امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2871 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی زرافشان خبرداد؛

اضافه شدن یک درس در رابطه با پژوهش به دروس دانش‌آموزی/ 300 پژوهشگاه دانش‌آموزی در کشور وجود دارد

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 300 پژوهشگاه دانش‌آموزی در کشور وجود دارد گفت:‌ دانش‌آموز باید موقعیت خودش را بشناسد و برای اصلاح مستمر موقعیت خودش برنامه داشته باشد.
اضافه شدن یک درس در رابطه با پژوهش به دروس دانش‌آموزی/ 300 پژوهشگاه دانش‌آموزی در کشور وجود دارد
به گزارش خبر ایران، علی زرافشان معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه دومین جشنواره دانش‌آموزی زیست و فناوری با بیان اینکه امیدواریم با حمایت مسئولین پیشرفت‌های بیشتری در عرصه زیست و فناوری در مقطع دانش‌آموزی داشته باشیم گفت: در رویکرد جدید آموزش و پرورش دانش‌آموزان از یک موقعیت ممتازی برخوردارند و در کانون یاددهی و یادگیری قرار دارند که البته با حفظ مرجعیت معلمان است.

زرافشان ادامه داد: این موضوع مبتنی بر دستاوردهای فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است که در این فلسفه معتقد است دانش‌آموز در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید موقعیت خودش را بشناسد و برای اصلاح مستمر موقعیت خودش برنامه داشته باشد.

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دانش‌آموزی قرار باشد موقعیت‌شناسی کند و برای خودش طرح و برنامه برای بهبود موفقیت داشته باشد، این دانش‌آموز یک دانش‌آموز پژوهنده خواهد بود و معلمی که با این دانش‌آموز کار می‌کند باید برای اصلاح موقعیت دانش‌آموز برنامه داشته باشد و چنین معلمی هم یک معلم پژوهنده است.

زرافشان تصریح کرد: در یک تعامل مستمر معلم باید به شناخت وارتقاء یادگیری یادگیرنده کمک کند.

وی تاکید کرد: در پناه این نوع نگاه یادگیرنده و یاددهنده و معلم یادگیری مادام‌العمر اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: با تحقق نکاتی که گفته شد ما در آینده می‌توانیم شاهد کسانی باشیم که عاملان یادیگری مادام‌العمر هستند و این دستاورد بسیار خوبی است و امیدواریم با این رویکرد و فضای جدید و بسیار مناسبی را داشته باشیم.

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش در نظام خواستار حضور دانش‌آموزان در عرصه‌های علمی بوده است.

زرافشان ادامه داد: ما در سال اول جشنواره خوارزمی فقط 7 طرح پذیری به این جشنواره اعلام کردیم ولی امروز اگر طرح‌های دانش‌آموزی که ارسال شده با طرح‌های دانشجویی برابری نکند کمتر هم نیست.

وی تصریح کرد: حرکت دیگری که امروز نمود پیدا می‌کند تاسیس پژوهش‌سرای دانش‌آموزی است با این امید که بتوانیم پژوهش‌های دانش‌آموزی را سامان دهیم و به دانش‌آموزان پژوهشگاه کمک کنیم.

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 300 پژوهشگاه دانش‌آموزی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی 93-94 با فراخوانی که در استان‌های کشور داشتیم، درخواست 110 پژوهش‌‌‌سرای جدید امیدواریم بتوانیم مهر امسال بخش عمده‌ای را با ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود به این مجموع اضافه کنیم.

وی گفت: تصحیح آئین‌نامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در گذشته پژوهش‌سراهایی که مختص دوره‌های راهنمایی و متوسطه بود به دوره‌های ابتدایی هم گسترش یافته است.

 

زرافشان خاطرنشان کرد: اقدام دیگری را که در این راستا در نظر داریم این است که چارچوبی را برای پژوهش‌های دانش‌آموزی تعریف و مسیری را که دانش‌آموزان برای به ثمر رساندن پژوهش دارند سامان دهیم و مشخص کنیم.

 

وی اضافه کرد: در پژوهش‌سراها موفق شده‌ایم 8 پژوهش‌سرای خود را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجهز به آزمایشگاه نانوزیستی کنیم.

 

وی تاکید کرد: انشاءالله روزی بتوانیم در هر منطقه یک پژوهش‌سرا داشته باشیم و برای توسعه رویکرد پژوهش‌مداری آموزش و پرورش علاوه بر فعالیت‌هایی که گفته شد رویکردی را هم در بحث توسعه فراگیر پژوهش و پژوهش دانش‌آموزی داشته باشیم و با اضافه کردن یک دروس در این رابطه به دروس دانش‌آموزان باعث ایجاد روحیه پژوهشگری در بین آنها شویم.

 

وی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم دانش‌آموزان وقتی به استا‌ن‌های خودشان برمی‌گردند بتوانند دستاوردهایی که در این جشنواره داشتند به دوستان خود منتقل کنند و این دستاوردها باعث پیشرفت آنان باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب