امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2816 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مبتلایان به عارضه فشار خون روزی 30 دقیقه پیاده روی کنند

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ورزش های ایروبیک مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب ترین فعالیت برای کنترل فشار خون است، گفت: به افراد مبتلا به عارضه پرفشاری خون توصیه می شود روزانه 30 دقیقه پیاده روی داشته باشند.
مبتلایان به عارضه فشار خون روزی 30 دقیقه پیاده روی کنند
به گزارش خبرایران دکتر «اسماعیل شریعت» با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف نمک برای کنترل و پیشگیری از عارضه پرفشاری خون، افزود: میزان مصرف نمک در کشور از حد استاندارد جهانی بیشتر و حدود 6 تا 7 گرم در روز است.

وی ادامه داد: در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مصرف بیش از حد نمک سبب تشدید این عارضه و احتباس آب و نمک در بدن می شود، در نتیجه حجم خون در گردش افزایش می یابد.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه فشارخون به میزان برون ده قلب و مقاومت عروق محیطی بستگی دارد، افزود: برون ده قلب به تعداد ضربان قلب و حجم ضربه ای وابسته است؛ با افزایش حجم مایعات در عروق برون ده قلب و در نتیجه حجم در گردش افزایش می یابد.

شریعت، پرفشاری خون را از بیماری های شایع در سیستم قلب و عروق عنوان کرد و گفت: از این عارضه به عنوان قاتل خاموش یاد می کنند چون در ابتدا بدون علامت و سرو صداست و به ارگان های بدن مانند مغز، قلب، کلیه و شبکیه چشم حمله می کند.

به گفته وی، سکته قلبی، مغزی، کوری و نارسایی کلیه، از عوارض پرفشاری خون است و این عارضه بر دو نوع اولیه و ثانویه است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد، 90 تا 95 درصد از عارضه پرفشاری خون از نوع اولیه و بدون علت خاصی است و تنها در پنج درصد موارد فشار خون از نوع ثانویه است.

شریعت مهمترین علل موارد فشار خون از نوع ثانویه را بیماری های کلیه، مصرف قرص های ضد بارداری و اختلال در بخش مرکزی غده آدرنال عنوان کرد.

وی در تعریف فشار خون گفت: زمانی فرد به عارضه پرفشاری خون مبتلاست که فشار سیستول بیشتر از 140 و فشار دیاستول بیشتر از 90 باشد؛ در تقسیم بندی دیگر به فشار خون سیستول زیر 160 و دیاستول کمتر از 95 عارضه پرفشاری خون با گرید یک گفته می شود.

شریعت افزود: همچنین به فشارخون سیستول کمتر از 180 و دیاستول کمتر از 100 فشارخون با «گرید 2» گفته می شود و از این میزان بالاتر را فشارخون با «گرید 3» گفته می شود.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در موارد اورژانس، فشار خون سیستول به بیش از 240 تا 260 میلیمتر جیوه افزایش می یابد، ادامه داد: در این موارد خطر خونریزی مغزی و نارسایی قلبی وجود دارد.

شریعت خاطرنشان کرد: عارضه پرفشاری خون درمان قطعی ندارد و باید با آموزش این عارضه را کنترل کرد.

به گفته وی، مهمترین موضوع در کنترل پرفشاری خون تغییر الگوی زندگی است.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب