امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29457 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدعلی وحدتی در نشست خبری اعلام کرد؛

طلب تولیدکنندگان برق ازوزارت نیرو ۲۵هزارمیلیارد تومان درحال حاضراست/ بدون اصلاح نشدن تعرفه‌های برق سال‌های بعد خاموشی خواهیم داشت/ صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذارشده، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است

خبرایران: رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است.
طلب تولیدکنندگان برق ازوزارت نیرو ۲۵هزارمیلیارد تومان درحال حاضراست/ بدون اصلاح نشدن تعرفه‌های برق سال‌های بعد خاموشی خواهیم داشت/ صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذارشده، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق» صبح امروز دوشنبه ۱۷اردیبهشت ماه 1397 باحضور«محمدعلی وحدتی»رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، «احمد مطهری» عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق اعضای هیأت مدیره سندیکا و اصحاب رسانه درمحل اتاق بازرگانی ایران برگزار ودراین نشست خبری «محمد علی وحدتی»رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق اظهارداشت:طلب تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو ۲۵ هزار میلیارد تومان درحال حاضراست که به دلیل تاخیر در پرداخت این رقم، تعمیرات اساسی در برخی از نیروگاه‌ها انجام نشده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق تصریح کرد: مساله طلب تولیدکنندگان برق از وزارت نیروقطعا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.چراکه ۶۰ درصد برق مصرفی کشور توسط نیروگاه‌های غیردولتی تامین می‌شود و برنامه دولت این است که سهم بخش خصوصی را در تامین برق به ۸۰ درصد برساند.

وی خاطرنشان کرد؛ دولت خریدار اصلی برق تولیدکنندگان بخش خصوصی است و این در شرایطی است که پرداخت مطالبات تولیدکننندگان برق توسط دولت به موقع انجام نمی‌شود و این موضوع فشاری سنگین به نیروگاه‌های غیردولتی وارد می‌کند.

وحدتی افزود: دولت بابت این تاخیر‌ها خسارتی پرداخت نمی‌کند و این در حالی است که دستگاه‌های دولتی بابت دریافت طلب خود از بخش خصوصی خسارت دریافت می‌کنند و اکنون در همین رابطه سه تن از نیروگاه داران ممنوع الخروج شده و حکم ضبط اموال آن‌ها صادر شده است.

وی عنوان کرد: نیروگاه‌ها در فصل‌های کم باری که مصرف برق کاهش می‌یابد، به تعمیرات اساسی واحد‌ها می‌پردازند، اما درشرایطی که مطالبات آن‌ها پرداخت نشده است، نیروگاه‌های خصوصی حتی نمی‌تواننند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند. مشکل تامین نقدینگی سبب شده آن‌ها نتوانند تعمیرات اساسی واحد‌های نیروگاهی را طبق برنامه انجام دهند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق ادامه داد: تعویق تعمیرات اساسی به ذاته باعت کاهش تولید نمی‌شود،اما ممکن است در زمان اوج مصرف منجر به خروج واحد‌های نیروگاهی از مدار تولید شود؛ در این صورت، کاهشی پیش بینی نشده در میزان تولید نیروگاه‌ها خواهیم داشت.

وی یادآورشد: تعرفه‌های خرید برق از نیروگاه‌های خصوصی در چهار سال اخیر نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه از هر کیلووات ساعت ۴۴۴ ریال به ۴۰۶ ریال کاهش پیدا کرده و در صورت اصلاح نشدن تعرفه‌های برق، اگر امسال خاموشی نداشته باشیم، سال آینده و سال‌های بعد حتماً با خاموشی روبرو خواهیم شد.

وحدتی با اشاره به پرداخت مطالبات نیروگاه داران از طریق اسناد خزانه اسلامی، تاکید کرد: حجم مطالبات فعالان این بخش از دولت بسیار بیشتر از حدی است که دولت بتواند با اوراق خزانه اسلامی آن‌ها را تسویه کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، با تاکید براینکه تولیدکنندگان برق طبق قانون می‌توانند معاملات دوجانبه با مصرف کنندگان عمده برق امضا کنند و برق تولیدی خود را به آن‌ها بفروشند، گفت: این قرارداد‌ها امضا شده ، اما اکنون کل معاملات دوجانبه متوقف شده و نیروگاه‌ها ملزم شده اند که برق تولیدی خود را فقط به دولت عرضه کنند.

 وی با اشاره به صادرات برق به کشور‌های همسایه افزود: ایران به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه برق صادر می‌کند که البته صادرات برق به دلیل مطالبات ۲۰۰ میلیون یورویی وزارت نیرو فعلا متوقف شده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ادامه گفت: صادرات برق از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است. البته دریافت بخشی از وجوه برق صادراتی به عهده تولیدکنندگان قرار گرفته است که این امر هزینه‌های انتقال پول را به فعالان بخش خصوصی تحمیل می‌کند. به عنوان نمونه، ما برای دریافت و انتقال ۱۰۰ دلار، باید ۱۰ دلار هزینه کنیم.

 

مطهری: در حال حاضر ۵۶ درصد برق کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود

احمد مطهری، عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق درادامه این نشست خبری اظهارداشت: مشکلات تولیدکنندگان خصوصی برق اگر حل نشود یا امسال و یا قطعاً سال آینده خاموشی رخ خواهد داد و در حال حاضر ۵۶ درصد برق کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود و وقتی یک مطالبه ۲۵ هزار میلیارد تومانی از دولت در میان باشد قطعاً مشکلاتی در تولید و تعمیرات نیروگاهی رخ خواهد داد.

 وی با اشاره به اینکه ممکن است اوراق خزانه اسلامی روش مناسبی برای بخشی از مطالبات باشد اما حجم مطالبات به حدی بالا است که این پرداخت‌ها نمی‌تواند مشکلات را حل کند، اظهار داشت: وقتی حجم مطالبات از دولت و وزارت نیرو افزایش می‌یابد نیروگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی توانایی پرداخت حتی حقوق را هم نمی‌توانند داشته باشند، بنابراین از برنامه تعمیرات نیروگاهی نیز عقب می‌مانند.

مطهری خاطرنشان کرد: وقتی نیروگاه‌ها به موقع اورهال و تعمیر اساسی نمی‌شوند احتمال بروز حوادث به شدت افزایش می‌یابد و در زمان اوج مصرف واحدهایی از مدار خارج و خاموشی رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه اولین برق خصوصی تولید شده از سال ۸۴ وارد مدار شد، گفت: در همان سال‌ها قراردادهای بلندمدت مناسبی از سوی وزارت نیرو به روش B.O.T (احداث، بهره‌برداری، واگذاری) به امضاء رسید اما در همان سال‌ها تنها ۳ نیروگاه جنوب اصفهان، پره‌سر و فارس به این روش به مرحله امضای قرارداد رسیدند.

مطهری خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش قیمت سایر کالاها و رشد نرخ تورم فروش برق در بورس انرژی به لحاظ نفوذ مدیران دولتی وزارت نیرو همچنان پایین‌تر به شرکت‌های توزیع فروخته می‌شود.

 عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، در پایان سخنان خود گفت: طی چند سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد تعرفه برق افزایش یافته اما به هیچ وجه این افزایش قیمت‌ها تأثیری بر پرداخت مطالبات از سوی وزارت نیرو به نیروگاه‌های خصوصی نداشته و اگر چه معتقد هستیم تعرفه برق باید افزایش یابد و به قیمت تمام شده نزدیک شود اما این افزایش قیمت‌ها هیچ مزیتی در بهبود شرایط شرکت‌های خصوصی تولیدکننده برق ندارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب