امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29344 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری نمایشگاه کتاب اعلام شد؛

حضور ۲۵۰۰ ناشر و ۵۳ کشور در سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب/ نمایشگاه کتاب نشانگر هویت فرهنگی انقلاب است/گسترش امکانات رفاهی در مصلی تهران/ امیدواری به واگذاری بیشتر امور نمایشگاه به صنف نشر/ در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای معلولان و جانبازان

خبرایران: در نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن تشریح برنامه‌ها بر تقویت نقش صنوف در برگزاری نمایشگاه و افزایش برنامه‌های فرهنگی در این دوره تاکید شد.
حضور ۲۵۰۰ ناشر و ۵۳ کشور در سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب/ نمایشگاه کتاب نشانگر هویت فرهنگی انقلاب است/گسترش امکانات رفاهی در مصلی تهران/ امیدواری به واگذاری بیشتر امور نمایشگاه به صنف نشر/ در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای معلولان و جانبازان

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران» صبح امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 با حضور «امیرمسعود شهرام‌نیا» قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ،«محسن جوادی» رییس نمایشگاه کتاب و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،«یحیی دهقانی» معاون اجرایی نمایشگاه، «همایون امیرزاده» سخنگو شورای سیاست گذاری و رییس شورای رسیدگی به تخلفات ،«حسین صفری »مدیر کمیته اجرایی و رفاهی  واصحاب رسانه در محل موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار و دراین نشست خبری «محسن جوادی» درباره نمایشگاه اظهارداشت: نمایشگاه کتاب به دلیل گستره فرهنگی زمینه آشنایی نسل جوان با نویسنده، ناشر و به طور کلی کتاب را فراهم می‌کند. معاونت فرهنگی سعی کرده در چارچوب ضوابط و مقرراتی که دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان معاونت فرهنگی دنبال می‌کرده است مسائل را دنبال کند و آن هم واگذاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌های نمایشگاه کتاب به صنف است و سعی می‌کنیم این سیاست را در آینده تقویت کنیم و واگذاری بخش‌های بیشتری را داشته باشیم.

او با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی در آستانه 40 ‌سالگی قرار دارد، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 9 ‌سالگی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرده که نشان‌دهنده هویت فرهنگی انقلاب است. امیدوارم نمایشگاه پرشکوه و خاطره‌انگیزی داشته باشیم و بعد از برگزاری نمایشگاه با افتخار بگوییم نمایشگاه پربار، پرمراجعه، جذاب و پرفروشی را پشت سر گذاشته‌ایم.

جوادی همچنین گفت: در طی ماه های گذشته نگرانی هایی بابت مکان برگزاری نمایشگاه به سبب آماده نبودن مصلی داشتیم که با همکاری و تلاش دو جانبه معاونت فرهنگی و مجموعه مصلی امکانات فراهم شده و این نگرانی ها برطرف شد.

 

از حضور 53 کشور تا تمرکز بر دیپلماسی فرهنگی

سپس امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره جزییات این رویداد فرهنگی توضیح داد: «بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نمایشگاه کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه و از ساعت ۱۰ تا ۲۰ آماده پذیرایی از علاقه‌مندان کتاب است که این ساعت‌ در روزهای مختلف قابل تمدید است. افتتاحیه نمایشگاه هم ۱۱ اردیبهشت‌ با حضور رئیس جمهوری همراه خواهد بود.»

او با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب؛ «نه به کتاب نخواندن» گفت: «ما می‌خواستیم با این شعار انگیزه و فضایی را برای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی به‌وجود بیاوریم و خواستیم این فکر را که کتاب در زندگی و سبد خانواده جایی ندارد از بین ببریم. این شعار کمک می‌کند کتاب به عنوان کالای فرهنگی بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرد.»

شهرام نیا درباره تمرکز بر مقوله واگذاری امور نمایشگاه به اصناف بیان کرد: «امیدواریم این موضوع به شکل فزاینده‌ای جلو برود. یکی از اولویت‌های ما در سال‌های گذشته تقویت دیپلماسی فرهنگی و ایجاد گفت‌وگو با جهان با فرهنگ و کتاب بوده است به همین دلیل برنامه کشور و شهر مهمان را داشتیم که این برنامه‌ها سال به سال تقویت می‌شود و سعی کرده‌ایم در کنار جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب از جنبه فرهنگی غافل نشویم.»

او درباره جزییات فضای نمایشگاه  و تغییراتی که امسال دارد، گفت: «۱۳۰ هزار مترمربع در اختیار ناشران قرار گرفته است که تقریبا ۷۵ درصد فضاها زیر سقف رفته و شرایط بهتری فراهم شده است، اما از شرایط مطلوب فاصله داریم. علاوه بر بخش عمومی، بخشی از ناشران کودک و ناشران آموزشی به صورت کامل در فضای مسقف جانمایی شده‌اند و فقط ناشران دانشگاهی و دیجیتالی در سازه‌های موقت هستند.»

قائم مقام نمایشگاه افزود: «حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه قطعی شده است که برخی از آن‌ها در بخش فروش هستند. مهمان ویژه ما کشور صربستان است که با هیأت ۳۰ نفره (وزیر فرهنگ، رئیس کتابخانه این کشور و هنرمندان و گروه موسیقی) به همراه شهر تونس به عنوان شهر مهمان با یک هیأت ۱۸ نفره (وزیر فرهنگ یا معاونش و همراهان) در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین وزیر فرهنگ ایتالیا با یک هیأت چهارنفره در نمایشگاه کتاب حضور خواهد داشت. به طور کلی از کشورهای آلمان، عمان، مجارستان، اتریش، روسیه و... ناشرانی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

 

امیدواری به واگذاری بیشتر امور نمایشگاه به صنف نشر

یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در بخش دیگر نشست با قدردانی از اینکه از در چهار سال گذشته حضور صنف در برگزاری نمایشگاه پررنگ تر شده است، گفت: «در هشت‌سال ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد صنف از جریان برگزاری نمایشگاه دور شده و به طور کلی می توان گفت که از نمایشگاه اخراج شده بود، در حالیکه در چهار سال اخیر صنف به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارد. دو سال پیش بنا به خواست و علاقه خودمان به شهر آفتاب رفتیم و فکر می‌کردیم محل مناسب و دائمی برای نمایشگاه خواهد بود و امسال نیز بنا به خواست خودمان به مصلی برگشتیم.»

دهقانی درباره کمیته های نمایشگاه که به صنوف واگذار شده اند، گفت: «هفت کمیته ناشران داخلی، ناشران خارجی، اطلاع رسانی، اجرایی رفاهی، پشتیبانی و فعالیت های فرهنگی امسال به صنف نشر واگذار شده اند که امیدواریم این میزان در سال های آینده افزایش یابد. همانند بخش تبلیغات که امسال به صورت کلی در اختیار صنف قرار گرفته است.»

معاون اجرایی نمایشگاه در بخش دیگر سخنانش درباره تعداد ناشران هر بخش سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: « تا به امروز به صورت کلی حدود ۲۵۰۰  ناشر متقاضی حضور در نمایشگاه بوده اند که ۲۰۵۰ ناشر داخلی به صورت قطعی حضور خواهند داشت و جانمایی و تعداد ناشران هر بخش به این ترتیب است: ناشران آموزشی که در رواق غربی جانمایی شده‌اند، ۱۱۳ ناشر با ۵۳۶ هزار عنوان کتاب هستند. ناشران دانشگاهی با ۵۰۱ ناشر و ۶۸ هزار عنوان کتاب در شرق نمایشگاه و در سازه‌های موقت، ۲۸۸ ناشر کودک و نوجوان با ۳۳ هزار عنوان کتاب در رواق غربی و بخشی در چادر، ناشران عمومی با ۱۱۴۷ ناشر و ۸۶ هزار عنوان کتاب در شبستان حاضر خواهند شد.»

دهقانی در همین راستا اضافه کرد: «بخش خارجی که شامل دو بخش ناشران عرب و لاتین است که ۸۶ ناشر عرب با حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب و ۴۶ ناشر لاتین با ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند. به طور کلی مجموع کتاب‌های ناشران خارجی ۴۶ هزار عنوان است. ۸۶ ناشر دیجیتال هم در سالن‌های مجزا و در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌اند.

 

تمدید احکام تخلفات تا نمایشگاه کتاب سی ودوم

همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاست گذاری و رییس شورای رسیدگی در بخش دیگر این نشست  به تخلفات درباره سامانه حمایتی و نظارتی نمایشگاه امسال گفت: « معاونت فرهنگی تا امروز اقداماتی برای زیرساخت‌های نشر انجام داده و به دنبال ایجاد شرایطی است که میزان اندک یارانه ای که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص خواهد یافت در اختیار نمایشگاه هم قرار بگیرد. ما حدود پنج میلیون جمعیت هدف (دانشجویان) داریم که اگر به هر کدام از آن‌ها ۵۰ هزار تومان بدهیم مجموع آن می‌شود ۲۵۰ میلیارد که دو برابر بودجه است. ما امروز تنها دو درصد جمعیت هدف را با این یارانه تحت پوشش قرار دادیم.»

او درباره میزان ثبت نام بن کارت های خرید کتاب توضیح داد: «تاکنون ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر ثبت نام قطعی داشته اند. امسال برای جلوگیری از تخلفات دو روش برای دریافت بن‌کارت‌ها ایجاد کرده ایم که جدای از ظهور فیزیکی کارت،‌ بخشی از بن‌کارت‌ها از طریق کارت‌های ملی هوشمند در اختیار افزاد قرار گرفته است. به طور کلی قریب به هفت میلیارد تومان در این بخش حمایت شده است. همچنین ۱۰ هزار نفر از اهل قلم یارانه دریافت کردند که میزان آن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بخشی از یارانه نیز به حمایت، تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های شهر تهران اختصاص داده شده است.»

امیرزاده درباره تعلیق آرای نمایشگاه سال گذشته بیان کرد: «هیچ کدام از آرا نقض نشده بلکه فرصتی به ناشران داده شده تا با اخذ تعهدهای لازم در نمایشگاه فعالیت اقتصادی داشته باشند که شرایط خاصی هم دارد از جمله کسانی که تکثیر غیرمجاز کتاب داشته‌اند و یا ترجمه‌های غیرمجاز و کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه عرضه کرده بودند شامل معافیت نشدند. این نکته هم حایز توجه است که احکام تخلفات تمدید شده و تا نمایشگاه سال آینده عملیاتی خواهد شد. همچنین سامانه رصد بن‌کارت کتاب‌ها برای حمایت از ناشرانی که تخلف نمی‌کنند هم ایجاد شده است.

 

گسترش امکانات رفاهی در مصلی تهران

در ادامه نشست حسین صفری مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب درباره امکانات رفاهی و اجرایی نمایشگاه گفت: «در حوزه رفاهی حداکثر امکانات برای مردم در نظر گرفته شده و با همکاری با سازمان حمل و نقل شهری امکان استفاده از مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی فراهم شده است. ۵۰۰ دستگاه شاتل و ون در محوطه نمایشگاه برای جابه‌جایی مردم در نظر گرفته شده است، ایستگاه امانات، استراحتگاه‌ها و ایستگاه‌های مادر و کودک هم در محوطه نمایشگاه ایجاد شده است.»

او همچنین از در نظر گرفتن امکانات رفاهی برای معلولان و جانبازان خبر داد.

بخش پایانی نشست به سوالات اهالی رسانه از مسئولان برگزارکننده نمایشگاه اختصاص داشت که امیرزاده درباره چگونگی حمایت از دانش آموزان در نمایشگاه امسال گفت: «امسال حمایت از دانش آموزان بر فراهم آوردن زیرساخت ها متمرکز شده است و بودجه بن کارت های دانشجویی هم به دلیل استقبال کمی که در دوره گذشته از آن شد امسال به زیرساخت ها اختصاص یافته است.»

صفری هم در سوالی درباره ممانعت مصلی از در اختیار قراردادن بخش هایی از فضای مجموعه در اختیار نمایشگاه بیان کرد: «طبق توافق تمامی فضاهایی که در قرارداد دو طرفه شرط شده بود از سوی مجموعه مصلی به برگزارکنندگان نمایشگاه تحویل داده شد.»

در ادامه دهقانی درباره میزان افزایش یا کاهش ناشران در نمایشگاه امسال توضیح داد: «تعداد ناشران بخش کودک افزایش یافته و در مقابل بخش ناشران دانشگاهی با کاهش روبه رو بوده است. در بخش ناشران عمومی هم فضای بیشتری امسال در اختیار داریم، در بخش آموزشی هم با کاهش فضا روبه رو بودیم اما به دلیل حضور کمتر ناشران فضای موجود تغییری نداشته است.»

شهرام نیا درباره تلاش برگزارکنندگان برای تسلط بخش نمایشگاهی بر فروشگاهی این رویداد فرهنگی بیان کرد: «گزارش مالی نمایشگاه 20 درصد کل صنعت نشر کشور است و اگر بخواهیم جنبه فروش را کاهش دهیم ناشران متضرر می شوند و به همین دلیل باید به صورت تدریجی این اقدام را انجام دهیم. اگر چه جنبه فروش نمایشگاه هم همواره از دغدغه های ما بوده است.»

امیرزاده هم در پاسخ به سوالی درباره علت واگذاری دوباره کمیته تبلیغات به صنف ناشران با وجود بازدهی کمی که سال گذشته داشت، گفت: «صنف به بلوغی رسیده است که می تواند بخش تبلیغات را برعهده بگیرد و منطق نمایشگاه هم بر ارتباط دو سویه استوار است. کمیته تبلیغات تا به امروز 900 میلیون تومان به نمایشگاه پرداخت کرده است که این نشانگر تعهدی است که به نمایشگاه دارند

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب