امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28292 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اله یاری برنامه های ۱۷ اسفند در سالروز تأسیس نهاد را تشریح کرد؛

میزبانی ۴۶۷ کتابخانه در سراسر کشور برای طرح کتابخانه گردی

خبرایران: معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی گفت: در ۱۷ اسفند ماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۴۶۷ کتابخانه آماده پذیرایی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در طرح کتابخانه گردی هستند.
میزبانی ۴۶۷ کتابخانه در سراسر کشور برای طرح کتابخانه گردی

محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت و گو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به ۱۷ اسفند ماه سالروز تأسیس کتابخانه های عمومی گفت: طرح کتابخانه‌گردی امسال برای اولین بار روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه، مصادف با شب میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در سراسر کشور برگزار می شود و به همین منظور ۴۶۷ کتابخانه میزبان مسئولان سراسر کشور از جمله فرمانداران، استانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران، اعضای شورای شهر و روستا، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه محترم جمعه و جماعت، اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها و گروه‌های مرجع و نخبگان خواهند بود.
اله یاری با اشاره به کتابخانه های مشارکت کننده در طرح کتابخانه گردی به تفکیک هر استان تصریح کرد: در استان های آذربایجان شرقی ۲۳، آذربایجان غربی ۱۷، اردبیل ۱۰، اصفهان ۲۵، البرز ۵، ایلام ۱۰، بوشهر ۱۰، تهران ۲۸، چهارمحال و بختیاری ۱۱، خراسان جنوبی ۱۱، خراسان رضوی ۳۰، خراسان شمالی ۸، خوزستان ۲۷، زنجان ۱۲، سمنان ۹، سیستان و بلوچستان ۲۰، فارس ۳۵، قزوین ۶، قم ۱، کردستان ۱۰، کرمان ۲۴، کرمانشاه ۱۴، کهکیلویه و بویراحمد ۸، گلستان ۱۴، گیلان ۱۹، لرستان ۱۳، مازندران ۲۳، مرکزی ۱۲، هرمزگان ۱۲، همدان ۱۰ و یزد ۱۰ کتابخانه آماده پذیرایی از علاقه مندان خواهند بود و لیست کتابخانه ها به تفکیک هر استان در پایگاه اطلاع رسانی نهاد به آدرس www.iranpl.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه موضوع آسیب های اجتماعی یکی از موضوعات مورد توجه دست اندرکاران و سیاست گذاران است، تأکید کرد: از آنجا که کتابخانه ها در دسترس مردم قرار داشته و خدمات فنی و فرهنگی مختلفی ارائه می دهند و ارتباط کتابداران با مخاطبان منفک از مسائل اجتماعی نیست، کارکرد دیگری هم در یک سال گذشته برای کتابخانه ها تعریف شده و آن کمک به کاهش مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی است. به همین دلیل طیف متنوعی از فعالیت های آگاهی بخش و آگاهی افزا برای مواجهه با آسیب های اجتماعی برای کتابخانه طراحی شده که این کارکرد جدید موجب افزایش مراجعه به کتابخانه افزایش شده است.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه ۶۹۲ به تاریخ ۲۳ آبان ۹۶ مصوبه ای با عنوان سند ترویج کتاب و کتابخوانی تصویب کرد تا دستگاه هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند توجه ویژه ای به کتاب و کتابخوانی داشته باشند.
وی افزود: از آنجا که نهاد کتابخانه ها به عنوان دستگاهی که در حوزه ترویج کتابخوانی نقش پررنگی در تحقق این سند دارد، طرح های مختلفی را پیشنهاد و اجرا و کرده که طرح کتابخانه گردی یکی از آنها است. بعد از تصویب این موضوع در نهاد، به همه استان ها ابلاغ شده و از استانداران، فرمانداران، اعضای شورای های اسلامی شهر و روستا، شهرداران، نمایندگی ولی فقیه در استان ها، مدیران استان ها دعوت شده است تا در کتابخانه ها حاضر شده و با خدمات کتابخانه ای آشنا شوند. در این روز همه کسانی که علاقه مند به عضویت در کتابخانه ها باشند، کارت عضویت رایگان کتابخانه را دریافت خواهند کرد.
اله یاری در ادامه با اشاره به اینکه موضوع کتابخانه گردی موجب افزایش مخاطبان کتابخانه ها خواهند شد، تصریح کرد: در گذشته عمده خدماتی که به مردم ارائه می کردند، خدمات فنی و محدود به امانت کتاب بود. اما در چند سال گذشته برنامه هایی که به کتاب خوان شدن مردم کمک می کند در نهاد کتابخانه ها موضوعیت پیدا کرده و باعث شده توجه قشر بیشتری از مردم به کتابخانه ها جلب شود که موضوع کتابخانه گردی نیز موجب افزایش توجه بیشتر به کتابخانه های عمومی و خدمات مختلف فرهنگی آنها خواهد بود.
اله یاری تأکید کرد: در سال های گذشته سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی محدود به برگزاری یک مراسم با حضور کتابداران بود که امسال با طرح کتابخانه گردی، این امکان فراهم شده است تا جامعه کتابخوان و افرادی که در غوغای کارهای روزمره فرصتی برای توجه به کتاب و کتابخوانی ندارند سری هم به کتابخانه بزنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب