امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2965 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پیش از دیدار با «عبدالله گل»؛

اردوغان: قصدم برای نامزدی ریاست‌ جمهوری را ماه «می» اعلام می‌کنم

خبرایران: نخست‌وزیر ترکیه پیش از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد تصمیمش درباره نامزدی برای انتخابات ریاست ‌جمهوری را ماه «می» اعلام خواهد کرد.
اردوغان: قصدم برای نامزدی ریاست‌ جمهوری را ماه «می» اعلام می‌کنم
به گزارش خبر ایران به نقل از رسانه‌های ترکیه، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که قرار است امروز با «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و با او درباره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت‌وگو و رایزنی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران پس از نشست فوق العاده پارلمان ترکیه درباره نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت که تصمیم نهایی خود درباره این نامزدی را در ماه «می» آینده اعلام خواهد کرد.

اردوغان گفت: میان من و رئیس جمهور هیچ اختلافی وجود ندارد و من هیچ کاری نمی‌کنم که بحران و هرج و مرج در کشور به وجود آید. پستهایی که ما به آنها می‌رسیم، گذرا هستند و مسئله این نیست که ما از این پستها به کجا می‌رسیم بلکه مهم این است که ما چه چیزی به آن اضافه می‌کنم.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: من از گذشته معتقد بودم که باید نظام ریاست‌جمهوری در ترکیه برقرار شود. اگر شما به کشورهای پیشرفته نگاه کنید متوجه می‌شوید که آنها یا به نظام ریاست‌جمهوری یا نیمه ریاست جمهوری روی آورده‌اند. و نظامی ریاستی مفیدتر از نظام پارلمانی است.

اردوغان در حالی امروز به دیدار گل می‌رود که بسیاری از رسانه‌ها از دلخوری رئیس‌جمهور از سخنان نخست‌وزیری سخن می‌گویند. برخی اعلام کرده‌اند که اردوغان اخیرا گفته است:"هفت سال برای گل کافی است و ما دیگر هیچ دینی به او نداریم"!

 انتشار این خبر پیش از دیدار اردوغان با گل، موجی از نارضایتی را در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه و برخی نمایندگان پارلمانی حزب حاکم ایجاد کرد.

برخی محافل سیاسی اعلام کردند که عبدالله گل به شدت از این اظهار نظر اردوغان ناراحت شده و به همین دلیل در آخرین سخنرانی‌اش در شهر «کوتاهیا» در غرب ترکیه گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط موجود در کشور، هیچ طرح و برنامه‌ سیاسی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وی احتمال می‌دهد که نظریه روسیه در تغییر دوره‌ای شخصیت‌های در دو پست نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری در ترکیه نیز اجرا شود، گفت که این ایده پوتین و میدویدیف را نمی‌پذیرد زیرا دموکراتیک نیست.

«تودی زمان» نیز با انتشار خبری اعلام کرد که عبدالله گل می‌خواهد از سیاست کنار برود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب