امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2993 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدرضا شمس اردکانی اعلام کرد؛

گردشگری صنعتی قوی، پردرآمد و مهم در دنیا است / بزرگترین هدف ما شناسایی ظرفیت های موجود درنطنزاست/ طب سنتی ما غنی ترین طب دنیاست

خبرایران: رییس دانشکده طب سنتی و دبیر همایش ملی طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: بیش از هفده هزار عنوان کتاب در طول تاریخ در این خصوص نوشته شده و همگان به آن آگاه هستند. طب سنتی ما غنی ترین طب دنیاست و می تواند حرفهای زیادی در دنیا برای مطرح شدن هرچه بهتر داشته باشد.
گردشگری صنعتی قوی، پردرآمد و مهم در دنیا است / بزرگترین هدف ما شناسایی ظرفیت های موجود درنطنزاست/ طب سنتی ما غنی ترین طب دنیاست

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست مطبوعاتی نخستین همایش وجشنواره ملی طبیعت‌گردی طب‌سنتی و گیاهان دارویی با حضور شورای سیاستگذاری این همایش شامل« محمدرضا شمس اردکانی» رییس دانشکده طب سنتی و دبیر همایش ملی طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی ،«محمود خدادوست» معاون طب سنتی وزیر بهداشت و دبیر کمیته علمی این همایش ،«سید حسین اعظم‌واقفی» تاریخ‌نویس و پژوهشگر نطنز و اصحاب رسانه برگزارشد.

دراین نشست خبری«شمس اردکانی» رییس دانشکده طب سنتی و دبیر همایش ملی طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی  طی سخنانی اظهارداشت: طبیعتگردی بخشی از گردشگری است و امروزه گردشگری به یک صنعت قوی، پردرآمد و مهم در دنیا تبدیل شده است واز آنجایی که آب وهوای بسیار خوب نطنز و ویژگی های خاصی که برای پرورش گیاهان دارویی دارد ا و درخصو امکان را به ما برای برگزاری این همایش در نطنز فراهم می کند.

وی تصریح کرد: آب وهوای بسیار خوب نطنز برتری این منطقه را برای طبیعتگردی و گسترش طب سنتی و گیاهان دارویی    نسبت به سایر نقاط نشان می دهد و درواقع بزرگترین هدف ما شناسایی ظرفیت های موجود در نطنز و معرفی آن به عنوان قطب گیاهان دارویی است. یکی از مسائل مهمی که می تواند دراین میان مورد توجه قرار گیرد طب سنتی است چراکه تاریخی دیرین دراین منطقه دارد.

دبیر همایش ملی طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی درادامه خاطرنشان کرد: طب سنتی و طب غیرکلاسیک جایگاه ویژه ای در دنیا دارد و به عنوان طب مکمل فعال است. هر کسی که مختصری با آن آشنا باشد طب سنتی را می شناسد. طب سنتی ایران بحثی فراتر از این صحبتهاست چراکه بیش از هفده هزار عنوان کتاب در طول تاریخ در این خصوص نوشته شده است و همگان به آن آگاه هستند. طب سنتی ما غنی ترین طب دنیاست و می تواند حرفهای زیادی در دنیا برای مطرح شدن هرچه بهتر داشته باشد.

اردکانی عنوان داشت: همایش ملی طبیعت گردی، گیاهان دارویی و طب سنتی برای نخستین بار است که برگزار می شود و امیدواریم با همتی که نطنزی ها کرده اند و به نوعی شجاعت به خرج داده اند، بتوانیم این هدف را محقق کنیم. چرا که طب سنتی ایران یکی از غنی‌ترین طب‌ سنتی دنیا و طبی بوده که 1000 سال استمرار داشته به طوری که نزدیک به ۶۰۰ سال کتاب قانون ابن سینا در تمام دنیا تدریس می‌شده است، بنابراین برگزاری این جشنواره می‌تواند نقطه ‌شروعی برای معرفی طب سنتی و گردشگری طبیعت باشد.

درادامه این نشست خبری «محمود خدادوست» معاون طب سنتی وزیر بهداشت و دبیر کمیته علمی این همایش نیز طی سخنانی اظهارداشت: طب سنتی پس از یک قرن ممنوعیت به عرصه اجتماعی مجددا بازگشته است وازآنجایی که 100 سال پیش استفاده از طب سنتی توسط کمیسیون صحت مجلس شورا ممنوع اعلام شده بود و عملاً از طب سنتی در سیستم دانشگاهی و رسمی کشور استفاده نمی شد.

خدادوست ابرازداشت: امروز با رونمایی از سند طب سنتی ممنوعیت 100 ساله  استفاده از طب سنتی برداشته شده است و خوشبختانه امروز با ایجاد معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و همچنین رونمایی از چند سند در این زمینه روح تازه ای به کالبد پزشکی کشور دمیده شد.

وی ادامه داد: راه اندازی دانشکده طب سنتی و برگزاری رسمی دوره تخصصی طب سنتی در سال 86 و تصویب و ابلاغ سند توسعه طب سنتی ایرانی اسلامی نقطه عطفی در تاریخ طب ایران بود. نیاز است تا این آموزه ها دوباره به بخش آکادمیک ما بازگردد تا این ظرفیت ها شناسانده شود.

 درادامه این نشست خبری «سید حسین اعظم‌واقفی» تاریخ‌نویس و پژوهشگر نطنز نیزدرخصوص برگزاری نخستین همایش و جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی  اظهارداشت: در نطنز چندین شهر تاریخی دارد مربوط به دوره‌های قبل از تاریخ ،اما تاکنون هیچ اقدامی در این شهرها صورت نگرفته است و مهمترین اثری که از دوره تاریخی قبل از اسلام داریم قلعه‌ای بوده و هم قدمت ارگ بم در دوره  اشکانی، به همان صورت اولیه خود حفظ شده است و ضمن اینکه در کوی افوشته

اعظم‌واقفی اضافه کرد: شهر نطنز پزشکان معروفی در زمینه طب سنتی دارد که این پزشکان داروهای گیاهی را به صورت مخلوط در معالجه‌ی بیماران استفاده می کردند و باید مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و طب سنتی و هم‌چنین حکمت‌سرای طب سنتی داشته باشیم و به نظرم باید مرکز آموزش عالی مربوط به طب سنتی داشته باشیم و نطنز به عنوان یک شهر نمونه سلامت معرفی شود.

 همچنین درادامه این نشست «انصاری» استاد دانشگاه هم گفت: در گردشگری رویدادها هستند که موجب تقویت این صنعت می‌شوند و یکی از این رویدادها جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی، و گیاهان دارویی بوده که می‌تواند گردشگری در شهر نطنز را تقویت کند. وجود گیاهان دارویی و توجه به طب سنتی می‌تواند برندی برای گردشگری نطنز باشد.

وی یادآورشد: با توجه به این‌‌که در ماه اردیبهشت و خرداد بیشترین گردشگر خارجی وارد کشور می‌شود پس تعیین می‌شو د این گردشگران بتوانند از این جشنواره بازدید کنند.

 

بنابراین گزارش، نخستین جشنواره ملی طبیعت گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی ۲۳تا ۲۶ اردیبهشت 1393 با حمایت جمعی از موسسات گردشگری و معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و انجمن علمی طب سنتی ایران در نطنز برگزار می‌شود.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب