امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28371 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران اعلام کرد؛

خانواده ناسالم زمينه را براي ايجاد اختلاف و بزهكاری در ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي فراهم می کند

خبرایران: استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از اینکه برای مبارزه با مواد مخدر هجمه سیاسی بسیاری علیه کشورمان انجام می‌شود، گفت: در جامعه امروز سن معتادان پايين آمده است و برای جلوگیری از این هجمه سیاسی باید عزم و بسیج ملی برای مبارزه با اعتیاد در جامعه بوجود آید.
خانواده ناسالم زمينه را براي ايجاد اختلاف و بزهكاری در ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي فراهم می کند

 آزاده راشید در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تخریب‎های جا مانده از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به‎نحوی است که قابل درمان نیست و آثار تخریبی این مواد مخدر به ویژه روانگردان ها به دلیل تاثیر در عملکرد مغز قابل برگشت نیست.


وی اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر را بهترین راهکار برای مقابله با آن دانست و ادامه داد: برای مقابله با مواد مخدر باید از کمک همه مردم استفاده کرد تا با مشارکت جمعی و اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر این معضل در سطح جامعه کاهش یابد.


راشید با بیان اینکه برای ایجاد عزم و بسیج ملی علیه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باید نقش خانواده پررنگ‌تر باشد، تصریح کرد: نقش خانواده به عنوان واحد اصلي و عنصر تاثيرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصيات ذاتي و اكتسابي اعضا، واضح و غيرقابل ترديد است.


وی افزود: تاثيرگذاري و تاثيرپذيري افراد اين نهاد كوچك اجتماعي از يكديگر، باعث شده خانواده همواره عنصر اصلي مطالعات و پژوهش هاي اجتماعي قرار گيرد و تاثير آن بر موفقيت ها يا آسيب هاي فردي و اجتماعي در موضوعات مختلف سنجيده شود.


به گفته این استاد دانشگاه، خانواده سالم بستر مناسبي براي رشد و شكوفايي و بالندگي اعضاي خود فراهم مي‌كند و در حفظ و ارتقاي سلامت جسمي و رواني آنها تاثير فراوان و غيرقابل انكاري دارد.


راشید در عین حال اظهار کرد: خانواده ناسالم زمينه را براي ايجاد اختلاف در ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي فراهم كرده و افراد را به سمت بزهكاري سوق مي‌دهد.


وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و نقش پررنگ خانواده و اینکه درمان اعتياد امري دشوار و پرهزينه است و احتمال بازگشت فرد معتاد به سمت مصرف مواد مخدر در اغلب موارد وجود دارد، پيشگيري از اين بلاي خانمان سوز از اهميت ويژه اي برخوردار می باشد.


این جامعه شناس با بیان اینکه بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید از سالهای دور در کنار اقدامات انتظامی ، قضایی و برخوردی مطرح و شکل می‌گرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس گزارش‌های موجود، سن اعتیاد پايين تر آمده و این زنگ خطری برای خانواده ها،جامعه شناسان ، کارشناسان و صاحبنظران است، باید در یک فراخوان عمومی همه آحاد مردم را از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و سایر وسایل ارتباط جمعی برای گردهمایی و بسیج ملی علیه مواد مخدر دعوت کرد.


راشید تاکید کرد: نباید از مسئله مبارزه اجتماعی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به سادگی و با طراحی چند برنامه، اقدام و عمل عبور کرد، این رویکرد نیاز به همفکری ، برنامه ریزی و عملیات گسترده دارد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب