امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29115 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون پژوهشی مؤسسه انقلاب اسلامی؛

باید پیوند دانشگاه و مدرسه، پیوند جامعه و مدرسه و پیوند دانشگاه با جامعه جهانی محقق شود/ دانشگاه فرهنگیان می‎تواند منشأ تحولات شود

خبرایران: حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم گفت :نگاهی که جهان به ما دارد این است که باید مولد و آغازگر باشیم، چرا که امروزه چشم بسیاری از حق گویان جهان به ماست .
باید پیوند دانشگاه و مدرسه، پیوند جامعه و مدرسه و پیوند دانشگاه با جامعه جهانی محقق شود/ دانشگاه فرهنگیان می‎تواند منشأ تحولات شود

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، معاون پژوهشی مؤسسه انقلاب اسلامی، صبح امروز چهارشنبه 29 فروردین 97 در نشست سراسری دوره آموزشی - فرهنگی رتبه های برتر کنکور کشوری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: بسیار خوشحالم در جمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان هستم که قصد دارند رسالت دینی و انقلابی خود را ایفا کنند. امروز، روز اول ماه شعبان است و انشاالله برکات متعدد این ماه نصیب شما شود که مشغول تعلیم و تربیت هستید.

وی در ادامه پیرامون بحث تمدن سازی گفت: ما امروزه در مقطعی قرار داریم که در تاریخ ایران و تاریخ اسلام بی نظیر است. در هیچ مقطعی نبوده که ایران به عنوان یک قطب تأثیرگذار در همه عرصه ها و از جمله گفتمان سازی و ارائه اندیشه، جایگاهی همانند جایگاه امروز داشته باشد.

حجت الاسلام ذوعلم اظهار کرد: در تاریخ اسلام هم در هیچ مقطعی، هیچ اُمت مسلمانی، تأثیر امروز مردم مسلمان ایران را نداشته است.

وی افزود: امروزه در مدرنیته غربی، یک چالش اساسی شکل گرفته است و علی رغم همه توانایی های علمی غرب، یک چالش بین گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان غربی به وجود آمده است. این چالش از 22 بهمن 1357 شروع شد. در همان زمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این انقلاب، زلزله ای در منطقه ایجاد کرده که امواج آن، ما را هم در بر خواهد گرفت.

معاون پژوهشی مؤسسه انقلاب اسلامی ادامه داد: چهار سال بعد در اسرائیل همایشی برگزار شد که بسیاری از دانشمندان جمع شدند تا درباره ریشه های این پدیده بحث کرده و برای آینده برنامه ریزی کنند.

وی خاطر نشان کرد: داعش یک پدیده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود تا در جهان، بدبینی عمیق نسبت به اسلام و امت اسلامی ایجاد کنند. آنان همچنین این اندیشه را ایجاد کردند تا در کشور ما افراد غربگرا را برجسته کرده و چهره سازی کنند و از آنان برای نقد و ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده کنند. این اندیشه از فردای انقلاب شکل گرفت اما انقلاب ما بسیار بالنده است و حتی در جهان غیر شیعه هم بسیار نفوذ پیدا کرده است و آنان بیشترین حمایت را از جانب جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: نامه اخیر اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب نشان می دهد انقلاب اسلامی فراتر از جغرافیای تشیع توانسته است به گفتمانی پیشرو در جهان اسلام تبدیل شود. دعوای ما با غربی ها بر سر نحوه اداره جامعه است. توجه کنید که غرب تا چه اندازه به ارزش هایی همانند عدالت، معنویت و مردم سالاری بی توجه است. از چند سده گذشته، افرادی در غرب هشدار می دادند مسیری که در حال طی کردن آن هستیم، ما را به انحطاط تمدنی خواهد برد.

حجت الاسلام ذوعلم درباره وضعیت کنونی تمدن اسلامی اظهار کرد: امروزه تمدن نوین اسلامی به عنوان نسخه جدید راه حل برای جهان در حال ارائه است. رهبر معظم انقلاب، پنج مرحله را برای گفتمان انقلاب اسلامی ترسیم کردند که در نهایت به تمدن نوین اسلامی می رسد البته این تمدن نوین نمی تواند براساس توطئه و استثمارگری شکل بگیرد. یک معلم فرهنگ ساز باید به کودکان، بینش و هویت بدهد و دانش او برای دانش آموز ما به عنوان یک عنصر هویت ساز عمل کند اما آموزش و پرورش ما همچنان دارای ایراداتی است و باید تحولاتی در آن ایفا کند.

معاون پژوهشی مؤسسه انقلاب اسلامی افزود: نظام تحول یافته در آموزش و پرورش باید توسط شما معلمان اجرایی شود. بنابراین انتظار ما از شما برادران و خواهران این است که پیشران این تحولات باشید.

وی افزود: باید پنج هدف کلان را در آموزش و پرورش دنبال کنیم که اولین هدف، تفکر است؛ یعنی باید شهروندان فکور تربیت کنیم. دومین مورد، ایمان است و مدرسه ما باید بستر اندیشه ای باشد که یک ایمان اصیل و واقعی و مبتنی بر انتخاب در دانش آموز ایجاد کند. هدف بعدی شامل علم، اخلاق و عمل است اما هنوز نتوانسته ایم از وضع موجود به وضع مطلوب چرخش کنیم.

حجت الاسلام ذوعلم اظهار کرد: آموزش و پرورش نباید دارای یک ساختار متصلب باشد و باید بتوان در آن تحول ایجاد کرد. بنابراین باید در آن تغییراتی ایجاد کرد و برنامه ریزی و مشارکت پذیری از بدنه فرهنگی به اندازه کافی وجود داشته باشد. اما عنصر اصلی این است که آن انگاره ذهنی و آن تصوری درستی که از تربیت وجود دارد در ذهن شما شکل بگیرد.

معاون پژوهشی مؤسسه انقلاب اسلامی تأکید کرد: نگاهی که جهان به ما دارد این است که باید مولد و آغازگر باشیم. امروزه چشم بسیاری از حق گویان جهان به ماست.  به دنبال این هستیم که دستگاه تربیتی، بتواند دانش آموزانی تربیت کند که در ساخت هویتی خودشان به یک خودباوری و اعتماد به نفس دست پیدا کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید پیوند دانشگاه و مدرسه، پیوند جامعه و مدرسه و پیوند دانشگاه با جامعه جهانی محقق شود. ما نباید درها را به روی جهان ببندیم و از سوی دیگر نباید در جامعه جهانی هضم شویم بلکه باید به فکر درونزایی و برون نگری باشیم و در این راستا باید براساس اصول خودمان، الگویی برای مراوده با جهانیان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ایمان دینی حتی در مسیحیت هم به نفع جامعه است و خودباوری ایجاد می کند و افراد را از یأس و ناامیدی نجات می دهد. اگر اینچنین نظام تربیتی در جامعه توسط شما ایجاد نشود، بحث تحول تبدیل به شعار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم در پایان عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید بتواند چنین تحولاتی را در جامعه ما ایجاد کند. البته اصلاحاتی در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته اما باز هم باید تغییراتی صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب از جوانان مطالباتی دارند و معتقدند تنها جوانان می توانند تغییر و تحول ایجاد کنند؛ بنابراین آینده آموزش و پرورش در اختیار شماست و باید به فهم استدلالی و یک اُفُق مطلوب برسیم و آن اُفُق مطلوب هم یک آموزش و پرورش تمدن ساز است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب