امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28286 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

میر صادقی در تشریح جزئیات طرح «مسکن امید» خبر داد؛

مکاتبه با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت

خبرایران: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به انجام مکاتبات با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و اداره اوقاف برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت گفت: تلاش ما این است با استفاده از فرایندی که دولت و شهرداری تهران تعریف کرده اند، سایر نهادها نیز وارد عمل شوند.
مکاتبه با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سید رضا میرصادقی با اشاره به همکاری دولت و شهرداری تهران در راستای نوسازی بافت فرسوده پایتخت اظهار کرد: واضح است این همکاری با نیت فقرزدایی و تغییر رویه اجتماعی در بافت فرسوده انجام می شود و در این مورد تنها موضوع ساخت و ساز مطرح نیست. همان طور که بارها اعلام شد 11 سال است که موضوع سامان دهی بافت فرسوده در تهران آغاز شده اما اغلب به دلیل باورهای موجود، آن چنان که باید پیشرفت نداشته است.

وی با بیان اینکه تشویق سرمایه گذار برای ورود به روند نوسازی قبل از هر چیز نیازمند توجیه اقتصادی است، گفت: در حال حاضر بسیاری از پلاک های فرسوده تا آن اندازه ریزدانه اند که حتی تجمیع آن ها هم سخت است. به طور مثال، ریزدانگی در برخی از مناطق همچون منطقه 12، 14، 15، 16، 17 و 18 تا حدی است که دو خانواده در یک ملک 24 متری سکونت دارند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بحث های حقوقی، ثبتی و اوقافی است که در مواردی موجب می شود پلاک فرسوده از روند نوسازی خارج شود.

میرصادقی با بیان اینکه تجمیع پلاک ها در مناطقی توجیه اقتصادی دارد که آپارتمان بالای دو میلیون و 500 هزار تومان به فروش برسد، عنوان کرد: موضوع مهم دیگر این است که برای نوسازی بافت فرسوده باید تسهیلات مناسب در نظر گرفته شود، البته این تسهیلات جدا از پروانه، پایان کار مجانی، انتقال سند و انشعابات رایگان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با یادآوری این نکته که برای هر محله از شهر تهران باید نسخه ویژه همان محله را پیچید و در قالب مهندسی ارزش باید دید چه چیزی را می دهیم و چه برداشت می کنیم، تصریح کرد: در بافت فرسوده با بافت اجتماعی مردم سر و کار داریم و نمی توان مانند ساخت پل، راه، بزرگراه ها و ... پروژه ها را سریع انجام داد. یادمان باشد بافت فرسوده محلات هنوز به طور کامل نوسازی نشده اند و کوچه های باریک محلات پیچیدگی هایی در رفتار اجتماعی افراد ایجاد کرده است.

 

اعلام آمادگی 90 شرکت معتبر برای مشارکت در طرح نوسازی

میرصادقی در ادامه در پاسخ به این سوال که در قالب طرح جدید نوسازی و ارائه زمین به توسعه گران، تاکنون چه اقدامات عملی انجام شده است، گفت: تاکنون حدود 90 شرکت قابل و معتبر برای حضور در طرح اعلام آمادگی کرده اند، ضمن اینکه اقدامات مربوط به نقل و انتقال 12 قطعه زمین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است تا حداقل سود را برای سرمایه گذار تضمین کنیم و در مقابل از سرمایه گذار خواسته ایم تا کار با کیفیت ارائه دهد، اذعان کرد: در سال های گذشته پروژه ای در سازمان بسته شده است که بین 13 تا 14 ماه قابل اجرا بود اما الان در سال پنجم هستیم و پروژه 50 درصد هم پیشرفت نداشته است. مشکل اصلی هم آن است مکانیزم هایی که در قرارداد ذکر شد، الزام آور نبود.

 

تفاوت های طرح «مسکن امید» با «مسکن مهر»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: اما در قراردادهای جدید بحث زمان بندی اهمیت ویژه ای دارد. در واقع از همان ابتدای کار که مرحله گودبرداری است، رصد می کنیم و در هر مرحله اگر بیش از 3 ماه تاخیر شود با جرایم سنگین قرارداد را فسخ می کنیم. با این الزامات تلاش می کنیم تا در بافت فرسوده ارزش افزوده ایجاد کنیم.

میرصادقی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد تا طرح موجود به سرنوشت کمبودهای موجود در مسکن مهر دچار نشود، یادآور شد: تفاوت طرح مورد نظر شهرداری و دولت با مسکن مهر این است که در این طرح برخلاف مسکن مهر یک زیرساخت اولیه وجود دارد. از طرف دیگر، بخش عمده ای از مناطقی که قرار است در تهران نوسازی شوند دارای ریشه فرهنگی – اجتماعی و تاریخی هستند، مساله ای که در مورد مسکن مهر هیچ گاه وجود نداشت.

وی تقویت فعالیت مراکز مدنی را از دیگر اهداف طرح نوسازی مورد نظر شهرداری و دولت معرفی کرد و گفت: تلاش ما این است تا با املاکی که در اختیار قرار می دهیم آن چه در تامین سرانه ها عقب افتاده ایم را تامین کنیم. به این معنی که اگر سرمایه گذار می گوید 400 واحد، می پذیرم تا این تعداد به 250 واحد کاهش پیدا کند و به جای آن به فرد مجوز ایجاد مرکز درمانی را می دهیم.

 

 مردم بافت فرسوده دچار انواع و اقسام فرسودگی شده اند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به رایزنی و همکاری های خوب با وزارت بهداشت برای تامین سرانه معیار درمانی و بهداشتی در بافت فرسوده خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم بافت فرسوده دچار انواع و اقسام فرسودگی شده اند و دیگر تنها بحث فرسودگی ساختمان ها نیست. بسیاری از آن ها تصور می کنند فراموش شده اند و این ناامیدی باعث می شود که دست به هر نوع ناهنجاری بزنند.

میرصادقی با تاکید بر اینکه کار در بافت فرسوده نیازمند انسجام رفتاری است، گفت: در صورتی که طرح مورد نظر دولت و شهرداری تهران به خوبی پیش رود می تواند به عنوان یک طرح موفق توسعه پیدا کند و مسیر آینده نوسازی را در کشور تعریف کند تا بدانیم با چه فرایند زمانی می توانیم نوسازی شهر تهران و حتی کشور را برنامه ریزی کنیم. متاسفانه، آن چه تا به امروز برای نوسازی تعریف شده است برنامه ریزی دقیقی نداشت، به همین دلیل قانون گذار می گوید در 10 سال سالانه باید 10 درصد پیشرفت داشته باشیم اما در عمل اتفاق دیگری می افتد.

وی در ادامه به توافقات دولت و شهرداری تهران در اجرای طرح موسوم به "مسکن امید" پرداخت و اشاره کرد: قرار بر این است در ابتدا زمین را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و سهم شهرداری تهران نیز با یک محاسبه مشخص تعیین شود. البته سهم شهرداری در این پروژه مانند قیمت مسکن ثابت نیست چرا که اگر سرمایه گذار تکنولوژی نوین بیاورد یا در مدت زمان کم تر کار باکیفیت تحویل دهد، امتیاز بالاتری دریافت می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: بعد از آن که طرح به تصویب رسید پروانه مجانی صادر می شود و حتی تضمین می کنیم هزینه پایان کار، انتقال سند و انشعابات هم رایگان باشد. در بحث تسهیلات هم رئیس جمهور و بانک مرکزی قول داده اند نرخ تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را به 6 درصد با بازپرداخت 12 سال برسانند.

 

حمایت حداکثری دولت و شهردرای تهران از توسعه گران

میرصادقی گفت: تمام تلاش ما این است که سرمایه گذار بیش تر از 20 تا 30 درصد آورده نگذارد و بتواند 70 تا 80 درصد از نقدینگی به ازای هر واحد مسکونی را از طریق تسهیلات و پیش فروش تامین کند. اگر وعده های دولت در این زمینه محقق شود، ریسک سرمایه گذاران کم تر می شود و به نوعی دولت خرید آپارتمان ها را تضمین می کند.

وی تصریح کرد: آن چه طبق توافق اولیه سهم شهرداری تهران و دولت است نیز در نهایت برای توسعه بافت فرسوده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال، آپارتمان ها در طول زمان به عنوان ملک معوض یا برای اسکان موقت شهروندان مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در پایان به انجام مکاتبات با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و اداره اوقاف اشاره و عنوان کرد: تلاش ما این است با استفاده از فرایندی که دولت و شهرداری تعریف کردند، سایر نهادها نیز وارد عمل شوند. در این صورت، نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان با در اختیار گذاشتن زمین و ایفای نقش سرمایه گذار به اندازه 80 درصد از ساخت و ساز را تسهیلات دریافت می کنند و سایر خدمات همچون پروانه ساخت و پایان کار را رایگان دریافت می کنند. ضمن اینکه زمانی که پروژه به پیشرفت 30 درصدی رسید اجازه پیش فروش هم داده می شود.

 

 

 

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب