امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28243 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

انتقاد دکتر نوذرپور از نبود متولی واحد در حوزه ایمنی شهرها؛

بازنگری در قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها لازم است

خبرایران : سومین دوره مسابقات عملیاتی- ورزشی قهرمانی آتش نشانان کشور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو روزهای پنج شنبه و جمعه سوم و چهارم اسفندماه سال جاری به میزبانی منطقه ۲۲ تهران و در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد.
بازنگری در قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها لازم است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه 22،سومین دوره مسابقات عملیاتی- ورزشی قهرمانی آتش نشانان کشور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو روزهای پنج شنبه و جمعه سوم و چهارم اسفندماه سال جاری به میزبانی منطقه ۲۲ تهران و در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد. شرکت کنندگان این دوره از مسابقات ۲۰۰ نفر از آتش نشان برتر سازمان ها ونهادهای کشور از 31 استان بودند که در رشته های مختلف به رقابت با هم پرداختند

 دکتر علی نوذرپور در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات عملیاتی ورزشی آتش نشانان کشور در سخنانی گفت: جمعیت شهرهای ایران طی سنوات گذشته به ویژه در کلانشهرها رشد تصاعدی داشته و با رشد جمعیت، با افزایش سرمایه گذاری ها و تراکم فعالیت ها مواجه بوده ایم. در همین راستا ضرورت دارد برای مراقبت از این سرمایه گذاری ها و جمعیتی که در شهرهای کشور زندگی می کنند و مقابله با خطراتی که آنها را تهدید می کند، تمهیداتی اندیشیده شود.

وی  ادامه داد: در کشور ایران، تنها اتخاذ تدابیر موثر برای حفظ شهرها در مقابله با حریق و سیل به عهده شهرداری ها واگذار شده و این در حالی است که مدیریت سایر بلایای طبیعی نیز در شهر تهران به شهرداری سپرده شده است.

به گفته شهردار منطقه 22، متاسفانه علی رغم حساسیت حفظ جان انسانها، کمتر از 5 درصد از بودجه شهرداری های کشور به موضوع آتش نشانی و خدمات ایمنی اختصاص داده شده و در تهران این مقدار کمتر از 3 درصد است  که این رقم با درنظر گرفتن رشد فزاینده حوادثی که در شهر تهران به نسبت سال های گذشته اتفاق می افتد، این بودجه بسیار ناچیز است.

شهردارمنطقه 22 اظهار کرد: 6 درصد اعتباری هم که دولت در حوزه مدیریت شهری به شهرداری ها کمک می کند، تنها کمتر از نیم درصد آن به آتش نشانی و خدمات ایمنی تعلق می گیرد. طبق آمار حریق هایی که در کل شهرهای کشور در طول یک سال رخ می دهد بالای 110 هزار فقره است و تعداد 55 هزار حادثه دیگر در سایر موضوعات اتفاق می فتد و متاسفانه این تعداد حادثه منجر به فوت بیش از 58 هزار شهروند ایرانی و مجروح شدن بیش از 18 هزار نفر می شود.

وی تاکید کرد:به واسطه عدم تدابیر لازم برای حفظ جان مردم در حواث مختلف، رقمی بالای 16 هزار نفر را کشته شدگان شهری به خود اختصاص می دهد.

نوذرپور با بیان اینکه  سلسله مراتبی که در حال حاضر در شهرداری های کشور وجود دارد، تا دو دهه اخیر وجود نداشت به مشکلات آتش نشانی و ایمنی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد و در کشور ما آمارها بیانگر کمبود تعداد 250 ایستگاه آتش نشانی است. همچنین به ازای هر 2500 شهروند باید یک آتش نشان حرفه ای وجود داشته باشد. به ازای هر هزار شهروند باید یک آتش نشان داوطلب وجود داشته باشد که متاسفانه در این بخش هم با کمبود 45 هزار نیروی داوطلب آتش نشانی کمبود است.

نوذرپور با انتقاد از اینکه نیروهای داوطلب آتش نشانی به امورعملیاتی ورود نداشته و بیشتر به مباحث آموزشی می پردازند، گفت: عدم وجود یک ساختار مناسب کشوری برای هدایت، نظارت و هماهنگی در امور ایمنی شهرهای کشور، کمبود نیروی انسانی ویژه در شهرهای کوچک، عدم وجود سلسله مراتب فرماندهی عملیات و عدم متولی واحد در حوزه ایمنی از جمله مسائل اساسی در وضعیت ایمنی شهرها به شمار می رود.

به گفته شهردار منطقه 22 در حال حاضر 30 سازمان و دستگاه دولتی در حوزه ایمنی در کشور وجود دارد که هر کدام بخشی از ایمنی شهرها را برعهده دارند و تمامی این معضلات عدم یکپارچگی را در موقع حادثه بوجود می آورند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان هلال احمر در شهرها وظیفه امداد و نجات را برعهده دارد اما آتش نشانی بدون اینکه حسب قانون وظیفه ای برای نجات انسانها داشته باشد و تنها بر اساس وجدان کاری در این زمینه ورود پیدا می کند.

نوذرپور با اشاره به نقش بانوان آتش نشان در حوزه ایمنی و حضور جدی آنها در بدنه آتش نشانی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع شغلی که آتش نشانان برعهده دارند، حفظ آمادگی جسمانی آنها با سایر مشاغل متفاوت است و آمادگی جسمانی شرط اول یک آتش نشان است .

وی با انتقاد از تمرکزگرایی دولت در اجرای امور مربوط به مدیریت شهری، تاکید کرد: متاسفانه روحیه تمرکز گزایی دولتی باعث شده وظایفی که جنبه محلی دارد و باید توسط شهرداری ها مدیریت شود، همچنان در چنبره دولت قرار گیرد و دولت هیچگونه علاقه ای به واگذاری این وظایف به مدیریت شهری ندارد.

شهردار مناطقه 22 با انتقاد از عملکرد سازمان های متولی ایمنی ساختمان در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه عملکرد دستگاهها و سازمانهایی که تا به امروز در این حوزه مسئولیت داشته اند چندان رضایت بخش نبوده است.

وی تصریح کرد:کشور ما باید به سمتی برود تا سازمان های و موسسات خصوصی و شرکت های مختلف در حوزه  بازرسی ایمنی شکل بگیرند و سازمان آتش نشانی به عنوان مقام قانونی مسئول در حوزه قانون ملی ایمنی ساختمان ها در مقابل حریق و سایر بلاهایای طبیعی و غیرطبیعی وارد عمل شود.

نوذرپور با بیان اینکه قوانین کشور در این خصوص نیازمند بازنگری جدی است،خاطرنشان کرد: نظارت در ایمنی ساختمان ها تنها در بدو شکل گیری نباشد و با نظارت های دوره ای توسط شهرداری ها و آتش نشانی ها، صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از سرباز آتش نشان می تواند ظرفیت خوبی برای شهرهایی که با کمبود نیروی انسانی در این زمینه مواجه هستند،ایجاد کند، گفت: سند آسیب شناسی آتش نشانی که در سال 93 به تایید دولت رسید، وظایف کلیه دستگاهها و سازمان های مربوطه را بیان کرده ا ست.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب