امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30434 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درمجموعه سرچشمه انقلاب ؛

برنامه‌های سالروز شهادت شهید بهشتی تشریح شد/ انتشار مذاکرات منتشر نشده شورای انقلاب با شهید بهشتی/افتتاح نمایشگاه سرچشمه سرخ

خبرایران: نشست خبری مجموعه «سرچشمه انقلاب» یک‌شنبه، 3 تیرماه 97 با حضور«حجت‌الاسلام محمدرضا زائری» مدیر سابق این مجموعه، «سعید گلشناس» مدیرفعلی مجموعه سرچشمه انقلاب، «جعفر شیرعلی‌نیا» نویسنده ،«حجت‌اسلام محمدتقی اکبرنژاد» و اصحاب رسانه درمجموعه سرچشمه انقلاب برگزارشد.
برنامه‌های سالروز شهادت شهید بهشتی تشریح شد/ انتشار مذاکرات منتشر نشده شورای انقلاب با شهید بهشتی/افتتاح نمایشگاه سرچشمه سرخ

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری مجموعه «سرچشمه انقلاب» صبح امروز یک‌شنبه، 3 تیرماه 1397 با حضور«حجت‌الاسلام محمدرضا زائری» مدیر سابق این مجموعه، «سعید گلشناس» مدیرفعلی مجموعه سرچشمه انقلاب، «جعفر شیرعلی‌نیا» نویسنده ، «حجت‌اسلام محمدتقی اکبرنژاد» و اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری «حجت‌الاسلام زائری» ضمن تشکر از شیرعلی‌نیا به خاطر تدوین کتاب «روایتی از زندگی و زمانه‌ آیت‌الله شهید بهشتی»، اظهار داشت: این کتاب اثری است که قدر و قیمت آن را بعدها درک خواهیم کرد. این کار به شایستگی مقام شهید بهشتی انجام شده در حالی که همگی معتقدیم هر فعالیتی در برابر عظمیت شخصیت ایشان کم است؛ اما در مقابل کتاب‌های چاپ شده این اثر یک کار قابل دفاع است.

وی افزود: همکاری نهادها و موسسات گوناگون با مدیریت شیرعلی‌نیا موجب شده تا امروز با این اثر روبرو شویم. 25 سال پیش آرزو داشتم در حوزه کارهای دایره المعارف بتوانیم آثاری هم تراز کتاب‌های منتشر شده انتشارات «دی‌کی» انگلستان منتشر کنیم.

مدیر سابق مجموعه سرچشمه انقلاب گفت: شیرعلی‌نیا در گذشته کارهایی در حوزه دفاع مقدس، امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرده است؛ اما اثر جدید وی که درباره شهید بهشتی است با دو سال کار مداوم شکل گرفته به گونه‌ای که هر کسی این اثر را ورق بزند با تصاویر بی‌بدلیلی روبرو خواهد شد. همه کارشناسان معتقدند که این کار نسبت به کارهای گذشته وی موفق تر و جذاب تر است.

 

شیرعلی‌نیا: انتشار مذاکرات منتشر نشده شورای انقلاب با شهید بهشتی

شیرعلی‌نیا مدیر محتوایی کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی در ادامه این نشست با بیان این که این کتاب پنجمین اثر منتشر شده به این سبک من است، عنوان کرد: چاپ این کتاب یک کار جمعی بوده است و این نتیجه مربوط به شخص بنده و یا یک نفر نیست؛ چرا که یک کار جمعی انجام شد که ثمره آن می‌تواند بیننده را شگفت زده کند.

وی با تاکید بر این که شخصیت شهید بهشتی یک شخصیت جامع است، افزود: شخصیت‌های مختلفی که با شهید بهشتی ارتباطات فراوانی داشته‌اند روایت‌های مختلفی از ایشان دارند که نشان دهنده ابعاد مختلف شخصی شهید بهشتی است. این مساله کار من را سخت می‌کرد؛ اما با سعه صدری که به خرج داده شد چندین مرتبه بحث تحقیقات، مصاحبه‌ها و پژوهش‌ها راستی آزمایی شد تا کار به سرانجام رسید.

این نویسنده گفت : وقایع دهه 60 به خوبی در این کتاب به تصور کشیده شده است. در روند کار این کتاب با همراهی قوه قضاییه در تدوین همراه بودم که خوشبختانه هیچ محدودیتی احساس نکردم؛ لذا به نظرم اسامی که در شناسنامه کتاب درج شده از طیف‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی و خانواده شهید بهشتی همراهی کننده ما بوده‌اند و سعی کردیم یک کار پژوهشی و تاریخی انجام دهیم.

شیرعلی‌نیا تاکید کرد : نکات فراوانی که در این کتاب با حجم فراوان اسنادی که قابلیت خواندن دارند می‌تواند زوایای جدیدی از زندگی شهید بهشتی را نشان دهد که امیدوارم نتیجه کار جذابیت و عمق لازم را برای شناخت یکی از شخصیت‌های مهم انقلاب را نشان دهد. مذاکرات منتشر نشده شورای انقلاب با شهید بهشتی در این کتاب آماده است که حجم زیادی را در برمی‌گیرد.

وی همچنین گفت : ما در بخش چکیده کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی از بهترین مترجمان زبان آلمانی استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار کنیم.

حجت الاسلام اکبرنژاد مشاور مدیرعامل مجموعه سرچشمه انقلاب در ادامه این نشست، اظهارکرد : از شیرعلی‌نیا به خاطر تدوین یک اثر فاخر در مورد شهید بهشتی تقدیر می‌کنم. به عنوان یک طلبه افتخار می‌کنم که شهید بهشتی از تبار روحانیت است؛ رهبر معظم انقلاب نیز فرموده بودند «بنده کسی را بهتر از شهید بهشتی برای مدیریت نمی‌شناختم

وی گفت: شهید بهشتی به تعبیر امام شهادتشان در برابر مظلومیتشان کم بود؛ چرا که در زمان حیات‌شان در مقابل آماج حملات بوده است. جامعه ما یک جامعه نخبه‌کش است در حالی که باید زمان زیادی بگذرد تا نخبگانی چون شهید بهشتی به وجود آیند. شهید بهشتی در دوران بلوغ مدیریتی و سیاسی که جامعه باید از برکات وجودشان استفاده می کرد، مورد بی‌مهری قرار گرفت.

مشاور مدیرعامل مجموعه سرچشمه انقلاب افزود: انتظاری که از نهادهای مربوطه بوده این است که شهید بهشتی به‌عنوان یک مفاخر مورد توجه ویژه قرار گیرد. او فقیه، مجتهد و فیلسوفی بود که ملل و زبان‌های مختلفی را دیده و تجربه کرده بود که می‌توانست یک قرائت جدید از اسلام را ارائه کند تا مشکلات ما برطرف شود.

وی با طرح این سوال که چرا شخصیت شهید بهشتی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: ما به دنبال ایجاد مرکز پژوهشی شهید بهشتی با محوریت بخشی پژوهشی و با هدف نگاهی چشمه مانند به شهید بهشتی برای پاسخ به سوالی که گره کور دارند، هستیم تا با مرجعیت قرار دادن ایشان پاسخگوی این سوالات شویم.

حجت الاسلام اکبرنژاد ادامه داد: شهید بهشتی فرصت پیدا نکرد تا پشتوانه تفکری خودشان را تبیین کنند؛ لذا وظیفه ما است با این کار وضعیت استفاده از آثار ایشان را بیشتر کنیم.

 

گلشناس: پیشبینی برنامه‌های متنوع در سالروز شهادت بهشتی

سعید گلشناس مدیرعامل بنیاد فرهنگی سرچشمه انقلاب در ادامه این نشست به تشریح برنامه‌های بزرگداشت شهید بهشتی پرداخت و با بیان اینکه امروز هفتادمین روز خدمت بنده در این مجموعه است، اظهار داشت: هفت عنوان برنامه در سالروز شهادت شهید بهشتی پیش بینی شده که از دو تا 12 تیرماه اجرا خواهد شد. بخش اول همایش و بزرگداشت است که روز 5 تیر با مشارکت بنیاد هابیلیان و خانواده شهدای هفتم تیر و با مسؤولیت فرزند شهید هاشمی‌نژاد با عنوان «منافقین و ترور یک ملت» از ساعت 10 لغایت 12 انجام خواهد شد.

وی افزود: 6 تیرماه از ساعت 18 تا 20 برنامه‌ای با سخنرانی معاون اول قوه قضاییه و با میزبانی از خانواده‌ شهدای هفتم تیر را خواهیم داشت. نشست‌های تبیین با رویکرد نظریه‌های شهید بهشتی با مشارکت نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور، نشست کتابخوان با حضور مدیران ارشد نظام، تبیین کتاب‌های شهدای هفتم تیر و کتاب‌های مربوط به شهید بهشتی و کتابخانه تخصصی با منابع ارزشمند در حوزه آثار شهید بهشتی و کتاب‌های مرتبط با ایشان و سایر شهدای هفتم تیر افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل مجموعه سرچشمه انقلاب ادامه داد: ارکان فیلم‌های مرتبط با این واقعه، افتتاح نمایشگاه سرچشمه سرخ با حضور حجت الاسلام شهیدی، رونمایی از کتاب شهید بهشتی، رونمایی از سرود هفتم تیر، رونمایی از پوسترهای شهدای شاخص واقعه هفتم تیر، رونمایی از مجموعه اینفوگرافی در راستای معرفی شهدای هفتم تیر و حزب جمهوری اسلامی، آلبوم صوتی با 6 قطعه آهنگ رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال بخش فراخوان ما در دو حوزه جمع آوری آثار مردمی مرتبط با شهید بهشتی و جشنواره آثار تولید شده نیز برگزار است که تا آبان ماه فرصت دارند که همراه با جوایز ارزنده ای خواهد بود.

حجت الاسلام میری معاونت پژوهشی مجموعه سرچشمه انقلاب در ادامه این نشست با بیان این که ایده‌ای درباره پژوهش گفتمان انقلاب اسلامی مطرح بوده است که لازمه آن شناختن شهید بهشتی است، اظهار داشت: شهید بهشتی قبل از انقلاب در هامبورگ آلمان کار پژوهشی انجام می‌داد که می‌توان گفت از اول انقلاب تا پیش از شهادتشان به فکر کادر سازی برای انقلاب بوده است. پس ایجاد کادر قوی از آرزوها و آمال‌های ایشان محسوب می‌شود که وظیفه ماست با ایجاد کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی با آماده سازی فضاهای گفت‌وگو این جریان را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه گفتمان‌های پژوهشی در سال‌های اخیر آثار شهید بهشتی دچار مشکلاتی شده که امیدوارم این مشکلات رفع شود و همان‌طور که سیر مطالعاتی شهید مطهری وجود دارد این اتفاقات هم برای آثار شهید بهشتی محقق شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب