امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28237 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدامین جوادی درنشست خبری اعلام کرد؛

موسسه اعتباری ملل هم اکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبتی دارد/ برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله وحدت ۲۷۵۰ میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکری اختصاص یافته/ تنها ۳۸۰۰ سپرده گذار تعاونی وحدت تعیین تکلیف نشدند

خبرایران: مدیرعامل موسسه اعتباری ملل درمورد شرط برای بانک مرکزی برای بانک شدن موسسه اعتباری ملل گفت: هیچ پیش‌شرطی دراین قرارداد نبوده و طبق روال موسسات مالی در صورتی که سرمایه لازم را تامین کنند پس از یکسال و نیم مجوز بانک دریافت می‌کنند که سرمایه تاسیس بانک ۴ هزار میلیارد تومان است و اکنون موسسه بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبتی دارد.
موسسه اعتباری ملل هم اکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبتی دارد/ برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله وحدت ۲۷۵۰ میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکری اختصاص یافته/ تنها ۳۸۰۰ سپرده گذار تعاونی وحدت تعیین تکلیف نشدند

به گزارش خبرایران، نشست خبری «موسسه اعتباری ملل» صبح امروزیکشنبه 6 اسفند ماه 1396 با حضور«سیدامین جوادی» مدیرعامل موسسه اعتباری ملل، «سید حجت هاشمی یرکی» مدیر روابط عمومی موسسه اعتباری ملل،«محمدعلی کریمی» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، «سید غلامرضا کاظمی دینان» مشاور رسانه‌ای رئیس کل بانک مرکزی و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی موسسه اعتباری ملل برگزار و دراین نشست خبری «سیدامین جوادی» مدیرعامل موسسه اعتباری ملل اظهارداشت: 2 درصد از سپرده گذاران تعاونی وحدت با مبلغ ١٧٠٠میلیارد تومان باقی مانده اند که با شناسایی املاک امیدواریم بزودی تسویه انجام شود.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل تصریح کرد: با تفویض اختیار رهبر معظم انقلاب گام بزرگی برای ساماندهی موسسات غیر مجاز برداشته شد و تنها ۳۸۰۰ سپرده گذار تعاونی وحدت تعیین تکلیف نشدند.

وی درخصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله وحدت اظهار داشت: با تفویض اختیار رهبری به سران قوا در مورد تعیین تکلیف بازار غیرمتشکل پولی گام بزرگی در این راه برداشته شد.

جوادی عنوان داشت: تعیین تکلیف تعاونی وحدت با تصمیم بانک مرکزی به موسسه ملل واگذار شد، توافقنامه‌ای در این زمینه در مردادماه امضا شد و با تشکیل کمیته‌های سه گانه تعداد سپرده‌گذاران، مبلغ سپرده‌ها و میزان تسهیلات اعطایی رصد شد.

وی ادامه داد: تعاونی وحدت برنامه نرم‌افزاری مناسبی هم نداشت و حدود ۲۰۰ نفر شبانه‌روز فعالیت کردند و توانستیم به جایی برسیم که حقوق مردم دقیق شناسایی شود و حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان در موسسه وحدت جمع‌آوری شده و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شده بود اما مابقی ۴۲۰۰ میلیارد تومان در دسترس نبود و زمان زیادی برای شناسایی اموال صرف شد.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل ابرازداشت: ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ سپرده‌گذار مبلغ ۴۷۰۰ میلیارد تومان را در موسسه سپرده‌گذاری کرده بودند که در مرحله اول با پرداخت تا سقف سه میلیون تومان ۷۰ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شدند و در این مرحله تعدیل سود انجام نشد.

وی افزود: در مرحله دوم با پرداخت سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با تعدیل سود به نرخ ۱۵ درصد از تاریخ افتتاح حساب حدود ۸۰ هزار نفر تعیین تکلیف شدند و باقیمانده حساب‌های بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تعیین تکلیف شد،برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ۲۷۵۰ میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکری اختصاص یافته است.

جوادی تاکید کرد: ۹۷۳۳ سپرده گذار باقی مانده اند که با حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تعداد این افراد به حدود ۸۳۰۰ نفر می‌رسد که برای تعیین تکلیف آنها نیز منتظر تصمیم مسئولان و نمایندگان قوای سه گانه هستیم و ۶۰۰ میلیارد تومان اموال تعاونی وحدت شناسایی شده و با قیمت‌گذاری سه کارشناس به مزایده گذاشته شد.

وی اضافه کرد: از بانک مرکزی مجوز گرفتیم که برای شفاف سازی بیشتر اموال شناسایی شده به مزایده گذاشته شود که در مزایده اول کلاً دو پاکت برای دو ملک کوچک به دست ما رسید که با قیمت پایه قیمت گذاری شده بود و نتوانستیم اموال را در این مزایده بفروشیم که امیدواریم در مزایده های بعدی به فروش رود.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل تصریح کرد: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تسویه باقی مانده ۲ درصد سپرده گذاران نیاز است که با تعدیل سود به یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و اگر املاک فروشی تعاونی وحدت بیشتر از میزان بدهی شود احتمال دارد مابقی را در قالب سود به سپرده گذاران پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا شرطی برای بانک شدن موسسه با بانک مرکزی قرار داده شده تا این ماموریت توسط موسسه ملل انجام شود، گفت: هیچ پیش‌شرطی دراین قرارداد نبوده و طبق روال موسسات مالی در صورتی که سرمایه لازم را تامین کنند پس از یکسال و نیم مجوز بانک دریافت می‌کنند که سرمایه تاسیس بانک ۴ هزار میلیارد تومان است و اکنون موسسه بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبتی دارد.

جوادی در خصوص بازگشایی نماد موسسه ملل نیز خاطرنشان کرد: صورت های مالی به سازمان بورس ارائه شده و منتظر تایید هستیم تا مجمع را برگزار کنیم و بعد از آن نماد موسسه باز شود.

وی درمورد شرایط موسسه ملل برای پذیرفتن تعهدات موسسه وحدت ودرخواست دریافت مجوز بانک را از بانک مرکزی در برابر این موضوع هم ابرازداشت: ما از سال ١٣٩٢ که مجوز موسسه را از بانک مرکزی دریافت کردیم، در حال انجام اقدامات برای تبدیل شدن به بانک بودیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: سرمایه پایه برای یک بانک ٤٠٠ میلیارد تومان است و ما اکنون بیش از ٦٠٠ میلیارد سرمایه داریم. با این حال در مذاکرات خود با بانک مرکزی در مورد وحدت هیچ گاه شرط بانک شدن مطرح نشد و جدای از آن هم در مدت اخیر مذاکره کتبی در این مورد نداشتیم.

بنابراین گزارش، در جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز و توقف فعالیت آنها، در تابستان سال جاری بانک مرکزی مسئولیت مدیریت دارایی و بدهی سه موسسه منحل شده افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت (آرمان) را به ترتیب به بانک آینده، بانک تجارت و موسسه ملل واگذار کرد و در این مدت پرداخت مرحله‌ای وجوه سپرده‌گذاران با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی در دستور کار بانکها و موسسه مسئول قرار گرفت و تا مبالغ ١٠٠ میلیونی نیز ادامه یافت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب