امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3031 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خبرداد؛

وجود ۳۰۰ پروژه آموزشی نیمه‌تمام در مسکن مهر/ ۷ میلیارد از عوارض دخانیات دریافت شد/ وجود 31 هزار کلاس درس نیمه‌تمام در کشور

خبرایران: مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۳۰۰ پروژه آموزشی نیمه‌تمام در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد.
وجود ۳۰۰ پروژه آموزشی نیمه‌تمام در مسکن مهر/ ۷ میلیارد از عوارض دخانیات دریافت شد/ وجود 31 هزار کلاس درس نیمه‌تمام در کشور
به گزارش خبرنگار خبرایران، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری شانزدهمین جشنواره سراسری خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: از 18 اردیبهشت‌ماه لغایت 5 خردادماه جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز استانی در 31 مرکز استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دو هدف اصلی از برگزاری این جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: موضوع تجلیل و تکریم از خیرین یکی از اهداف جشنواره خیرین مدرسه‌ساز است که آنها با انفاق مال خود برای دانش‌آموزان کشور انجام می‌دهند.

رئیسی افزود: مطابق بند «ب» تبصره 13 که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در اسفندماه به تصویب هیأت دولت رسیده است، بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمامی که در کشور وجود دارد و در شهرها و روستاها مورد نیاز هستند، می‌توانند توسط خیرین تکمیل شوند؛ این پروژه‌ها از اولویت ویژه آموزش و پرورش است که امیدواریم بخشی از آنها با کمک خیرین انجام شود.

*وجود 6 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی کشور گفت: براساس آخرین اطلاعات، حدود 6 هزار پروژه نیمه‌تمام در آموزش و پرورش کشور وجود دارد که از این تعداد 20 درصد آن یعنی 1200 پروژه یا صددرصد مردمی یا به صورت مشارکت بین دولت و خیرین است.

*وجود 31 هزار کلاس درس نیمه‌تمام در کشور

وی تصریح کرد: 80 درصد پروژه‌های نیمه‌تمام یعنی 4 هزار و 800 پروژه با استفاده از منابع دولتی شروع و در دست اجراست؛ این 6 هزار پروژه، 31 هزار کلاس درس با زیربنای 6 میلیون متر مربع است و به ازای هر دانش‌آموز کشور نیم متر مربع فضای آموزشی و ورزشی نیمه‌کاره وجود دارد.

وی ادامه داد: 800 پروژه ورزشی و 4 هزار پروژه آموزشی با 4 میلیون متر مربع زیربنا وجود دارد که نیمی از پروژه‌های دولتی از محل تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی در دست اجراست؛ 2 میلیون متر مربع از پروژه‌های طرح تخریب و بازسازی به صورت نیمه‌تمام هستند که جایگزین مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

*پروژه‌های با کمتر از 70 درصد به خیرین واگذار می‌شود

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بخشی از 4 هزار پروژه نیمه‌تمام قابل واگذاری به خیرین است، خاطرنشان کرد: در رابطه با واگذاری پروژه‌ها به خیرین، شرطی در مصوبه هیأت دولت وجود دارد که پروژه‌های کمتر از 70 درصد پیشرفت می‌توانند توسط خیرین تکمیل شوند.

وی به میزان اعتبارات دولتی سال 92 در بخش عمرانی آموزش و پرورش که به تصویب رسید و در اختیار این سازمان قرار گرفت، اشاره و اظهار کرد: پس از اصلاحیه بودجه سال 92، اعتبارات ملی مصوب براساس اصلاحیه، 1093 میلیارد تومان بوده است که از این عدد 700 میلیارد تومان آن تخصیص یافت که 65 درصد اعتبارات عمرانی مصوب وزارت آموزش و پرورش در بخش ملی است.

وی اضافه کرد: رقم‌های عمده این اعتبارات 440 میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی در اختیار گرفته شد و اعتبارات استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس که 200 میلیارد تومان بود، 146 میلیارد آن یعنی معادل 75 درصد آن چیزی که مجلس مصوب کرده بود، پرداخت شد.

*1246 پروژه در سال 92 ساخته شد

رئیسی با اشاره به کل پروژه‌هایی که در سال 1392 تحویل شده است، گفت: یک میلیون و 20 هزار متر مربع فضای آموزشی جدید و جایگزین تحویل شد که معادل 1246 پروژه بوده است.

وی همچنین به اعتبارات عمرانی و ملی تصویب‌شده در سال 1393 اشاره و عنوان کرد: 925 میلیارد تومان اعتبار برای سال 93 است که مطابق سال قبل، 440 میلیارد تومان آن مربوط به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس و 300 میلیارد تومان آن مربوط به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس است که با این اعتبارات، خروج بخاری های نفتی و گازی از بخشی از مدارس انجام خواهد شد.

*ساخت 97 هزار کلاس درس توسط خیرین پس از انقلاب

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به اعتبارات پروژه‌های خیرین و مشارکتی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 97 هزار کلاس درس با زیربنای 9 میلیون مترمکعب از 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی که در اختیار آموزش و پرورش است توسط خیرین و نیکوکاران به شکل مردمی و مشارکتی ساخته شده است.

وی به اولویت‌های و برنامه‌هایی که در سازمان نوسازی مدارس قابلیت اجرایی دارد، اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش سطح ایمنی عمومی مدارس در بعد سخت‌افزاری، ایجاد منابع جدید و پایدار و افزایش سطح مشارکت مردم در زمینه فضا و تجهیزات و همچنین پرداخت دیون پیمانکاران است.

وی افزود: با 146 میلیارد تومانی که در سال گذشته برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس دریافت شد، پیش‌بینی می‌کنیم 20 هزار کلاس درس در مدارس کشور استاندارد شوند.

*7 میلیون هزینه استانداردسازی هر کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه استانداردسازی هر کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد مناسب نیازمند هزینه‌های قابل توجهی است، تصریح کرد: برای اینکه هر کلاس درس، استاندارد و دارای سیستم حرارت مرکزی شود، به طور متوسط با قیمت های امروزی 7 میلیون تومان نیاز دارد.

*نگهداری فنی فضاهای آموزشی، مغفول مانده است

رئیسی در پاسخ به این پرسش که «متولی تعمیر و نگهداری این 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی که در کشور داریم با چه کسی است؟»، گفت: موضوع نگهداری فنی، یک بحثی است که مغفول مانده است، با آن منابع آموزش و پرورش بیش از 60 میلیون متر مربع ساختمان در اختیار دارد که با قیمت‌های امروزی حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان ساختمان‌های آموزش و پرورش است.

وی افزود: خوشبینانه‌ترین موضوع، 7 درصد اعتبارات استانی در بحث تعمیر و نگهداری مصوب می شود، اما تخصیص آن به منابع عمومی دولت بستگی دارد.

*نیاز به 3 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

وی در پاسخ به این پرسش که «تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش چه زمانی به اتمام و چقدر هزینه نیاز دارد؟»، خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌های نیمه‌تمام بخواهد تجهیز شوند، 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به پروژه‌های آموزشی در مسکن مهر گفت: تعداد زیادی پروژه در مسکن مهر شروع شده و دغدغه ما ساخت فضای آموزشی بوده است؛ اما تاکنون دانش‌آموزی روی زمین نمانده است و در تهران و البرز تراکم دانش‌آموز زیاد و در برخی مدارس به صورت دونوبته اداره می‌شوند.

*وجود 300 پروژه آموزشی نیمه‌تمام در مسکن مهر

رئیسی با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌های آموزشی در سایت مسکن مهر اظهار کرد: هم‌اکنون 30 پروژه که نیاز ضروری برای تکمیل داشت با مساعدت وزارت راه و شهرسازی 50 درصد هزینه‌های آن تأمین شد و در مجموع 300 پروژه آموزشی نیمه‌تمام در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد.

وی اضافه کرد: از 270 پروژه باقی‌مانده در مسکن مهر حدود 120 پروژه که واقعاً ضروری است در استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی وجود دارد و قابلیت دارند تا شروع تحصیلی سال جدید آماده شوند که نامه‌ای به همین منظور به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای بافت‌های فرسوده چه اقدامی انجام شده است، تصریح کرد: در تاریخ 31 فروردین 1385 مصوبه‌ای در مجلس داشته‌ایم که 4 میلیارد دلار طی سال های مختلف برداشت شود و به ما پرداخت کنند؛ از نظر ریالی 4550 میلیارد تومان از آن اعتبار تاکنون پرداخت شده است که این اعتبار به ساخت 8 میلیون و 600 هزار متر مربع از مدارس تخریبی آغاز و 7 میلیون متر مربع آن به پایان رسید و در مجموع 1.6 متر مربع نیمه کاره است.

وی افزود: در گذشته یک سوم دانش‌آموزان در مدارس نیازمند مقاوم‌سازی حضور داشتند اما امروز دوسوم مدارس در برابر زلزله ایمن هستند و بخشی نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

*7 میلیارد از عوارض دخانیات دریافت شد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به موضوع دریافت عوارض دخانیات گفت: در سال 1392 مجموعاً حدود 7 میلیارد تومان از محل عوارض دخانیات پرداخت شد که این اعتبار 120 میلیارد تومان به صورت مشترک بین آموزش و پرورش و وزارت علوم بود که حدود 7 میلیارد تومان آن محقق شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب