امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28294 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معصومه ابتکار درنشست خبری هفته زن اعلام کرد؛

باید از نگاه خاص، باندی، جناحی و محدودکننده پرهیزکنیم/ برخی بحث پارک بانوان را با تفکیک زن و مرد اشتباه می گیرند/ آمار ٤٣ هزار نفر ازدواج کودکان دختر زیر ١٥ سال را قبول ندارم/ امیدوارم مساله ورود بانوان به ورزشگاه ها با حفظ شئونات اسلامی حل شود

خبرایران: معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری گفت: متاسفانه برخی بحث پارک بانوان را با تفکیک زن و مرد اشتباه می گیرند این پارک، ورزشگاه خاص زنان بوده و یک نیاز ضروری و مطالبه زنان است.
باید از نگاه خاص، باندی، جناحی و محدودکننده پرهیزکنیم/ برخی بحث پارک بانوان را با تفکیک زن و مرد اشتباه می گیرند/ آمار ٤٣ هزار نفر ازدواج کودکان دختر زیر ١٥ سال را قبول ندارم/ امیدوارم مساله ورود بانوان به ورزشگاه ها با حفظ شئونات اسلامی حل شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری معاونت امورزنان وخانواده ریاست جمهوری به مناسبت «ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته زن » بعد ازظهرامروزچهارشنبه 9 اسفندماه 1396 با حضور«معصومه ابتکار» معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری و اصحاب رسانه در ساختمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار ودراین نشست خبری«معصومه ابتکار» معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته زن اظهارداشت: باید از نگاه خاص، باندی، جناحی و محدودکننده پرهیز کنیم و موضوع زنان را ملی کنیم.

ابتکارتصریح کرد: فعالیت هایی به مناسبت این هفته در کشور با هماهنگی ستادی که به همین منظور تشکیل شده است، انجام شده تا هفته زن با رویکرد کاربردی و موثر در بهبود وضعیت زنان باشد و صرفا یک مراسم تشریفاتی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید همکاری فراقوه ای داشته باشیم تا شاهد پیشرفت های بیشتر در حوزه زنان باشیم وعلاقه مندیم نگاه طبقه بندی سنی در میان زنان و دختران از جمله کودکان، دختربچه ها، نوجوانان، زنان جوان، بزرگسال و سالمند را داشته باشیم چون هرکدام از این گروهها مشکلات خاص خودشان را دارند و قطعا مورد توجه قرار می گیرند.

معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری عنوان داشت: گزارش هایی از استانها دریافت کرده ایم و موضوعات مختلفی را درباره اشتغال و معرفی انواع مشاغلی که توسط زنان دنبال می شود را مطرح کردند و ما اولین فعالیت مرتبط با حوزه زنان و هفته زن با عنوان نقش فناوری اطلاعات در توان افزایی بانوان را برگزار کردیم و هدف این است که مجموعه برنامه هایی برای توان افزایی زنان با همکاری دولت و بخش خصوصی داشته باشیم.

وی به برگزاری یک نشست بین المللی در حوزه زنان در سال آینده هم اشاره و افزود: استان ها در حوزه اشتغال فعالیت های زیادی دارند که به آنها در هفته زن پرداخته می شود و همچنین برای توان افزایی زنان و دختران روستایی و عشایر به ویژه بازماندگان از تحصیل برنامه هایی داریم که در هفته جاری تفاهم نامه ای در این زمینه با نهضت سوادآموزی منعقد کردیم تا این دختران را به نظام آموزش برگردانیم.

ابتکارابرازداشت: کمک به اشتغال پایدار، توان افزایی زنان و بازگرداندن ٢ هزار و ٣٠٠ دانش آموز دختر عشایر به نظام آموزشی و تاب آوری اجتماعی، حقوق شهروندی و حقوق زن در خانواده از دیگر برنامه های ما در هفته جاری است و اکنون گفتگوی ملی خانواده در ١٠ استان کلید خورد و به این شکل است که ما فکر می کنیم باید برای خانواده ایرانی که با آسیب هایی روبرو است فعالیت هایی را انجام دهیم.

وی افزود: ما معتقدیم تاب آوری اجتماعی از درون خانواده ها شروع می شود و گفتگوی بین نسلی را نیز در برنامه های این معاونت داریم و موضوع گفتگوی بین نسلی برای رسیدن به خانواده سالم ضروری است و ما معتقدیم باید برگزاری این گفتگو در کشور نهادینه شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش می کنیم گفتگوی ملی الگوسازی شود و در تمام استان های کشور با همکاری دیگر دستگاهها این موضوع نهادینه شود.

وی موضوع سازمان های مردم نهاد را یکی از جهت گیری های دولت دانست و افزود: چون اعتقاد داریم در زمینه سیاستگذاری و جلب مشارکت مردم و آموزش و توان افزایی جامعه و به عنوان دیده بانی نقش موثری دارند و به فعالیت آنها در حوزه زنان اعتقاد داریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزاری نشست زنان در سازمان محیط زیست، نشست نقش سازمان های مردم نهاد و نقش زنان در این سازمان ها، شب شعر، دیدار با شخصیت های مذهبی، خانوادهای شهدا و جانبازان، افتتاح ١٥ پارک بانوان در استان های مختلف را از برنامه های هفته زن در استان ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی بحث پارک بانوان را با تفکیک زن و مرد اشتباه می گیرند این پارک، ورزشگاه خاص زنان بوده و یک نیاز ضروری و مطالبه زنان است.

ابتکار به تخصیص ٣٠ درصد پست های مدیریتی موثر در تصمیم گیری و برنامه ریزی با ابلاغ دولت اشاره کرد و افزود: براساس آخرین آمار در ١٨ دستگاه اجرایی ٢٣ نفر از بانوان بکارگیری شدند و حتی ٦ بانو در سطح معاون وزیر در وزارتخانه های مختلف منصوب شدند و در بسیاری از دستگاهها کار خاصی صورت نگرفته است و البته تا تحقق ٣٠ درصد هنوز فاصله داریم.

وی اضافه کرد: اگرچه هنوز در خیلی از استانها این مهم محقق نشده و به همین منظور با استانداران سراسر کشور مذاکراتی خواهیم داشت تا بتوانیم ابلاغ دولت را که از ٣٠ مرداد امسال صادر شده است در استان ها هم اجرایی کنیم.

ابتکاردرباره حجاب و دختران خیابان انقلاب گفت: خطاب قرآن به مساله حجاب ابتدا به مردان است که هنگام نگاه به زنان باید سرتان را پایین بندازید و در بخشی دیگر از قرآن کریم درباره حجاب زنان آمده و موضوع پوشش بخشی از فلسفه حجاب است و این فلسفه بحث اخلاقی دارد و چیزی که در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اتفاق افتاد این بود که فلسفه حجاب مورد تاکید قرار گرفت بعد تبدیل به مقررات پوشش شده است.

وی یادآورشد: ما به اعمال فشار و اجبار و برخوردهایی که در قالب گشت ارشاد که مدتی صورت گرفت و اکنون خوشبختانه ساماندهی شده و ما آن نگاهها را قبول نداریم و باید در موضوعاتی مانند حجاب حرف جوانان را بشنویم و همه برخوردها و شیوه هایی که هست قانونمند باشد و حداقل برخوردهای انتظامی در این مسایل اتفاق بیفتد امیدواریم به سمت گفتگوی ملی پیش برود و ما تلاش می کنیم فضا برای نسل جوان و دهه هفتاد به گونه ای باشد که دیدگاههای خودشان را مطرح کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: ما در مبانی انقلاب اسلامی که پایه گذار آن امام خمینی (ره) بود هیچ محدودیتی برای پیشرفت زنان نداشتند و نگاه مترقی امام باعث شد تا پایه گذاری بسیار خوبی برای زنان داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم زمینه های لازم برای پیشرفت زنان فراهم شد اما همت زن ایرانی بود که به خوبی از آن استفاده کرد و پشت سقف ها و دیوارهای شیشه ای نایستاد و زنان امروز در عرصه ورزش فعالیتهای خوبی دارند و امروز پیشرفت های خوبی در زمینه ورزش بانوان را شاهد هستیم و کسب مدال طلا، نقره و برنز توسط زنان ایرانی در مسابقات جهانی نشان می دهد تحولات زیادی در جامعه ایجاد شده است و این تحولات مانند برخی کشورها یک شبه نبوده و ما روند پیشرفت های زنان را مشاهده می کنیم.

ابتکارعنوان داشت: در عرصه اجتماعی و سمن ها، ٢٥ هزار سازمان مردم نهاد وجود دارد و در این زمینه تلاش های خوبی داشته ایم و این تشکل ها سرمایه اجتماعی کشور است واین افراد با انگیزه معنوی و داوطلبانه فعالیت دارند و آیین نامه این سازمان ها تدوین شده و همه درگیر همکاری هستند تا این سازمان ها هم در چارچوب قانون فعالیت کنند.

وی افزود: در عرصه های مختلف و سازمان های مردم نهاد مانند محیط زیست، اعتیاد و دیگر فعالیت ها، رد پای زنان است و با الهام بخشی و ایجاد امید، جریان سازی اجتماعی می کنند و اتفاقات ایران تحولی واقعی است و البته کمبودهایی دارد و مانند هر جامعه دیگری خشونت دارد ولی چون فضای آزاد برای رسانه ها وجود دارد این مسایل مطرح می شود و این مسیر پیچیده ای است.

ابتکارتاکید کرد: ماجامعه ای داریم که این مشکلات و موانع را داریم اما پیشرفت هایی داریم و فکر می کنیم پیشرفت های زنان و جامعه بسیار چشمگیر بوده است و زن ایرانی تلاش می کند و اینها ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص زنانی که همسران خارجی دارند و فرزندانشان با مشکل هویتی مواجه هستند اضافه کرد: یک بحث حقوقی است و بخشی از آن باید در محاکم و برخی از طریق قانون حل شود برای فرزندان بالای ١٨ سال قانون اجازه دریافت شناسنامه به آنها را می دهد و در شورای فقهی و حقوقی این معاونت این مبحث را دنبال می کنیم تا راهکارهایی برای اصلاح این قوانین داشته باشیم و مذاکراتی با فراکسیون زنان در هفته جاری داشتم و اکنون برای بعضی از این بچه ها کارت هویت یا اقامت صادر می شود تا مشکل مدرسه آنها حل شود.

ابتکار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه متاسفانه ٨٠٠ زن ایرانی با همسران افغان که از آنها به عنوان برده استفاده می شود؛ گفت: روی این موضوع اقداماتی انجام شده اما مناسبات دختران ایرانی باید در نقاط مرزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد البته این موضوع را ما در فراکسیون زنان هم دنبال کردیم.

وی به موضوع ازدواج کودکان با آمار بسیار کم در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع را به شدت پیگیری می کنیم و ازجمله فعالیت های معاونت احداث مدارس برای دختران بازمانده از تحصیل در این مناطق مرزی است البته به زودی در ایرانشهر نیز این مدرسه برای دختران با مانده از تحصیل راه اندازی می شود.

معاون امورزنان و خانواده ریاست جمهوری درباره موضوع ورود بانوان به ورزشگاه ها نیز گفت: موضوع ورود زنان به ورزشگاهها موضوعی بوده که از قبل وجود داشته اما در یک دوره ای حساسیت هایی ایجاد شد و دولت شیوه نامه ای تنظیم کرد و با ایجاد تدابیری جهت حضور بانوان فضاهای لازم برای مجزا شدن ورودی ها و خروجی و محل نشستن مذاکراتی با مراجع داشتم. گروه فقهی و حقوقی این معاونت نیز مذاکراتی در این زمینه داشته اند و دولت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد مانند مسابقات بسکتبال و امیدواریم با شئونات قانونی مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی درباره وضعیت زنان زلزله زده کرمانشاه نیز گفت: در هیات دولت مشکلات را مطرح کردم و در روستاها مصوبات و تسهیلاتی که دولت داده پرداخت شد اما در برخی موارد مشکلات هست به ویژه برای زنان سرپرست خانوار که کم و بیش به این اولویت ها توجه شده است و همه این مشکلات وجود ندارد اما دولت هم آن را بررسی می کند و امروز دولت مصوبه ای را داشت.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به برنامه های اولویت دار این معاونت برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود: ما کارگروه ملی برای این منظور تشکیل داده ایم و برنامه ملی ارتقای این زنان به زودی ابلاغ می شود و مهمترین کار به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که قرار است پورتالی در این زمینه داشته باشد و موضوع اشتغال این زنان را پیگیری می کنیم و بحث توان افزایی آنها را دنبال می کنیم.

وی به موضوع آسیب ها در استان های محروم نیز اشاره کرد و گفت: ارمغان ٢ برای آزادی زنان زندانی با جرایم غیرعمد را در سال جاری داریم و امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم بتوانیم این بانوان را به آغوش خانواده هایشان برگردانیم و بازدید از تشکل هایی که در حوزه کارتن خوابی فعالیت می کنند ما حمایت می کنیم و جلساتی درخصوص رفع مشکلات و حمایت از گسترش مراکز «دی آی سی» داشته ایم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره آمار ازدواج کودکان دختر زیر ١٥ سال نیز گفت: آماری که در این زمینه داریم نسبت به مجموع ازدواج ها زیاد نیست ولی برای ما مهم است و در دستور کار ما قرار دارد و پیگیر موضوع هستیم و چگونه این ازدواج ها ثبت می شود و اینکه چگونه ثبت می شود یا هر موضوع دیگر را من اطلاع دقیقی درباره آن ندارم ولی آمار ٤٣ هزار نفر را قبول ندارم.

وی همچنین درباره شکایتش از برخی رسانه ها نیز گفت: من شکایتی از برخی رسانه های خاص به دلیل اتهامات بی اساس کرده ام خیلی جای تاسف دارد که رسانه ها وارد بحث اتهام زنی و تخریب شوند و ما شکایت کرده ایم و رسما اعلام کرده ایم و خیلی صبر کرده ایم این روند متوقف شود و اصلا علاقه ای به شکایت از رسانه ها ندارم ولی متاسفانه این افراد از حد گذشتند به همین منظور مکاتبه ای با لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری برای این موصوع داشتیم و لیست سایت و رسانه هایی که به این کار ناشایست مبادرت ورزیدند به این معاونت حقوقی دادیم و تقاضای شکایت کرده ایم.

ابتکاردر پاسخ به این سوال که از زنان به عنوان نیروی ارزان کار استفاده می شود، گفت: براساس قانون هیچ اختلافی در پرداخت حقوق بین زن و مرد وجود ندارد اما در بخش عایله مندی و مزایا تفاوت هایی وجود دارد اما دستگاههای غیردولتی هم باید تابع قانون کار باشند و باید از این قانون استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر جایی در حق بانوان اجحاف می شود باید رسیدگی کنند اما یکسری جاها پرداخت های بیمه ای برای بانوان و مردان انجام نمی شود و نرخ ها با قانون مغایرت دارد و تبعیض صورت می گیرد ما هم موارد را بررسی کردیم و مکاتبه ای در این زمینه انجام شده است تا حق عایله مندی دختران مجرد هم به آنان داده شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه متاسفانه یکی از دختران خیابان انقلاب در زندان با مشکلات زیادی در زندان مواجه است و اینکه با وی برخوردهای خوبی نمی شود، و یکی از اتهامات به دختران معترض به حجاب مسایل امنیتی است، اظهار داشت: من در رابطه به اینکه وکیل چه گفته اطلاعی ندارم اما کشور ما قوانین و مقرراتی دارد و حقوق شهروندی و هرجا خلافی باشد وکیل و خانواده آنها می توانند تقاضای رسیدگی کنند.

وی درپایان سخنان خود گفت: اما درباره اتهامات امنیتی جایی است که ارتباط با بیگانگان مطرح می شود و این موضوع از مسایلی است که تلاش هایی برای حل آن انجام شده و این نوعی موج سواری بیگانگان روی این موضوعات است البته این مسایل اجتماعی است و راهکارهای قانونی خودش را طی می کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب