امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30463 تاریخ انتشار: جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نیرو اعلام کرد؛

هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در 200 شهر اختصاص یفت

خبرایران: رضا اردکانیان وزیر نیرو با تاکید بر اینکه آب با کیفیت نباید به سایر مصارف اختصاص یابد، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در بیش از 200 شهر اختصاص داده شده است.
هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در 200 شهر اختصاص یفت

به گزارش خبرایران، رضا اردکانیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه شهرهای دارای تنش آبی نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای برای تامین آب صورت گیرد بنابراین مساله کم ‌آبی نباید دشمنان را به هوس بیندازد که آ‌نها بخواهند در زمینه آب به تحریک مردم در مناطق کم آب و دارای مشکل اقدام کنند.

وی با اشاره به اظهارات چند وقت پیش مسئولان رژیم صهیونیستی درخصوص حل مشکل کم آبی ایران گفت: رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته از همه ابزار ممکن و حتی با تهیه مدل‌های ریاضی منابع آبی خاورمیانه و مناطق تحت اشغال را به سرقت بردند پس نباید رژیم صهیونیستی به این هوس بیفتد که در موضوع کم آبی ایران وارد معرکه شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه هفته گذشته مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در بیش از 200 شهر اختصاص داده شده است گفت: باید در شهرهای بزرگ که آب با کیفیت مناسب فراهم می‌شود به سایر مصارف اختصاص یابد. پس باید به یاد بیاوریم که قطره قطره آبی که به عنوان نظافت محیط از آن استفاده می‌شود در نقاط بی‌شماری در کشور و در روستاها منبع شرب است. لذا باید آب مصرفی بهتر و صحیح‌تر مصرف شود.

وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در بیش از 200 شهر اختصاص داده شده است اما تعدادی از روستاهای کشور هنوز نیازمند کمک در این زمینه هستند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و روش‌های صحیح می‌توان میلیون‌ها مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد، گفت: اگر با این فناوری‌های جدید پیش برویم برای جمعیتی دو برابر جمعیت کنونی کشور آب کافی برای شرب، بهداشت و صنعت در دسترس داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های فصل بهار امسال به میزان مورد نیازی که بتواند بارش‌های کم را تامین کند نبوده است، گفت: در برخی از استان‌ها تا 75 درصد با کم بارشی مواجه هستیم پس باید صرفه‌جویی و مدیریت مصرف و تقاضا را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود 4 میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌شود که پس از تصفیه می تواند در صنعت و کشاورزی مصرف شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه از گذشته‌های دور یاد گرفته‌ایم که چگونه با کم بارشی سازگار باشیم ادامه داد: دولت با همین هدف در اواخر سال گذشته اقدام به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کرد.

وی افزود: ایران یک سوم متوسط جهانی دارای بارش است و کم بارشی بخشی از واقعیت کشور است پس بنابراین افتخار ما این است که پدران ما سه هزار سال پیش با پیشرفته‌ترین فناوری بهره‌برداری صحیح از منابع زیرزمینی یعنی قنات خود را با طبیعت سازگار کرده و اقدام به تامین آب کرده‌اند. پس قطعا ما نیز نمی‌توانیم راه آنها را ادامه دهیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین برنامه دولت سیاستی با نام سازگاری با کم آبی است و سازگاری با کم‌آبی مصرف درست انرژی را در خود مستتر دارد گفت: کاهش بارش‌ها در سال آبی جدید باعث شد تا تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی به نصف کاهش یابد. پس باید با مدیریت مصرف و تقاضا این کمبود تولید را جبران کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش برق دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته به طوری که اخیرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است که باید در بخش آب و برق صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

اردکانیان دو روز پیش در حاشیه جلسه هیات دولت  گفته بود که تعرفه برق دستگاه‌های دولتی در زمان اوج مصرف 20 درصد افزایش خواهد یافت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب