امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30435 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور سفیر ایتالیا و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران؛

نشست خبری هفته سینمای ایتالیا در تهران برگزارشد

خبرایران : خانه هنرمندان ایران با همکاری وزارت امور خارجه ایتالیا و سفارت این کشور در تهران در چارچوب برنامه«ایتالیا، فرهنگ‌ها، مدیترانه 2018 » و برنامه پرداختن به سینما هفته سینمای ایتالیا را در تهران از تاریخ 10 الی 15 تیرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.
نشست خبری هفته سینمای ایتالیا در تهران برگزارشد

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «هفته سینمای ایتالیا در تهران» صبح امروز چهارشنبه 6 تیرماه 1397 با حضور «مائورو کنچاتوری» سفیر ایتالیا در ایران ،« مجید رجبی معمار» مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان برگزارو دراین نشست خبری «مائورو کنچاتوری» سفیر ایتالیا اظهارداشت: هفته سینمای ایتالیا و دو سمیناری که قرار است برگزار شود در چارچوب یک برنامه کلی‌تر که وزارت امور خارجه ایتالیا در نظر گرفته است برگزار می‌شود.

سفیر ایتالیا در ایران تصریح کرد: در واقع در این مدت تمامی نمایندگی‌های ایتالیا در همه کشورهای جهان یک رویداد سینمایی را تحت عنوان "پرداختن به سینما" برگزار می‌کنند. خوشحالیم که ما نیز در خانه هنرمندان ایران این رویداد را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: برنامه پرداختن به سینما در قالب یک برنامه کلی‌تر تحت عنوان "ایتالیا، فرهنگ‌ها مدیترانه" است که تمام کشورهای مدیترانه را درگیر کرده است ایده اصلی این حوزه نظر  دارد که کشورهای مدیترانه نقطه تلاقی خلاقیت، تفکر و ایده هستند که باعث رشد منطقه شدند.

 سفیر ایتالیا افزود: من به عنوان سفیر ایتالیا به همراه رایزن امور فرهنگی و سیاسی کشور اصرار داشتیم که این برنامه در ایران نیز برگزار شود و ایران نیز در این حوزه حضور داشته باشد چرا که مدیترانه و کشورهای پیرو آن پلی بودند که ایده های فلسفی را از شرق به غرب انتقال داده‌اند و این اتفاق از طریق ایران به این مناطق رسیده و به غرب منتقل شده است؛ بنابراین بسیار مناسب دیدیم که این موتور فرهنگی در ایران گنجانده شود و به امور خارجه ایتالیا پیشنهاد دادیم و آنها نیز پذیرفتند.

 کنچاتوری در ادامه اظهار کرد: سفارت ایتالیا در سال 2018 رویدادهای دیگری در تهران داشت از جمله هفته سینمای ایتالیا در موزه سینما و در چارچوب جشنواره جهانی فیلم فجر نیز ایتالیا حضور داشت. هرکدام از این برنامه‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشتند. بطور مثال در موزه سینما بحث تاریخ مطرح بود، اما این دفعه موضوع ما پرداختن به سینماست و قصد داریم نشان دهیم که چطور یک فیلم ساخته می‌شود. ما تصمیم گرفتیم علاوه بر نمایش 5 فیلمی که در نظرگرفته‌ایم، دو سمینار نیز با حضور یکی از بهترین طراحان صحنه سینمای ایتالیا و یکی از تکنسین‌های خوب جلوه‌های ویژه سینمای ایتالیا که در هفته آینده به ایران می‌آیند در این زمینه برگزار کنیم.

وی بیان کرد: این رویداد پیرو رویداد جشنواره جهانی فیلم فجر است. ما در این رویداد بزرگ سینمایی توانستیم یکی از برگزیدگان عرصه موسیقی متن فیلم سینمای ایتالیا یعنی نیکولا پیووانی را به تهران بیاوریم و در زمینه برگزاری سمینار نیز حرکت مشابهی داشتیم و قبل از کنسرت پیووانی با دوستان عرصه موسیقی متن، نشستی داشت و درباره ساخت موسیقی فیلم صحبت کردند.

سفیر ایتالیا اظهار کرد: هدف ما در درجه نخست سرگرمی برای مخاطبان و علاقمندان بود و در کنار آن قصد داشتیم ارتباطی بین دست‌اندرکاران سینما بین دو کشور ایجاد کنیم تا مقولات مشترک داشته باشند. ما در گفتگوی فرهنگی بین ایتالیا و ایران روی این موضوع تاکید داریم که سینما واقعیت‌های زندگی را از طریق نمادها معرفی می‌کند. در واقع بین دیالوگ‌ها پیام و گفتگوی خوبی شکل می‌گیرد که می‌توان درباره آن یک کتاب نوشت. فکر می‌کنم طرز تفکر ایتالیا و ایران و برداشتشان از دنیای اطراف وابسته به استعاره و نشانه است. از نظر ما برقراری ارتباط از طریق سینما خیلی سریع اتفاق می‌افتد. در نشست موزه سینما در خصوص کیارستمی و ارتباط او با نانی مورتی صحبت کردیم که خیلی ارتباط نزدیکی بود.

وی افزود: انتخاب این 5 فیلم بسیار هوشمندانه بوده است محیط‌هایی که داستانی اتفاق می‌افتد متفاوت هستند برخی در زمان حال هستند، برخی دوره قبل از جنگ جهانی دوم و بعد از آن را روایت می‌کنند و یکی دیگر درباره داستایوفسکی و دوره تزارها در روسیه قرن 19 است و البته فیلم‌هایی که تاریخی تخیلی و یا مستند هستند نیز در این میان گنجانده شده‌اند.

کنچاتوری همچنین درباره لزوم همکاری مشترک بین سینماگران ایران و ایتالیا گفت: این یک پایه است برای این که بتوانیم همکاری‌های ملموس‌تری داشته باشیم و این تنها سفارت نیست که در این حوزه تصمیم می‌گیرد. وظیفه ما این است که افراد را بتوانیم با هم لینک کنیم. تجربه شخصی من این است که وقتی یک ایتالیایی و ایرانی دور میز می‌نشینند خیلی راحت بعد از آن یک پروژه فرهنگی را شکل می‌دهند. بطور مثال در سال‌های گذشته هنرمندان مختلفی از موسیقی را به ایران آوردیم و با همتایان ایرانی خود ملاقات داشتند و الان پروژه‌های مختلفی است که می‌خواهند با هم کار کنند.

وی بیان کرد: موسیقی از هنرهای دیگر راحت‌تر است و کلامی است که نیاز به ترجمه ندارد، اما آهنگسازی مشترک کمی سخت است چرا که متدهای آهنگسازی دو کشور با هم فرق دارد اما نتیجه مطلوبی در پی دارد و در حوزه سینما هم می‌تواند اتفاق بیفتد. در سینما می‌توانیم آن رامعطوف به حوزه‌های مختلف مثل جلوه‌های ویژه یا طراحی صحنه کنیم.

سفیر ایتالیا در ادامه درباره زمان‌بندی این فیلم‌ها و انتخاب برهه‌های تاریخی مشخص از سینمای ایران نیز عنوان کرد: از میان 26 فیلمی که به ایران معرفی شد این 5 فیلم انتخاب شدند و آنچه که ما برای این پروژه در نظر گرفتیم در واقع نمایش ژانرهای مختلف بوده است و یکسری داستان‌های زیبا که نوشته شده است و حتی موضوع تاریخی دارند. در این بین  فیلمی داریم که کلاژی از ویدئوهای مختلف از افراد عادی است. یکی دیگر از آثاری که انتخاب شده است اقتباس سینمایی از یک کتاب به نام "دعوت" است از یک نویسنده مسلمان به نام محمود که ساخته شده است. ایده و نظری که وجود داشت سمبل و نشانه‌های کتاب را به ایتالیا منتقل کرده است. همانطور که گفتم آثار بر مبنای ژانرهای مختلف انتخاب شده است و به همین خاطر نیز این دو سمینار شکل گرفته تا به این موضوعات در ژانرهای مختلف سینمایی بپردازند. همه فیلم‌ها جدید هستند و از سال 2007 به این سمت ساخته شده‌اند.

وی همچنین درباره شناخت ایتالیا از سینمای ایران نیز گفت: سینمای ایران در ایتالیا بسیار شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد. چه مخاطب عام و چه مخاطب خاص بسیار آثار ایرانی را دنبال می‌کنند و اگر روزنامه‌های ایتالیا را نگاهی بیندازید و یا با هنرمندان سینمای این کشور صحبت کنید می‌بینید که بسیاری از هنرمندان ایتالیایی از همکاران خود در ایتالیا الهام گرفته‌اند. از آنجایی که درک می‌کنیم چه میزان علاقمندی از سوی مخاطبان برای سینمای ایتالیا وجود دارد ما هم برای کمک به این موضوع این رویدادهای سینمایی را برگزار می‌کنیم.

کنچاتوری اظهار کرد: پیش از این که من در این سمت حضور داشته باشم بسیاری از همکاران من همتایان خود را در محافل خصوصی جمع کرده و آثار سینمای ایتالیا را برایشان به نمایش می‌گذاشتند که حاصلی در بر نداشت؛ اما ایده من نمایش فیلم‌های ایتالیایی برای مخاطبین گسترده‌تر بود تا با سینمای ما بیشتر آشنا شوند؛ بنابراین به دنبال این گشتیم که چه فضاهایی می‌تواند در این امر به ما کمک کند و دوستان زیادی در این زمینه پیدا کردیم که ما را در این راستا همراهی کردند. رجبی معمار نیز یکی از دوستانی است که هم حامی ما بود و هم مشوق برای این امر و تا زمانیکه سالن‌های سینما از مخاطبان پر هستند ما به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. قطعا فیلم‌های جدیدی برای رویدادهای آینده موجود هستند.

سفیر ایتالیا همچنین در حوزه تئاتر و فعالیت‌های مشترک گفت: در زمینه تئاتر کارهایی انجام دادیم اما مشکل ما در این زمینه ترجمه است. در ژانویه نمایشی به تهران آوردیم به نام "شهرهای ناپیدا" که یک تئاتر آوانگارد بود. فضاهای خیلی خاص نیاز داشت و یکسری بازیگرانی میخواست که مترجم باشند. پروژه‌های اینچنینی در واقع نیازمند همکاری بلند مدت هستند تا به زبان مشترک برسند.

 رجبی معمار در ادامه این نشست بیان کرد: اولین نمایشگاه بعد از تعطیلات عید نمایشگاه عکس یکی از هنرمندان برجسته ایتالیا بود. نمایش فیلم‌های ایتالیایی هم معطوف به همین یک هفته نیست و از ایتالیا آثار بسیاری در سینما تک به نمایش درآمده است.

همچنین کنچاتوری در پاسخ به این سوال که سینمای ایتالیا آیا سینمای دولتی هست یا نه گفت: امروز این تقسیم بندی درباره فیلم‌های هنری و غیره سخت است. واقعیت امروز پیچیده تر است و جامعه به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. رویکردهای مختلفی از سوی فیلمسازان وجود دارد. 70 سال پیش نئورئالیسم کلیدی بود که می‌توانستیم جامعه را از آن طریق بخوانیم و موضوعی بود که همه اجبارا از آن طریق به مسائل می‌پرداختند، چرا که یک دیدگاه حماسی و قهرمانانه وجود داشت و مسائل اخلاقی در میان همه مشترک بود. الان واقعیت جامعه متفاوت شده و ارزشها پیچیده تر و متعددتر است و نمی شود گفت یک موضوع واحد است که همه را متصل می‌کند. برای نمایش این تعدد رویکردهای مختلف هم وجود دارد و امروز درک شخصی کارگردانان و سینماگران از موضوعات مطرح می‌شود و دولت کمک می‌کند تا بعضی از این کارها را به لحاظ مالی حمایت کند. ولی بعد از آن خود فیلم باید به مخاطب دست پیدا کند و بالهایش به پرواز درآید. الان جنبه خصوصی و بازاریابی خصوصی بیشتر مورد توجه است. بودجه دولتی نامحدود نیست و همین امر باعث شد تا بتوانیم روی موضوع جلوه‌های ویژه  و مسائل دیگر بیشتر فکر کنیم.

وی در پایان گفت: ایران یک تصویر فرهنگی قوی در خارج از کشور دارد و یک تاریخ و پیشینه غنی که برای ایتالیایی‌ها این بخش بسیار حائز اهمیت است و من از همین موضوع و از موضع قدرت در کارم استفاده می‌کنم.

بنابراین گزارش، خانه هنرمندان ایران با همکاری وزارت امور خارجه ایتالیا و سفارت این کشور در تهران در چارچوب برنامه"ایتالیا، فرهنگ‌ها، مدیترانه 2018 و برنامه پرداختن به سینما هفته سینمای ایتالیا را در تهران از تاریخ 10 الی 15 تیرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

همچنین دو کارگاه در روز 13 تیرماه با عنوان بودجه خلاقیت را محدود می‌کند؟ با حضور نوئمی مارکیکا طراح صحنه و لباس و جلوههای ویژه و تولید نهایی با حضور ویتو پینکه ننا در طی این مدت برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب