امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30481 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور مدیرعامل شرکت ایستگاهی مترو و مدیرعامل شهر آفتاب ؛

تفاهم‌نامه ساخت بزرگترین مجتمع ایستگاهی کشور منعقد شد/ شهر آفتاب بنا به دلایل سیاسی افتتاح شد

خبرایران: صبح امروز تفاهم‌نامه ساخت بزرگترین مجتمع ایستگاهی کشور فی مابین مدیرعامل شرکت ایستگاهی مترو و مدیرعامل شهر آفتاب منعقد شد.
تفاهم‌نامه ساخت بزرگترین مجتمع ایستگاهی کشور منعقد شد/ شهر آفتاب بنا به دلایل سیاسی افتتاح شد

به گزارش خبرایران، تفاهم‌نامه‌ای فی مابین مدیرعامل شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو و مدیرعامل شهر آفتاب برای ساختن بزرگترین مجتمع ایستگاهی کشور منعقد و در این مراسم محمد رئوف قادری مدیرعامل شهر آفتاب نیز با بیان اینکه شهر آفتاب بنا به دلایل سیاسی افتتاح شد در حالیکه تنها ۲۰ درصد آن ساخته شده بود و ساخت ۸۰ درصد آن باقیمانده بود، گفـت: شهر آفتاب پیش از موعد افتتاح شد و حالا برای ساخت مابقی آن در انتظار تامین اعتبارات هستیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم با دنبال کردن سیاست انتقال نمایشگاه‌های بزرگ به شهر آفتاب از سایت نمایشگاهی سئول اتفاق خوبی را رقم بزنیم، گفت: برای انتقال نهایی نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس از سئول به شهر آفتاب نیازمند آن هستیم که هر چه سریعتر بخش‌های دیگر شهر آفتاب ساخته شود.

وی با بیان اینکه تهران تنها پایتخت سیاسی کشور نیست بلکه پایتخت اقتصادی و ... نیز هست، گفت: ساخت یک مجتمع ایستگاهی بزرگ در شهر آفتاب قطعا می‌تواند ما را در پیمودن مسیر جذب نمایشگاه‌های بیشتر کمک کند.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در نمایشگاه شهر آفتاب طی ماه‌های اخیر رخ داده است، گفت: دقت کنید که نمایشگاه خودرو که یک نمایشگاه بزرگ است در شهر آفتاب برگزار شده و نمایشگاه‌هایی همچون گاز، فرش و ... نیز در شهر آفتاب برگزار می‌شود و خوشبختانه برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب از همکاری وزیر صنعت نیز برخوردار هستیم اما برای انتقال ۱۰۰ درصدی نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس باید هر چه سریعتر نمایشگاه را کامل کنیم اما لازم است بگویم با وجود آنکه تنها یک پنجم نمایشگاه ساخته شده است اما تقویم نمایشگاهی‌مان پر شده است.

در ادامه این مراسم جوادی، مدیرعامل شرکت مجتمع‌های ایستگاهی با بیان اینکه همه مردم به بخش زیرین مترو یعنی قطار، سالن خرید بلیت و ... توجه می‌کنند اما سطح بالایی مترو می‌تواند با تبدیل شدن به مجتمع‌های ایستگاهی نقش مهمی ایفا کند، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو در دستور کار قرار دارد و این در حالیست که می‌توانیم شهرهای زیرزمینی در مترو ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه متروهای بزرگ دنیا از جمله مترو روسیه لندن، آمریکا و... مجتمع‌های بزرگ ایستگاهی ساخته می‌شود که علاوه بر اینکه نشان دهنده فرهنگ، تمدن و ... آن کشور است، نیازهای فرهنگی، اداری، آموزشی و خدماتی مردم را نیز مرتفع می‌کند.

وی با بیان اینکه از چند ماه پیش درخواست بررسی ساخت مجتمع ایستگاهی در مترو شهر آفتاب را داده بودیم، گفت: پاساژ رز میرداماد، تیراژه و ... از موفق‌ترین مجتمع‌های ایستگاهی هستند که می‌توانیم به مانند آن در سایر مناطق شهر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مجتمع ایستگاهی شهر آفتاب متناسب با طرح مطالعاتی نمایشگاه ساخته خواهد شد، گفت: با روش‌های سرمایه گذاری TOD می‌توانیم در جای جای شهر تهران مجتمع‌های ایستگاهی بسازیم که نیاز مردم را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه تهران یک ابرشهر است که برای اداره آن نیازمند سیستم‌های پیچیده هستیم، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده سیستم مترو تهران می‌بایست در چند نقطه به شبکه ریلی کشور (قطار برون شهری) متصل شود و این مسئله نقش مجتمع‌های ایستگاهی را دو چندان می‌کند. به عنوان مثال یک مسافر می‌تواند با مترو به شهر آفتاب بیاید و از آنجا به شبکه قطار برون شهری متصل شده و به سایر شهرها سفر کند اما می‌تواند برای رفع احتیاجات خود و یا حتی اسکان در هتل‌ها از مجتمع‌های ایستگاهی استفاده کند.

وی با بیان اینکه توجه به هنر، معماری و میراث فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: ما در ساخت مجتمع‌های ایستگاهی حتما به میراث فرهنگی توجه می‌کنیم، چرا که اگر شما به مسکو سفر کنید می‌بینید که مترو مسکو یکی از زیباترین متروهای جهان است که آثار ارزشمند نقاشی در آن نصب شده و اصطلاحا به مترو مسکو، کاخ مترو می‌گویند که ما در صدد آن هستیم در موضوع مجتمع‌های ایستگاهی به فرهنگ و تمدن نیز توجه ویژه‌ای شود.

جوادی با بیان اینکه برای اولین بار سعی داریم عمارت کلاه فرهنگی در تقاطع مفتح را به مجتمع فرهنگ و هنر تبدیل کنیم، گفت: این عمارت متعلق به اوایل دوره پهلوی اول است که در اختیار یکی از شرکت‌ها قرار داشت و به زباله دان تبدیل شده بود. در حالی که اگر طی چند روز آینده این عمارت را تحویل بگیریم می‌توانیم آن را به اولین مجتمع ایستگاهی با رویکرد فرهنگی و هنری تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه از این پس در مجتمع‌های ایستگاهی به بافت تاریخی نیز توجه خواهد شد، گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که دنبال خواهیم کرد تحویل کاخ مرمر در تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی است چرا که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه دانشگاه افسری امام علی است

و از آنجایی که این کاخ متعلق به پهلوی اول است و معماری درون گرا نیز در آن وجود دارد سعی خواهیم کرد طی رایزنی‌های انجام شده کاخ مرمر را به اولین کاخ موزه مترو تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با دستور مقام معظم رهبری ساخت و سازهای غیرمجاز در ضلع جنوبی کاخ مرمر متوقف شد، گفت: کاخ مرمر به حالت اصلی خود که کاخ موزه است باز خواهد گشت و جلسات زیادی با شهردار منطقه داشتیم که بر اساس آن بتوانیم کاخ مرمر را به یک کاخ ایستگاهی تبدیل کنیم.

جوادی با بیان اینکه مهندس مشاور در حال مطالعه است تا مطالعات نهایی در خصوص راه‌های خروجی در محوطه کاخ مرمر شناسایی شود، گفت: در حال حاضر همکاری‌های خوبی با مجموعه کاخ مرمر انجام شده و قطعا شاهد اتفاقات خوبی در ساخت اولین کاخ ایستگاهی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای ساخت مجتمع ایستگاهی شهر آفتاب نیز کاملا به کاربری تلفیقی شهر آفتاب توجه می‌شود، گفت: کاربری شهر آفتاب تلفیقی است. یعنی اینکه علاوه بر ارائه خدمات نمایشگاهی، خدماتی نیز همچون هتلینگ، فروشگاهی و ... نیز در نظر گرفته شده است که برای ساخت بزرگترین مجتمع ایستگاهی در شهر آفتاب به این کاربری توجه می‌شود. اما دقت داشته باشید که زمین‌های ضلع شرقی شهر آفتاب در اختیار تولیت حرم امام خمینی است و بخشی از آن نیز در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد که برای ساختن یک مجتمع ایستگاهی پنج هکتاری لازم است با معارضین جلسه برگزار شود اما دقت داشته باشید که شهر آفتاب ورودی اصلی تهران است که می‌تواند یک مجتمع بزرگ ایستگاهی در آن ساخته شود.

وی در مورد سرمایه گذاری این مجتمع نیز گفت: قطعا به روش COD و با انتشار عمومی پیمانکار مشخص خواهد شد

ایستگاه مترو

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب