امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 28975 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترشاپورکاکولکی درنشست خبری اعلام کرد؛

گردش مالی در حوزه صید 4 هزارو 600 میلیارد تومان است / هیچ شناورچینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد/ ١١ درصد از صید اقیانوس هند متعلق به ایران است/ اجازه افزایش ظرفیت‌ تعداد ناوگان‌ها را نمی‌دهیم/ ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت صادر می شوند

خبرایران: معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات درمورد صید ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت گفت: ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت به بازارداخلی وارد نمی‌شوند و با توجه به قیمت مناسب‌شان، به کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود و برای آن منع قانونی وجود ندارد .
گردش مالی در حوزه صید 4 هزارو 600 میلیارد تومان است / هیچ شناورچینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد/ ١١ درصد از صید اقیانوس هند متعلق به ایران است/ اجازه افزایش ظرفیت‌ تعداد ناوگان‌ها را نمی‌دهیم/ ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت صادر می شوند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«معاونت صید وبنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران» صبح امروز چهارشنبه 22 فروردین ماه 1397 با حضوردکتر«شاپورکاکولکی» معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران ، مهندس «مختارآخوندی» مدیرکل دفترامور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، مهندس «سید مصطفی بهشتیان» مدیرکل عمران معاونت صید وبنادرماهیگیری، مهندس «رضا شاهی فر» مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی، مهندس «سیدحسین حسینی» مجری طرح توسعه پایدارصید فانوس ماهیان ، «مهندس بخشایش» مشاور معاون صید و بنادرماهیگیری ،« ریتا رحمانی» مدیرروابط عمومی سازمان شیلات ایران و اصحاب رسانه درمحل سالن اجتماعات سازمان شیلات ایران برگزار و دراین نشست خبری  دکتر شاپور دکتر کاکولکی معاون صید وبنادر و ماهیگیری ضمن ارائه گزارشی کامل از فعالیت های صید و صیادی در آب های شمال و جنوب کشور اخبار اخیر درمورد فعالیت و برداشت بی رویه شناورهای چینی از ذخایر دریای جنوب کشور را کذب دانسته و اظهارداشت: چیزی به اسم شناور خارجی نداریم و تمام مراحل ثبت شناور و تغییر پرچم به عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و هیچ شناور خارجی حق ورود به آب های ایران را ندارد و این موضوع تخلف محسوب به حساب می آید.

دکترکاکولکی تصریح کرد: به کارگیری خدمه چینی در شناورهای صیادی موضوعی است که در سایر موارد همچون هواپیما نیزمثل خلبان خارجی دیده می شود و حتی مواردی داریم که شناورهای مطلق ایرانی ناخدای خارجی دارند.

وی با اشاره به نظر مؤسسه علوم تحقیقات شیلات مبنی بر کاهش ذخایر دریای شمال و جنوب، ابرازداشت: این مؤسسه تأکید دارد که ذخایر ما در خطر است و به هیچ عنوان نباید افزایش ناوگان داشته باشیم و اساسا سازمان بنادر و دریانوردی موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود.

 معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند و به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا که هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.

وی همچنین در گزارش خود به میزان صید کل کشور در حدود ٦٧٨ هزار تن اشاره کرد و گفت که حدود ٢٩٠ هزار تن مربوط به تن ماهیان و شبه تن ماهیان است و ٨٣ هزار تن موتو و ساردین را شامل می شود.

دکترکاکولکی عنوان داشت: درمورد میگو حدود ١٢ هزار تن صید را پیش بینی کرده ایم، ماهیان استخوانی ١٢ هزار تن درآبهای شمال و ٢٢ هزار تن ماهی کیلکا صید شده است. ناوگان صیادی ١١ هزار تن برداشت را به خود اختصاص داده اند که در این بخش ١٤٢ هزار نفر مشغول به کار هستند و ٥٨ درصد تولیدات شیلاتی را شامل می شوند.

وی درخصوص برنامه ایران برای استفاده از تکنولوژی های نوین تاکید کرد: برنامه ایران استفاده از تکنولوژی های نوین در صیادی است که استفاده از شناورهای لانگ لاینر برای صید تون ماهیان است و با استفاده از آن تا پایان برنامه ششم ٨٠ هزار تن به صید تون ماهیان افزوده خواهد شد.

معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: ١١ درصد از صید اقیانوس هند متعلق به ایران است و ما رتبه اول در صید از اقیانوس هند را در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان داریم و برای اولین بار در کشور بیمه تکمیلی صیادان با همکاری اتحادیه صیادی حداکثر ظرف یک ماه آینده انجام می‌شود تا نگرانی جامعه صیادی به پایان برسد.

وی یادآورشد: گردش مالی در حوزه صید 4 هزارو 600 میلیارد تومان است و در 40 سال گذشته در بنادر به قیمت امروز تنها 2 هزارو 800 میلیارد تومان هزینه شده که این امر بیانگر اهمیت اقتصادی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در این حوزه است وسال گذشته برای تمام پروژه های نیمه ساخت 335 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم، در حالیکه تنها 40 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده وباید از اعتبارات بخش خصوصی برای مناطق آزاداستفاده کنیم.

وی درمورد صدور مجوز برای شناورهای چینی و صیادان چینی برای صید ترال در آب‌های جنوبی ایران هم تاکید کرد:هیچ شناورچینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ها صورت می‌گیرد.

معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران  ادامه داد: طی ماه‌های اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام می‌دادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استان‌ها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقه‌ای داده نمی‌شود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد می‌کنیم و پروانه صید آنها باطل می‌شود.

وی یادآورشد: سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناورخارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.

دکترکاکولکی افزود: اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود و همه درآمدش به جیب ایران می‌رود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت می‌کند.

وی افزود: به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا ه هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات عنوان داشت: گرچه فشارهایی به سازمان شیلات برای افزایش تعداد ناوگان‌ها و بیشتر شدن شناورها صورت می‌گیرد، اما با توجه به وضعیت کنونی شناورهای موجود که اضافه شدن به ناوگان صیادی باعث غیراقتصادی شدن فعالیت و کار آنها می‌شود به هیچ وجه اجازه بیشتر شدن ظرفیت‌ در این زمینه را نمی‌دهیم. در آبهای کم عمق امکان توسعه شناورهای صیادی وجود ندارد، اما برای آبهای عمیق بیشتر از ۲۰۰ متر در صورت بررسی‌های لازم اجازه صدور مجوز داده می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ شناور خارجی حق ورود به ایران را ندارند و در صورت ورود توسط دریابانی دستگیر و به قوه قضائیه معرفی می‌شوند اما اخیرا در شبکه‌های مجازی مسائلی درباره تیراندازی در آب‌های ایران از سوی کشتی‌های چینی مطرح شده بود، اما به هیچ وجه این مساله صحت ندارد، چرا که مسئولان دریابانی و امنیت بر مرزهای کشور کاملا کنترل دارند و فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد، ارتباطی به ایران ندارد.

معاون صید و بنادرماهیگیری سازمان شیلات ایران همچنین درباره صید ماهیان غیرخوراکی و حرام گوشت اینگونه توضیح داد که این ماهیان به بازار داخلی وارد نمی‌شوند و با توجه به قیمت مناسب‌شان، به کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود و برای آن منع قانونی وجود ندارد و براساس همکاری‌های صورت گرفته با قوه قضائیه، دادگاه ویژه شناورهای شیلاتی تشکیل می‌شود تا در زمینه‌ تعرض‌های انجام شده به مناطق مرزی و صیدهای غیرمجاز ساماندهی مناسبی صورت گیرد و سیر پیگیری تا تعیین تکلیف تخلفات صورت گرفته سرعت بیشتری به خود گیرد.

دکترکاکولکی درپایان سخنان خود گفت: هم‌اکنون یک پرونده وقتی که به ستاد مرکزی در سازمان شیلات می‌آید درصورت وجود نقص مدارک چند ماهی تا به نتیجه رسیدن پرونده مورد نظر طول می‌کشد در حالی که هم‌اکنون کار را به مراکز استانی و شهرستانی واگذار کرده‌ایم تا زمان مورد نیاز برای پیگیری تخلفات نهایتا به چند روز تقلیل یابد و میزان صید سالانه کشور ۶۷۸ هزارتن بوده که ۲۹۰ هزار تن آن را تن ماهیان و سایر آبزیان تشکیل می‌دهد، همچنین میزان صید میگو تا پایان سال جاری ۱۲ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که ۳۰۰۰ تن بیشتر از سال 1396 بوده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب