امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30486 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست کتاب‌خوان شهدای هفتم تیراعلام شد؛

انقلاب پس از شهدای هفتم تیر درمسیر صحیح خود قرار گرفت/ ناگفته‌هایی از شهید بهشتی در«خاطرات محمد پیشگاهی فرد»/امروزه به هیچ وجه قدر و منزلت شهید بهشتی درجامعه روشن نیست/شهید بهشتی فرزند زمان خود و فراتراز زمان خودش بود/ضرورت نوشتن تاریخ انقلاب

خبرایران: نشست کتاب‌خوان «شهیدان هفتم تیر» که به معرفی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های منتشر شده با موضوع شهدای هفتم تیر اختصاص داشت با حضور مدیران نهاد، جمعی از بازماندگان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری در سال ۱۳۶۰ و شاگردان شهید آیت الله بهشتی برگزار شد.
انقلاب پس از شهدای هفتم تیر درمسیر صحیح خود قرار گرفت/ ناگفته‌هایی از شهید بهشتی در«خاطرات محمد پیشگاهی فرد»/امروزه به هیچ وجه قدر و منزلت شهید بهشتی درجامعه روشن نیست/شهید بهشتی فرزند زمان خود و فراتراز زمان خودش بود/ضرورت نوشتن تاریخ انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست کتاب‌خوان «شهدای هفتم تیر» صبح امروز پنجشنبه 7 تیرماه 1397 با درخصوص اشتراک‌گذاری کتاب‌های منتشر شده با موضوع شهدای هفتم تیربا حضور« حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی»،«محمدشادنوش»،«عبدالله جاسبی»،«محمد پیشگاهی‌فرد»،«اسدالله بادامچیان»،«سعید اوحدی» رئیس سازمان فرهنگی وشهرداری تهران، «سعید گلشناس» مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه،«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان، مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ،جمعی از کتابداران شهر تهران واصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه  برگزارو دراین مراسم «سعید گلشناس» مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری نشست کتاب‌خوان «شهدای هفتم تیر» اظهارداشت: خدا را شاکرم که امروز در این نشست حضور دارم؛ نشستی که برگزاری آن نشست تلاش برای رفع ۲ دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی همواره مورد تأکید و توصیه ایشان بوده و همچنین تلاش برای معرفی شخصیت و فعالیت‌های شهدای هفتم تیر. حضرت آقا سال گذشته گلایه داشتند از اینکه چرا در این زمینه کمتر کار شده است.

برنامه‌های پاسداشت شهدای هفتم تیر در مجموعه سرچشمه

گلشناس با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های در دست اجرای مجموعه سرچشمه افزود: علاوه بر فعالیت های متنوعی که در این زمینه داشتیم امروز هم با همکاری و مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزاری نشست کتاب‌خوان «شهدای هفتم تیر» پیش بینی شد. علاوه بر این بعد از این نشست شاهد افتتاح بخش تخصصی شهدای هفتم تیر در کتابخانه این مجموعه خواهیم بود که از جا دارد از کتابداران محترمی که حدود ۲ هفته به صورت شبانه‌روزی در مجموعه سرچشمه حضور داشتند، تشکر کنم که با ارائه خدمات فنی و افزایش و توسعه منابع کتابخانه‌ای، زمینه افتتاح بخش تخصصی شهدای ترور را در کتابخانه مجموعه سرچشمه فراهم کردند.

وی با گرامیداشت فعالیت‌های حاج احمد قدیریان در شکل‌گیری مکان یادمان شهدای هفتم تیر گفت: مقام معظم رهبری در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۲ که در این مکان حضور پیدا کردند، ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، عنوان کردند که انشاءالله این مکان را می‌سازیم و خواهید دید که  چقدر حرف برای گفتن خواهد داشت و این واقعه را به نقطه عطف انقلاب تشبیه کردند و گفتند که پس از این اتفاق بود که انقلاب در مسیر صحیح خود قرار گرفت.

ناگفته‌هایی از شهید بهشتی در «خاطرات محمد پیشگاهی فرد»

امحمد پیشگاهی فرد نیز دادامه این نشست به معرفی کتاب‌های مرتبط با شخصیت و زندگی شهید بهشتی پرداخت و در معرفی کتاب خاطرات خود اظهارداشت: حدود ۲۰ سال پیش مرکز اسناد انقلاب اسلامی از بنده دعوت کرد تا با محوریت خاطرات مربوط به شهید بهشتی کتابی منتشر کنیم که نهایتا در ۲۱ جلسه گفت‌وگو این کار انجام شد و به طور کلی این کتاب شامل دیده‌ها و شنیده‌های مستقیم و بدون واسطه بنده از زندگی این شهید بزرگوار است.

وی افزود: از آنجا که به دلیل نسبت فامیلی و محرمیت، همواره در منزل شهید بهشتی رفت و آمد داشتم، خاطرات بسیاری از نشست‌ و برخاست و سخنان ایشان با علما و بزرگان به یاد داشتم. در بخشی از این کتاب ابتدا به بیان خاطرات سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ که شهید بهشتی به کشور آلمان سفر کرد، پرداختم و در بخشی دیگر که از سال ۱۳۴۹ که به کشور بازگشتند، خاطرات ناگفته‌ای را درباره عمق تفکر شهید بهشتی درباره مسائل اساسی کشور ارائه کرده‌ام.

محمد پیشگاهی فرد  با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) در مورد شهید بهشتی که ایشان را یک ملت دانستند، عنوان کرد: بیش از اینها باید مطالعه شود و مطلب نوشته شود تا بدانیم چرا امام خمینی(قدّس سرّه)  شهید بهشتی را یک ملت دانستند؛ دیدار شهید بهشتی با امام خمینی(قدّس سرّه) پس از بازگشت از آلمان و گفت‌وگوی میان ایشان، دیدار با مسعود رجوی و مباحثی دیگر را از جمله بخش‌های این کتاب عنوان کرد که تا کنون در هیچ رسانه‌ای مطالب و نقل قول‌هایی درباره آن منتشر نشده است.

تأکید شهید بهشتی بر اهمیت موضوع حق و باطل در جامعه

ادامه این نشست با سخنان محمد شادنوش در معرفی کتاب «تسلیم حق بودن» نوشته شهید بهشتی همراه بود؛ وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های بارز این شهید بزرگوار گفت: در این سال‌ها آنچه درباره شهید بهشتی مغفول مانده، «تفکر استراتژیک و ارزنده» ایشان بوده است و دشمنان که به این امر واقف بودند، دریافتند که برای ضربه زدن به انقلاب، باید ما را از چه گوهر ارزشمندی محروم کنند.

شادنوش با ذکر خاطره‌ای درباره اهمیت شهید بهشتی به موضوع «حق» گفت: روزی که کامکار به عنوان رییس اطلاعات وارد دبیرستان شهید بهشتی شد و می‌خواستند ایشان را به شهربانی منتقل کنند، ما دانش‌آموزان دور دفتر ایشان ایشان جمع شده بودیم؛ ایشان فرمودند که اگر بالای دبیرستان به جای تابلوی نام دبیرستان، تابلوی نهضت اسلامی نصب کنم، حتما این کار را انجام می‌دهم و دست از این کار برنمی‌دارم. اینکه شهید بهشتی با تأکید بر موضوع حق و باطل، در پایه‌گذاری انقلاب اسلامی با آن عظمت چگونه برنامه‌ریزی کرد، موضوعی است که از آن غافل هستیم.

وی در معرفی کتاب «تسلیم حق بودن» نیز گفت: شهید بهشتی در ۳۰ صفحه ابتدایی این کتاب درباره موضوع حق و باطل، سخنانی را در دفاع و طی مسیر حق مهم می‌دانستند و تأکید می‌کردند که رسیدن به یک صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در گرو این مطلب است که ما یک شاخص و معیار مشخص داشته باشیم و آن این باشد که خوبی و بدی‌ها را با ترازوی انصاف هم در مورد دوست و هم دشمنان ببینیم نه اینکه بدی‌های دشمن را اگر اندازه مویی هم هست، کوه ببینیم و یا زیبایی‌های خودمان را اگر به اندازه کوه است، به اندازه مو تصور کنیم.

محمد شادنوش با بیان اینکه امروزه به هیچ وجه قدر و منزلت شهید بهشتی در جامعه روشن نیست، ادامه داد: ایشان دستورالعملی ۴ مرحله‌ای برای یک جامعه اسلامی درنظر داشتند که همه سخن اسلام را در همین موارد می‌دانستند؛ اول ایستادگی برای حق و پذیرش حق به همان گونه که هست؛ دوم باز نکه داشتن چشم و گوش و ذهن برای شناخت حق؛ سوم آمادگی برای پذیرش حق و چهارم کوشا بودن در عمل به حق.

ساختن جامعه نمونه اسلامی توسط دولت کریمه

اسدالله بادامچیان نیز در ادامه این نشست به معرفی کتاب «حکومت در اسلام» پرداخت و گفت: شهید بهشتی فرزند زمان خود بود، اما فراتر از زمان خودش بود. یعنی محدود در یک زمان نبود. او حتی نسبت به زمان گذشته نیز اشراف داشت و ما باید بدانیم اشراف او بر گذشته جهان در تعیین استراتژیک و برنامه‌هایش بسیار مؤثر بود و به عبارتی ایشان گذشته را آئینه‌ای برای ساخت آینده می‌دانست.

بادامچیان با اشاره به کار تحقیقاتی شهید بهشتی با موضوع «شناخت حکومت اسلامی» در سال ۱۳۴۰ عنوان کرد: لطف خدا باعث شد تا در آن زمان در این گروه تحقیقاتی در کنار شهید بهشتی انجام وظیفه کنم. البته بسیاری از بخش‌ها و نتایج این پژوهش‌ها به واسطه هجوم ساواکدردست نبود و پراکنده شده بود که سرانجام توانستم با جمع‌آوری آن مطالب، کتاب حاضر را ارائه کنم. با اینکه این کتاب مربوط به ۵۶ سال قبل است، اما مطالب تازه کتاب از تفکر فرازمانی شهید بهشتی خبر می‌دهد.

وی درباره محتوای این کتاب توضیح می‌دهد: ایشان در این کتاب طرح جامعه نمونه اسلامی را مطرح می‌کند و در سال ۴۲ این موضوع را در اساسنامه حزب مؤتلفه درج می‌کند که هدف ما ساختن جامعه نمونه اسلامی است و در ادامه برای دست یلابی به این جامعه، بحث دولت کریمه را مطرح می‌کند و برای جلوگیری از انحراف بحث می‌کرد و می‌گفت وظیفه ما بهتر شناختن و بهتر شناساندن انقلاب است.

اسدالله بادامچیان ادامه داد: دراین کتاب ۱۲ فصل مطرح شده که مبحث اول تعریف حکومت، ضرورت یا عدم ضرورت، هدف حکومت مبحث دوم انواع شکل‌های حکومت در جوامع کوچک یا بزرگ مطرح می‌شود. آقای بهشتی معتقد بودند اگر حکومت قرار است مردمی باشد اکراهی نباید باشد بلکه پذیرش آگاهانه و انتخاب‌ گرایانه باید مدنظر باشد. باید با آشنایی به کل جهان در این زمینه کار کنیم و نگاه‌مان معطوف به یک منطقه و کشور نباشد. ضمن اینکه نگاه جهانی معطوف به زمان حاضر هم تنها نیست بلکه باید به تجربیات گذشته هم توجه  کرد.

ضرورت نوشتن تاریخ انقلاب توسط نیروهای انقلابی

ادامه این نشست با سخنان عبدالله جاسبی درباره آشنایی خود با شهید بهشتی همراه بود که دراین باره گفت: آشنایی من با شهید بهشتی از دهه ۴۰ شروع شد و شرکتی برای کمک به مبارزین فلسطین تشکیل شده بود. در آنجا با خیلی از دوستان آشنا شدیم که بعدها خیلی از آنها به شهادت رسیدند اما دو روحانی برجسته یکی آیت‌الله شاهچراغی پیش‌نماز مسجد چهارراه  مولوی و دیگری شهید بهشتی بودند.

وی پس از بیان خاطره‌ای، شهید بهشتی را فردی توانا در عرصه مدیریتی معرفی کرد و گفت: در کل تاریخ معاصر ایران ما ۲ حزب بیشتر فعال به معنای واقع نداشتیم. یکی توده و دیگر حزب جمهوری اسلامی که حزب جمهوری نقش بسیار مهمی در اعتلای انقلاب اسلامی و نهادینه شدن انقلاب و حفظ دستاوردهای انقلاب طی ۱۰ سال اول داشت که نقش شهید بهشتی در این موضوع نقشی بسیار پررنگ بوده است.

عبدالله جاسبی در ادامه با اشاره به چگونگی انتخاب مقام معظم رهبری به دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی، انتخاب خود به عنوان جانشین دبیرکل حزب و فعالیت‌های حزب تا سال ۱۳۶۸، گفت: ‌اوایل دهه ۸۰ احساس کردم باید تاریخ حزب را بنویسیم چرا که در تمام انقلاب‌های گذشته از تنباکو، مشروطیت و به خصوص ملی شدن صنعت نفت همیشه اجازه داده بودیم تاریخ را دیگران بنویسند خصوصا مخالفان حرکت اسلامی در این راستا بسیار اقدام کرده بودند و کمتر وقت صرف وقایع کرده بودیم. من دیدم کسی آغاز کننده  نیست و خودم دست به قلم شدم. پس از اتمام جلد اول کتاب را نزد مقام معظم رهبری بردم و ایشان تعجب کردند و فرموند چگونه فرصت دارید این کار را انجام دهید و من خدمت‌شان عرض کردم ما ننویسم دیگران می‌نویسند که پاسخ بنده برای ایشان دلنشین بود.

وی با بیان اینکه تا کنون ۵ جلد از این کتاب منتشر شده، ادامه داد: ۶ جلد این مجموعه با عناون «پیش زمینه‌های تاریخی و نظری حزب»، «انقلاب اسلامی بستر حزب جمهوری اسلامی»، «حزب جمهوری اسلامی تولدی در انقلاب اسلامی؛ ریشه‌ها ساختار و رابطه با احزاب سیاسی»، «حزب جمهوری اسلامی و شکل‌گیری نخستین دولت‌های پس از انقلاب»، «حزب جمهوری اسلامی و نهادهای قانونگذار پس از انقلاب» و جلد ششم آن نیز به زودی در تابستان ۹۷ با عنوان «حزب جمهوری اسلامی؛ مخالفین و معاندین» منتشر خواهد شد.

جاسبی افزود: علاوه بر این ۶ جلد دیگر زیرنظر بنده منتشر شده که ۳ جلد آن روزشمار انقلاب اسلامی مربوط به سال اول پیروزی انقلاب و ۳ جلد دیگر نیز مجموعه اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های حزب جمهوری اسلامی در ۲ سال ابتدایی پیروزی انقلاب است. امروز هم به دنبال تهیه و انتشار جلد هفتم این مجموعه با موضوع «هفتم تیر» هستیم که ان‌شاالله با عنوان «تشکل فراگیر» منتشر خواهد شد.

شخصیت پیشرو و موسس شهید بهشتی در عرصه مدیریتی

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در ادامه این مراسم  با تقدیر از برگزار کنندگان نشست کتاب‌خوان «شهدای هفتم تیر» عنوان کرد: برگزاری نشست‌ کتاب‌خوان حرکت بسیار ارزنده‌ای است که وقتی دوستان از من برای شرکت در این نشست با موضوع شهید بهشتی دعوت کردند، تصمیم گرفتم که کتاب عملی شهید بهشتی با عنوان «مبانی نظری قانون اساسی» را معرفی کنم. این کتاب شامل ۲ سخنرانی از شهید بهشتی، خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه و قانون اساسی است که می‌توانیم از دریچه این کتاب با این شهید بزرگوار آشنا شویم.

دبیرکل جامعه روحانیت با بیان اینکه شهید بهشتی مظهر نظم و انضباط بودند، اظهار داشت: شخصیت شهیدان بهشتی و قدوسی بسیار در زندگی من تاثیرگذار بودند. من ۱۲ ساله بودم که شهید بهشتی را در مشهد زیارت کردیم. همان ایام آیت الله خامنه‌ای نیز در مشهد مخفیانه فعالیت می کردند که به همراه پدرم و به دیدن ایشان نیز رفتیم.

دبیرکل جامعه روحانیت با تاکید بر اینکه شهید بهشتی خود را عالم دینی متعهد می‌دانست، افزود: شهید بهشتی به بلوغ فکری منسجمی رسیده بود که جزء نوادر روزگار بود اما در بروز و ظهور یک شخصیت تشکیلاتی و منظم داشت که مدیریت در شأن‌شان بود چون ایشان شخصیتی نقد پذیر و اغناگر بودند. ایشان در همه عرصه‌ها شخصیتی پیشرو و موسس داشتند و شیوه‌ای که اواخر دهه۴۰ در نظام‌های آموزشی پیاده می‌کردند، ما امروز در حوزه علمیه پیاده کرده‌ایم.

پورمحمدی با طرح این سوال که اگر شهید بهشتی بود چگونه فکر می‌کرد، گفت: به نظرم اگر امروز شهید بهشتی حضور داشت ایشان از اهداف آرمانی، مبارزه با استکبار، آمریکا، صهیونیست و دفاع از مظلومین دفاع می‌کردند اما نسبت به ساختارهای قانون اساسی و دیوان سالاری و ناکارآمدی اقتصاد متکی به نفت نقد داشت. ایشان شخصیتی پیوسته تجدیدنظر طلب بودند.

وی بیان کرد: ما امروز به شهید بهشتی و سلوک ایشان نیازمندیم. بروکراسی و دیوان سالاری اتفاقاتی که شهید بهشتی حتما منتقد آن می‌شد. باید با شخصیت‌ها و قهرمانان تاریخ مان زنده برخورد کنیم چراکه امروز نیاز داریم بیشتر از هر دوره بهشتی را بشناسانیم.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم  پوستر  کتاب های ویژه شهدای هفتم تیر رونمایی شد.  

   

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب