امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30283 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

حسن کریمی قدوسی؛

باید در منطقه در بخش بازی سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم/ بازی‌هایی بدون پروانه انتشار در فضای مجازی اخطار دریافت می‌کنند

خبرایران: مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان، از دغدغه‌های خود درباره حمایت از بازی‌های رایانه ای تولید شده توسط ناشران داخلی صحبت کرد.
باید در منطقه در بخش بازی سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم/ بازی‌هایی بدون پروانه انتشار در فضای مجازی اخطار دریافت می‌کنند

به گزارش خبرایران از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ حسن کریمی قدوسی در این رابطه گفت: همانطور که مطلع هستید، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در قالب مصوبه شورای عالی فضای مجازی که سال ۱۳۹۴ گذرانده شد، پیگیر وضع تعرفه روی بازی‌های خارجی است.
امروزه وضعیت داخلی ما به گونه‌ای است که شرکت‌های بین المللی به صورت رسمی بازی‌های خود را در کشور عرضه می‌کنند و در واقع از درآمدی که از بازار داخلی کسب می‌شود، سودی نیز به آنها خواهد رسید. شرایط حاکم بر کسب و کار داخلی ما به شکلی است که بازی ایرانی نسبت به بازی خارجی هیچ مزیتی در زمینه عرضه ندارد.
این حرف به معنای آن است که زمانی که یک بازی در داخل کشور تولید می‌شود، در هنگام عرضه همان مالیات، ارزش افزوده و تعرفه‌ها را پرداخت می‌کند که بازی خارجی پرداخت می‌کند. از نقطه نظر دیگر؛ ما دنبال این هستیم که در منطقه در بخش بازی سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم، کما اینکه در حال حاضر نیز داریم و به بیان بهتر فقط کشور ترکیه است که رقیب ما محسوب می‌شود؛ اما باز هم جای پیشرفت وجود دارد و ما به آینده روشن‌تری نگاه می‌کنیم.
ما در تلاش هستیم که بازی‌های خود را طوری بسازیم که قابلیت عرضه در بازارهای خارجی را داشته باشد و رویداد TGC برای رسیدن به این هدف، گام مهمی محسوب می‌شود. یکی از اهداف ما برای تولید بازی داخلی بهتر این است که شرایط را برای بازی‌ساز طوری مهیا کنیم که ساخت بازی در داخل برای او، نسبت به وارد کردن بازی و فروش راحت آن، توجیه اقتصادی داشته باشد.
قدوسی ادامه داد: بازی خارجی به یک اسب زین کرده و آماده شبیه است که یک شرکت می‌تواند آن را خریداری کند و داخل کشور به صورت راحت و آماده به فروش برساند و مطمئن باشد که سود خوبی از این کار به دست می‌‌آورد. در مقابل برای شرکتی که قصد بازی سازی دارد شرایط به گونه ای است که باید مقدار زیادی پول خرج کند و زمان زیادی بگذارد تا اینکه بازی خود را عرضه کند، اما باز هم این تضمین برایش ایجاد نمی‌شود که می‌تواند بازی را به راحتی به فروش رسانده و به سود نسبی برسد.
از طرفی ما قصد نداریم یک بازار انحصاری برای بازی‌های داخلی ایجاد کنیم، هدف ما این است که بازی‌های ایرانی در کنار بازی های خارجی رشد کنند به این معنی که بازی های خارجی نیز در کشور عرضه شوند و بازی های داخلی با آنها رقابت کنند؛ اما به هر صورت باید یک مزیت نسبی برای حمایت از بازی‌های داخلی قائل بشویم.
قدوسی در ادامه صحبت‌های خود به عرضه بازی های رایانه ای در فضای دیجیتال اشاره کرد و افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال حاضر تلاش می‌کند که به بخش عرضه بازی در فضای مجازی پرداخته و این حوزه را ساماندهی کند. پیش از این ما به ساماندهی بازی های رایانه ای در فضای فیزیکی پرداخته‌ایم و سیاست مشخصی ارائه دادیم تحت این عنوان که بازی هایی در کشور رسمی هستند که هولوگرام داشته باشند و بنیاد به آنها مجوز داده باشد.
اما در فضای مجازی ما وضعیت فوق را تاکنون نداشتیم و سعی می‌کنیم که سیاست‌گذاری حاکم بر حوزه فیزیکی را وارد حوزه دیجیتال هم بکنیم و در راستای همین هدف فعالیت‌هایی نیز داشته ایم، از جمله اینکه به ناشران اعلام کردیم باید پروانه انتشار از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای دریافت کنند. در همین رابطه از اول تیرماه، بازی‌هایی که بدون پروانه انتشار در فضای مجازی منتشر می‌شوند اخطار دریافت می‌کنند و در صورت بی توجهی، بازی‌های آنها مسدود خواهد شد.
قدوسی در پاسخ به سوال درباره نظارت بر نحوه عرضه بازی‌های کنسولی در کشور، راه‌کارهای بنیاد ملی برای مقابله با بازار قاچاق این عناوین را اینگونه بیان کرد: یکی از قدم‌های مهمی که توسط بنیاد در جهت این هدف برداشته شده، کاهش عوارض واردات این بازی‌ها است. ما سال گذشته عوارض این بازی‌ها را از ۲۰ درصد به ۵ درصد رساندیم که وارد کردن آن بازی از طریق مرز توجیه اقتصادی داشته باشد. همچنین کار دومی که در جهت مبارزه با قاچاق بازی‌های کنسولی در حال انجام آن هستیم این است که از شرایط ارزی که حاکم بر کشور است استفاده کنیم و راه ارتباطی برای وارد کنندگان مجاز بازی‌های کنسولی باز کنیم که بتوانند از ارز مبادله‌ای و دولتی استفاده کنند. و با این حساب می‌توان امیدوار بود که یک وارد کننده بازی های کنسولی بتواند به صورت مجاز و غیرقاچاق، کالای خود را با قیمتی بسیار ارزان تر عرضه کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب