امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 29553 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی مطرح شد؛

پیاده‌سازی الگویی از پیوندفرهنگ و صنعت در استان مرکزی

خبرایران:امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد، با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و فرهنگی موجود در استان مرکزی گفت: می‌توان پیوند فرهنگ و صنعت را در این استان به صورتی ویژه پیگیری کرد تا صنعت به سمت حمایت از حوزه کتابخانه‌های عمومی و کتابخوانی برود.
پیاده‌سازی الگویی از پیوندفرهنگ و صنعت در استان مرکزی

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور فتح‌اله حقیقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد، محمد هادی طاهری ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس واستان‌ها در نهاد، حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از مسئولان فرهنگی استان مرکزی  برگزار شد.

امین متولیان در این مراسم با اشاره به دیدار با استاندار مرکزی در حاشیه این مراسم، عنوان کرد: در دیدار با استاندار مرکزی ۲ نکته در ذهن من شکل گرفت؛ ابتدا اینکه ایشان دغدغه‌های فرهنگی، شخصیت فرهنگی و انگیزه‌های فرهنگی دارند که این موضوع قطعا برای مدیران فرهنگی استان مرکزی غنیمت بزرگی است؛ نکته دوم تقدیر ایشان از زحمات و تلاش‌های جناب آقای احمدی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان بود که جا دارد بنده هم از حضور موثر و دغدغه‌مند ایشان در ۱۵ ماه خدمت در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تشکر کنم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد در ادامه، حضور حجت‌الاسلام عباس دانشی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در استان مرکزی را ازاتفاقات خوب فرهنگی در این استان عنوان کرد و گفت: جناب آقای دانشی از متقدمین حوزه مدیریت فرهنگ و از خادمین فرهنگ در کشور هستند که امروز با فضل، درایت، تجربه و تعهد، فعالیت خود را در استان مرکزی به عنوان دهمین استانی که فعالیت فرهنگی داشته‌اند، آغاز می‌کنند.

ضرورت توجه به آینده کتابخانه‌های عمومی

وی با اشاره به اهمیت توجه به آینده کتابخانه‌های عمومی در جامعه افزود: در جلسه‌ای که طی هفته‌های اخیر با حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی در تهران تشکیل شد، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته مهمی را بیان کردند که دبیرکل محترم نهاد هم برآن تأکید داشتند و آن نکته این است که «کتابخانه باید به یک مرکز و پاتوق فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود» و همین نکته یکی از نکاتی است که بقای کتابخانه‌های عمومی را در جامعه تضمین می‌کند.

متولیان ادامه داد: اگر به خدمات کلاسیک و سنتی کتابخانه‌های اکتفا کنیم، شاید آینده کتابخانه‌های عمومی در ایران با مخاطراتی روبه‌رو خواهد شد؛ همانگونه که در برخی کشورهای دیگر این اتفاق رخ داده است. به همین دلیل کتابخانه باید به مرکزی برای دریافت و ارائه انواع و اقسام خدمات فرهنگی اجتماعی تبدیل شود. کتابخانه‌ عمومی ویژگی‌هایی دارد که ممکن است سایر هویت‌های فرهنگی فاقد آن باشند. البته ما باید این موضوع را در سطح استان‌ها جا بیندازیم که کتابخانه‌های عمومی به دلیل هویت فرهنگی خود، رقیب هیچ هویت و ساختار فرهنگی دیگر نیست در حالی که می‌تواند میزبان تمام خدمات فرهنگی دیگر باشد.

نقش کتابخانه‌های عمومی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نهاد با اشاره به برخی ویژگی‌های ممتاز کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه محل بسیار خوبی برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. همچنین هیچ نهاد دیگری به اندازه کتابخانه‌های عمومی قابلیت ایجاد دسترسی عمومی و همچنین نقش‌آفرینی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ندارد. این موارد هویت ممتازی به کتابخانه‌های عمومی می‌دهد و باید بپذیریم که همه دستگاه‌ها باید نسبت به کتابخانه‌های عمومی نگاه مساعدت، مشارکت و همیاری داشته باشند.

وی با اشاره با کارکرد «اطلاع‌رسانی»، «آموزشی» و «فرهنگی» برای کتابخانه‌های عمومی گفت: همه این کارکردها باید رنگ و بوی حضور در اجتماع و فعالیت اجتماعی را به خود بگیرد که پیش قراولان این خدمت، کتابداران عزیز هستند. ما باید کتابداران کتابخانه‌های عمومی را از چند جنبه حمایت کنیم که اول ارتقاء منزلت فرهنگ و اجتماعی آن و دوم آموزش کتابداران است. با توجه به تدابیری که در ۴ سال گذشته به همت دبیرکل محترم شکل گرفته، ارتقاء منزلت و موضوع آموزش کتابداران، رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای داشته است.

متولیان با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و فرهنگی موجود در استان مرکزی گفت: شهرستان اراک و استان مرکزی از قدیم‌الایام تا کنون به عنوان یک کانون صنعتی شناخته می‌شود. این فرصت و ظرفیت در این استان وجود دارد که ما در بحث توسعه و حمایت‌های برنامه‌ای، الگویی از پیوند فرهنگ و صنعت را در این استان اجرا کنیم. می‌توان با هماهنگی در سطح استان و با تدابیر و تجربه جناب آقای دانشی، پیوند فرهنگ و صنعت را در این استان  به صورتی ویژه پیگیری کرد تا صنعت به سمت حمایت از حوزه کتابخانه‌های عمومی و کتابخوانی برود.

تحقق آرزوی خدمت در کتابخانه

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عباس دانشی طی سخنانی گفت: روزگاری نه چندان دور در یکی از استان‌ها چندین مسئولیت فرهنگی کوچک و بزرگی داشتم، در همان ایام به نماینده ولی فقیه در آن استان عرض می‌کردم که کارکردن در این مسئولیت‌ها برای من افتخار است، اما بسیار خوشحال می‌شوم که از همه این مسئولیت‌ها استغعفا بدهم و کتابدار شما باشم در کتابخانه موسسه علمی و تحقیقاتی شما در استان قم باشم. امروز این آرزوی من برآورده شده که به ۸۲ کتابخانه استان مرکزی خدمت کنم و در جمع کتابداران عزیز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استان مرکزی باشم.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های فرهنگی خود در برخی استان‌های کشور، افزود: در روزگاری که جوان‌تر بودم و توان کارهای سخت را داشتم، ترجیح می‌دادنم که در استان‌های دور، محروم و پرخطر کار کنم و ۲۵ سال از عمر کاری خودم را در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و در شهرهای نرزی بود و اکنون دوران بسیار خوبی برای من است که در مرکز کشور و در چنین استان پر آوازه‌ای می‌توانم خدمت کنم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی ادامه داد: همواره در تمامی محل‌های مختلف مأموریتی که در این سال‌ها داشتم، با کتابداران و عزیزان در نهاد کتابخانه‌ها ارتباط داشتم. آن روزها محرومیت‌ها فراوان بود و از رنج و کمبودهای بچه‌ها در کتابخانه‌ها غصه‌ می‌خوردیم. اما امروز در این دوران جدید مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همت جناب آقای مختارپور، بسیار وضع بهتری داریم که با رضایتمندی کتابداران عزیز همراه شده است. البته همچنان انتظار داریم که این قشر خدمتگذار از جهات مادی و معنوی به توفیقات بیشتری دست پیدا کند.

پیشینه کتاب در فرهنگ ایرانی اسلامی

حجت‌الاسلام دانشی در ادامه به پیشینه کتاب در فرهنگ ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: کتاب تنها عنصری است که ما را از دالان تاریخ عبور می‌دهد و در محضر مولانا می‌نشاند تا از او حکایت و غمنامه «نی» را بشنویم و حدیث دانش و دانایی را فرابگیریم. کتاب ما را پای درس ملاصدرا می‌برد تا از او درس فلسفه و حکمت بگیریم. کتاب ما را به محضر فردوسی می‌برد تا شکوه و عظمت ایران را تماشا کنیم. کتاب ما را به محضر حافظ و سعدی می‌برد تا به ایرانی بودن و فارس بودن خود افتخار کنیم. کتاب ما را به مسجد کوفه می‌برد تا خطبه‌های علی را بشنویم. کتاب ما را به سحرگاهان علی و کمیل می‌بردتا دعای کمیل را از زبان مولایمان بشنویم و آن را در محضر دوست زمزمه آن را کنیم.

وی افزود: کتاب ما را به عاشورا، علقمه، مدینه می‌برد؛ پای درس امام صادق(ع) در کنار جابرها و شاگردان میراث‌دار امام. کتاب ما را در نیشابور شنونده حدیث سلسله‌الذهب می‌کند و کتاب معجزه پیامبر ما است. البته کتاب‌های آسمانی دیگری هم داریم، اما آنها معجزه پیامبران‌شان نیستند. انجیل معجزه حضرت عیسی(ع) نیست، تورات معجزه حضرت موسی(ع) نیست، اما قرآن معجزه پیامبر اسلام(ص) است. کتاب میراث مکتوب و پر افتخار ما است و بزرگان تاریخ کتابداران این میراث بودند.

هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

فتح‌اله حقیقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، ضمن  تقدیر از خدمات علی اکبر احمدی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، گفت: بنده با فعالیت‌های ارزنده آقای دانشی آشنایی دارم و امید دارم با سابقه پرباری که در انجام فعالیت‌های فرهنگی دارند، منشأ خدمات ارزنده‌ای برای استان مرکزی باشند.

وی درباره اهمیت کتاب در عصر تکنولوژی و سرعت، گفت: امروزه همراهی با سرعت سرسام‌آور پردازش اطلاعات در دنیا باعث شده که غالبا نتوانیم تجربه گذشته در قالب کتاب استفاده کنیم. اما با این وجود می‌بینیم که در هیچ یک از دانشگاه‌های پیشرفته دنیا در بحث پژوهش‌های معتبر نتوانستند کتاب را حذف کنند و کتاب همواره به عنوان منبع اصلی دست یابی به دانش مطرح بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی  ادامه داد: در حریم کتاب، شایعه‌افکنی، فرافکنی و سیاه‌نمایی که آفت بزرگ مدیریت جامعه است، جایگاهی ندارد. حریم کتاب حریم غیبت، بدگویی و پرخاشگری نیست، بلکه حریم علم، منطق و اصول است است. ان‌شاالله روزی را ببینیم که در جامعه ما فرهنگ کتابخوانی و گفتمان مطالعه، گفتمان غالب شود.

فتح‌اله حقیقی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه برای جوان‌ها گفت: امروز ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما ۸۵ درصد و عضویت در شبکه‌های مجازی ۷۳ درصد است. ما امروز شاهد هستیم که تعداد مکان‌های عرضه محصولات آرایشی ۳ برابر تعداد کتابخانه‌های ما است. سن اعتیاد از سال ۷۶ تا ۸۵ که تا ۲۴ سال بوده، امروز به کمتر از ۲۱ سال رسیده است. شاهد هستیم که اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از ۲ ساعت به کمتر از ۱۲ دقیقه رسیده. نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به جز با اتحاد و همکاری تمام نهادهای ملی، انقلابی تا خانوادگی میسر نخواهد شد.

وی با ارائه پیشنهاداتی عملیاتی به مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی گفت: ترویج فرهنگ مطالعه، افزایش سرانه مطالعه و استمرار آن موضوعی است که می‌توانید بر روی آن برنامه‌ریزی کنید و در این زمینه هر گونه مشارکت و همکاری از دست ما بربیاید، فروگذار نخواهیم کرد. این مسائل تنها مسئله استان مرکزی نیست و حل و فصل آن عظمی ملی را می‌طلبد، اما مهم این است که ما دین خودمان را نسبت به موضوع کتاب در استان مرکزی ادا کنیم

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب