امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29238 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اعلام شد؛

صدری: جشنواره موسیقی نواحی بزرگترین رویداد ملی در حوزه موسیقی نواحی است/ این جشنواره امسال ملودی محور و با سن حداقل 30 سال است //علیزاده: کرمان به دلیل تنوع قومیتی ، سکونت اقوام مختلف و تاریخ چندهزارساله درموسیقی سابقه بسیاری داشته باشد

خبرایران: یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهر کرمان برگزار خواهد شد.
صدری: جشنواره موسیقی نواحی بزرگترین رویداد ملی در حوزه موسیقی نواحی است/ این جشنواره امسال ملودی محور و با سن حداقل 30 سال است //علیزاده: کرمان به دلیل تنوع قومیتی ، سکونت اقوام مختلف و تاریخ چندهزارساله درموسیقی سابقه بسیاری داشته باشد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» صبح روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه 1397 باحضور«محمدرضا علیزاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،«احمد صدری» دبیریازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ،«صادق چراغی» مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و اصحاب رسانه در دفترموسیقی معاونت هنری ارشاد برگزارو دراین نشست خبری «احمد صدری» دبیریازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهارداشت: براساس توافقی که میان دفتر موسیقی و اداره کل ارشاد استان کرمان برقرار شده این سومین دوره متوالی برگزاری جشنواره در شهر کرمان است.

دبیریازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: جشنواره موسیقی نواحی بزرگترین رویداد ملی در حوزه موسیقی نواحی است که از یازدهم تا چهاردهم اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نحوه دعوت هنرمندان این حوزه به چند روش از جمله دادن فراخوان بوده است، این جشنواره امسال ملودی محور و با سن حداقل 30 سال است. امسال روی آفرینش ملودی‌ها متمرکز هستیم. حیات اغلب موسیقی‌های نواحی با اوضاع اجتماعی آمیخته است و اگر در موسیقی هر منطقه نگاه کنید می‌بینید که راویان هر ملودی مشخص است.

صدری عنوان داشت: جشنواره‌ها معمولا به وجه میراث موسیقایی می‌رفتند اما ما با توجه به ضرورتی که احساس کردیم به ملودی‌پردازی پرداختیم و هیات انتخاب ما متشکل از منصوره ثابت‌زاده، فریبرز رستمی، جهانگیر نصری اشرفی، صادق چراغی که همگی از پژوهشگران صاحب نام موسیقی اقوام ایران هستند آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار دادند.

وی ابرازداشت: این آثار نیز به صورت تصویری و با در نظر گرفتن حفظ اصالت نغمات مطابق با طرح ژنتیک موسیقی منطقه مورد نظر قرار گرفتند. یکی دیگر از بخش‌های جشنواره، بخش هنرمندان برگزیده جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی است که توسط ستاد جشنواره از آنها دعوت شده تا در این رویداد حضور داشته باشند.

دبیریازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تاکید کرد:هدف از برگزاری این بخش، توجه بیشتر به هنرمندان جوان است که آنها احساس نکنند بعد از برگزاری جشنواره موسیقی جوان رها شده‌‌اند و در دوره‌های گذشته 10 فرد بومی که پژوهشگر نیز هستند به این جشنواره دعوت شد و امسال نیز همین رویه را پیش گرفته‌ایم .

وی اضافه کرد: بخش مستندهای موسیقی را در دوره‌های گذشته داشتیم که به طور موازی با شهر کرمان برگزار می‌شد. امسال هم آثاری در این زمینه داریم و از میان استادانی که در این بخش داریم از کرمانشاه و در بخش تنبورنوازی استاد اسدالله، از ترکمن صحرا آقای دیبایی، استاد محمد اشعری و اسفندیار تخم‌کار را به جشنواره امسال دعوت کرده‌ایم.

صدری درخصوص محل برگزاری این جشنواره هم توضیح داد: این موضوع باید توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و ابلاغ شود.ضمن اینکه بودجه جشنواره پارسال 500 میلیون بوده و امسال با افزایش 100 میلیون مبلغ 600 میلیون در نظرگرفته شده است.

 

 علیزاده: کرمان به دلیل تنوع قومیتی فراوانی وسکونت اقوام مختلف و تاریخ چندهزارساله در موسیقی سابقه بسیاری داشته باشد

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت:درکرمان تنوع قومیتی فراوانی وجود دارد که دلیل آن سکونت اقوام مختلف است و تاریخ چندهزار ساله استان کرمان باعث شده که موسیقی این استان هم سابقه بسیاری داشته باشد. تندیس مرد نی زن و زنِ بربت نواز در کرمان یافت شده‌ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: اجراهای عمومی امسال در شهر کرمان و در شهرستان‌های استان از 11 تا 13 اردیبهشت برگزار می‌شوند و هر شب از ساعت 20 تا 22 این اجراها روی صحنه خواهند رفت.

وی افزود: آیین پایانی جشنواره هم 14 اردیبهشت برگزار می‌شود. سال گذشته مراسم اختتامیه در فضای باز برگزار شد اما امسال در سالن سرپوشیده برگزار می شود. علاوه بر شهر کرمان، یازده شهرستان دیگر هم درگیر برگزاری این جشنواره خواهند شد.

علیزاده درپایان سخنان خود گفت: با صندوق اعتباری هنر هم صحبت شده تا تمامی مسائل بیمه هنرمندان در زمان برگزاری جشنواره انجام گیرد وامیدواریم این جشنواره بتواند محفلی برای گردهمایی هنرمندان موسیقی نواحی کشورمان باشد.

بنابراین گزارش، در پایان این نشست از پوستر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران رونمایی شد.

یادآورمی شود؛ یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب