خبرایران: مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: رویداد بینالمللی TGC 2018 بهترین فرصت بازی سازان ایرانی است ، چرا که دراین مسابقه بازیها به داوری ناشران خارجی گذاشته میشوند و بهترین فرصت برای آن است که پروژههای جدید بازیسازی، راه خود را برای حضور در بازارهای بینالمللی باز کنند .
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «رویداد بینالمللی TGC 2018 » امروز دوشنبه ۷ اسفند ماه 1396 با حضور«حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، «مهرداد آشتیانی» مدیر پروژه TGC2017 ، «سالومه اشتری»مدیر پروژه TGC2018 ،«علی فخار» مدیرروابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزارو دراین نشست خبری«حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهارداشت: با وجود تحریم و تلاش عدهای برای ایزوله نشان دادن ایران با برگزاری TGC ما درعمل درخط مقدم تعاملات بینالمللی میجنگیم و نشان دادیم که نمیخواهیم به بازار داخل محدود شویم چرا که نتیجه محدود ماندن به بازار داخلی، مرگ تدریجی این صنعت در کشوراست.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: اگر ما به سراغ دانش بینالمللی نرویم و خود را به روز نگه نداریم، در 5 سال آینده تمام فرصتهایمان را در این صنعت از دست میدهیم. به همین دلیل هم TGC را به عنوان گامی در جهت افزایش تعاملات بینالمللی برگزار کردیم و خوشحالیم که این رویداد به بزرگترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازی در خاورمیانه بدل شد.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم TGC به هاب تجاری صنعت بازیسازی منطقه بدل شود و بزرگترین فرصت برای هم بازیسازان منطقه و هم ناشران خارجی برای تعامل ومذاکرات تجاری باشد و یکی ازتفاوتهای عمده TGC2018 با سال گذشته تعریف منطقه «گیمیستان» با حضور 33 کشور است که در آنها صنعت بازیسازی در حال توسعه بود و ما میخواهیم میان بازیهای این کشورها مسابقه برگزار کنیم.
کریمی قدوسی ابرازداشت: دراین مسابقه بازیها به داوری ناشران خارجی گذاشته میشوند و بهترین فرصت برای آن است که پروژههای جدید بازیسازی، راه خود را برای حضور در بازارهای بینالمللی باز کنند و در رویداد امسال، گیم کانکشن در سود TGC شریک شده تا در ریسک برگزاری این رویداد دخیل باشد و این رویداد در مسیر خوبی قرار دارد و امسال مبلغ کمتری از سوی بنیاد برای آن هزینه میشود.
وی عنوان داشت: پیشبینی ما این است که ظرف سه تا چهار دوره آینده این رویداد کاملا بتواند با درآمدهایش، هزینه برگزاری خود را پوشش دهد و پس از TGC2017، از کشورهای منطقه از جمله امارات و ترکیه با پارتنر خارجی این رویداد یعنی Game Connection فرانسه تماس گرفته شد تا آنها به جای همکاری با ایران، در آن کشورها رویداد برگزار کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اضافه کرد: خوشبختانه هوشمندی ما در قرارداد اولیه باعث شد تا قرارداد ما با این شرکت در این منطقه انحصاری باشد از طرفی موفقیت قابل توجه تیجیسی باعث شد تا طرف فرانسوی دلیلی برای دور زدن ایران نداشته باشد وبازیسازان ایرانی پس از TGC2017 نیاز به برقراری تعامل با رویدادهای بینالمللی را پیدا کردند.
وی یادآورشد: برای نخستین بار بازیسازان ایرانی با هزینه شخصی در نمایشگاه Game Connection فرانسه حضور یافتند و اکنون به جرات میتوان گفت حضور فعالان بازی کشورمان در رویدادهای بینالمللی پس از تیجیسی افزایش قابل توجهی داشته است.
آشتیانی: 21 داور بینالمللی درTGC2017 به داوری و انتخاب بهترین و خلاقانهترین بازیهای ایرانی پرداختند
مهرداد آشتیانی مدیرپروژه TGC2017 نیزدرادامه این نشست خبری با تشریح آمارو ارقام و دستاوردهای TGC2017 اظهارداشت: رویداد TGC 2017 به بزرگترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازیهای رایانهای در منطقه بدل شد.
مدیرپروژه TGC2017 ابرازداشت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای، TGC را با همکاری شرکت Game Connection فرانسه برگزارکرده و یکی از حرفهایترین برگزارکنندگان رویدادهای تجاری بازی در دنیا است. در این رویداد ما 3 هدف اشتراک تجربه بازیسازان بینالمللی با بازیسازان ایرانی، تسهیل و کمک به بازیسازان ایرانی برای انتشار محصول در بازارهای بینالمللی و اعتمادسازی و شناساندن ایران و صنعت بازی ایران به جامعه بینالملل را دنبال میکردیم.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اهداف، بخشهای مختلفی از جمله فضای نمایشگاهی و ملاقاتهای تجاری، کنفرانسها، پنلها و مسترکلاسها، جایزه توسعهدهندگان و فضای اختصاصی برای بازیسازان مستقل درنظر گرفته شد و دردوره گذشته TGC تعداد 2360 نفر شرکت کردند و51 درصد از شرکت کنندگان برای حضور در کنفرانسها شرکت کرده بودند و در وهله دوم 18 درصد هم بازدیدکنندگانی با اهداف تجاری بودند.
آشتیانی تاکید کرد: 60 کنفرانس تخصصی در دو روز در 5 موضوع طراحی بازی، هنری، مسائل فنی، مدیریت پروژه و کسب و کار در دو روز برگزار شد. 30 سخنران نیز از 15 کشور به این رویداد آمدند که بیشترین سهم سخنرانان به ترتیب مربوط به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا بود. در بخش کلاسهای تخصصی نیز ۵ کلاس طولانی مدت با موضوعاتی که بتواند خلا دانشی در صنعت بازیسازی ایران را پوشش دهد برگزار شد.
وی ادامه داد: دربخش نمایشگاهی ۱۲۰غرفه برپا شد که 73 غرفه به شرکتهای تجاری و 47 غرفه به تیمهای مستقل یا ایندی اختصاص یافت. همچنین به دعوت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ناشران خارجی نیز به این رویداد آمدند و 20 نفر به نمایندگی از 18 ناشر خارجی در TGC2017 حضور یافتند و تلاش کردیم تا ناشران حاضر در این رویداد در بازارهای مختلفی از جمله بازارهای عربی، ترکیه و اروپا فعال باشند تا تمام بازارهای هدف تحت پوشش قرار بگیرد.
مدیر پروژه TGC2017 عنوان داشت: با این برنامه امکان تنظیم برنامه کاری پیش از برگزاری رویداد فراهم آمد. در سال گذشته 188 پروفایل کاربری ساخته و 1613 قرار ملاقات درخواست شد که 49 درصد آن مورد پذیرش قرار گرفت. 64 درصد از ملاقاتهای درخواست شده نیز برای دیدار با خریداران خارجی بازی بوده است.
وی افزود: مسابقه توسعه دهندگان یا Development Awards یکی دیگر از بخشهای مهم رویداد سال گذشته بود که طی آن 21 داور بینالمللی به داوری و انتخاب بهترین و خلاقانهترین بازیهای ایرانی پرداختند و البته این فرصت خوبی بود که این بازیها به دقت توسط ناشران خارجی دیده شوند. نکته جالب این بود که بازیهایی مورد توجه ناشران قرار گرفتند که کپی بازی خارجی نبوده و ایدهای بکر براساس فرهنگ خودمان داشتند.
آشتیانی افزود: از 2 گروه شرکتکنندگان خارجی و ایرانی نظرسنجی درباره این رویداد انجام شد و خریداران در خارجی در این نظرسنجی اعلام کردند که انتظار دارند با بازیسازان ایرانی حداقل به یک قرارداد تجاری دست یابند. همچنین 2 بازی ایرانی نیز به مرحله قرارداد با ناشران خارجی رسیده است.
وی یادآورشد: شرکتکنندگان خارجی اعلام کردند بیشتر از هرچیز دیگر در TGC، از حضور پرشور و پرانرژی بازیسازان ایرانی لذت بردند و507 نفر از شرکت کنندگان در این نظرسنجی حضور یافتند که 45 درصد گزینه خیلی خوب، 45 درصد گزینه خوب و 10 درصد گزینه متوسط را انتخاب کردند و هیچ کس به گزینههای بد و خیلی بد رای نداد و یک مستند 200 صفحهای برای کالبد شکافی نقاط ضعف و خلاهای TGC تهیه شد تا سال آینده شاهد برگزاری رویداد بهتری باشیم.
اشتری: براساس برنامهریزی به عمل آمده 50 سخنران خارجی و 30 سخنران ایرانی در TGC2018 حضور خواهند داشت
سالومه اشتری مدیر پروژه TGC 2018 نیز دراین نشست خبری اظهارداشت: رویداد TGC 2018 قرار است 14 و 15 تیرماه در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شود و در اولین گام، به تدوین نقشه راه دوره آینده پرداختیم و در این مرحله مدیران گیم کانکشن آبان ماه به ایران آمدند تا همراه با کارشناسان بنیاد، نظرات، انتقادات و پیشنهادات شرکتهای بازیساز ایرانی را بگیرند.
اشتری تصریح کرد: دراین نقشه راه 5 تغییر عمده در ساختار TGC روی میدهد و یکی از نکاتی که بازیسازان ایرانی به آن اشاره کردند این بود که جلسات حضوری با خریداران بینالمللی بسیار مثبت بود اما پس از این که آنها به کشورشان باز میگشتند، تمایل کمتری به عقد قرارداد نشان میدادند.
وی عنوان داشت: به همین دلیل مقررشد به خریداران و ناشران علاقهمند به حضور TGC تاکید شود که تنها حضورشان در این رویداد کافی نیست و باید خروجی مشخصی داشته باشد و همچنین تلاش میکنیم ناشرانی را به ایران بیاوریم که مشکل تجارت با بازیسازان ایرانی نداشته باشند و تعداد ناشران یا Buyerهای رویداد تیجیسی 2018 به 30 شرکت افزایش مییابد .
مدیر پروژه TGC 2018 ابرازداشت: تاکنون 21 شرکت برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردهاند که اسامی شرکتهای معتبری از چین، روسیه و کانادا در میان آنها به چشم میخورد و یکی از نقاط قوت TGC2017 برگزاری 60 کنفرانس بود و یکی از تغییرات رویداد سال آینده این است که تعداد کنفرانسها به 80 افزایش خواهد یافت و سهم سخنرانان خارجی نیز بیشتر میشود.
وی افزود: براساس برنامهریزی به عمل آمده 50 سخنران خارجی و 30 سخنران ایرانی در TGC2018 حضور خواهند داشت و تاکنون 112 سخنران هم برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردهاند که 95 درصد تقاضاها از سمت سخنرانان خارجی بوده و امیدواریم سخنرانان کشورمان نیز تجربیات خود را در این رویداد به اشتراک بگذارند ومتخصصان داخلی میتوانند با مراجعه به صفحه http://www.tehrangamecon.com/en/call-for-speakers نسبت به ثبت سخنرانی خود اقدام نمایند.
مدیر پروژه TGC2018 تغییر سوم رویداد سال آینده را سطحبندی سخنرانان دانست و یاداورشد: یکی از مشکلات کنفرانسها مشخص نبودن سطح سخنرانی بود. به همین دلیل کنفرانسها در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفهای طبقهبندی خواهند شد تا مخاطبان انتخاب بهتری داشته باشند و براساس بازخورد فعالان صنعت بازیسازی، مسترکلاسها یک روز پیش از رویداد برگزار میشود تا شرکتکنندگان در این بخش بتوانند از کنفرانسها نیز استفاده کنند. در نتیجه به نوعی میتوان گفت TGC2018 در سه روز برگزار میشود.
وی با اشاره به آخرین تغییر سال آینده دربرگزاری «جایزه گیمیستان»تاکید کرد: ایران و 32 کشور افریقایی و آسیایی که صنعت بازیسازی آنها در حال توسعه است، در قالب منطقه فرضی گیمیستان دستهبندی کردهایم و مسابقهای میان پروژههای بازیسازی آنها برگزار میشود. این بازیها را ناشران بینالمللی داوری خواهند کرد و نامزدهای هر بخش که 15 خرداد معرفی میشوند، امکان حضور در TGC و استفاده از فضای رایگان را خواهند داشت. برندگان نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.
اشتری ادامه داد: ثبتنام در این رویداد رسما از امروز(7 اسفندماه 1396 ) آغاز میشود و سه مدل بلیت شامل بلیت دسترسی به کنفرانسها، بلیت دسترسی به کلاسهای تخصصی و کنفرانسها و بلیت تجاری شامل دسترسی به کنفرانسها و اپلیکیشن قرار ملاقاتها فروخته خواهد شد. فروش غرفههای تجاری نیز در مساحتهای مختلف از امروز امکانپذیر خواهد بود و کسانی که بلیت مورد نیازشان را تا 20 فروردین خریداری کنند شامل تخفیف ویژه خرید بسیار زودهنگام 30 درصدی میشوند و همچنین تا دوم خرداد مرحله خرید زودهنگام است و بلیتها با 20 درصد تخفیف عرضه خواهد شد. برای دانشجویانی هم که به صورت گروهی در این رویداد شرکت کنند 50 درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.
بنابراین گزارش؛ علاقهمندان برای خرید بلیتهای رویداد میتوانند به صفحه http://www.tehrangamecon.com/en/buy-ticket-or-booth مراجعه نمایند.