفته که در صدر شعار آن قرار دارد «مغز خلاق، مغز سالم، مغز انعطاف پذیر، مغز اجتماعی، مغز ورزشکار» است.

بنابراین گزارش؛هفته آگاهی از مغز از 4 تا 11 اسفند ماه با شعار »مغزت را بشناس: در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب