امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30622 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خلیل آبادی درنشست «گردشگری در آیینه ری» اعلام کرد؛

امروزچشمه علی آیینه دق مردم ری شده/ هیچ زمان به اندازه نفت و گازبه میراث فرهنگی خودمان اهمیت ندادیم/ کشورهای دنیا به اندازه پول نفت ما از گردشگری درآمد دارند/ با از بین بردن میراث گردشگری هم خودمان و هم آیندگان ضرر خواهند کرد

خبرایران: رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما برای میراث گردشگری خود در چنین شرایطی اهمیت قائل نمی شویم. نظیر آنچه بر سر چشمه علی آمده و این آیینه زیبای شهر امروز آیینه دق مردم ری شده و چشمه علی برای احداث خط مترو دچار مرگ شده و متاسفانه قول های متعددی که می دهند که اب به چشمه علی باز می گردد اما هنوز وعده هایشان عملی نشده است.
امروزچشمه علی آیینه دق مردم ری شده/ هیچ زمان به اندازه نفت و گازبه میراث فرهنگی خودمان اهمیت ندادیم/ کشورهای دنیا به اندازه پول نفت ما از گردشگری درآمد دارند/ با از بین بردن میراث گردشگری هم خودمان و هم آیندگان ضرر خواهند کرد

به گزارش خبرنگارخبرایران، دومین نشست ازسلسله نشست های تخصصی گردشگری با موضوع «گردشگری در آیینه ری» صبح امروز 13 تیرماه 1397 با حضور«حسن خلیل آبادی» رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران،«سید احمد صفوی» شهردارمنطقه 20 تهران،«احمد مسجد جامعی»عضو شورای اسلامی شهرتهران،«هدایت الله جمالی پور» فرماندار ری،« دلاور بزرگ نیا» مدیر کل سازمان میراث و میراث فرهنگی استان تهران و اصحاب رسانه سالن اجتماعات شهرداری منطقه 20 تهران برگزار و دراین نشست« حسن خلیل آبادی» رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: حوزه گردشگری متاسفانه یکی از حوزه‌های مغفول مانده است که باید با یک تلاش ملی و هدف تبیین مزیت‌های این حوزه به هم میهنان شناسانده شود.

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بنده چون در ری بزرگ شدم، کنار آثار تاریخی و گردشگری زیست کردم لذا علقه خاص به این ظرفیت ها دارم و به همین سبب مسئولیت کمیته میراث فرهنگی را بر عهده گرفتم و ما در این نشست‌ها هدفمان شنیدن صدای کارشناسان و متخصصین این حرفه است.

وی خاطرنشان کرد: با تعامل و گفتگو با یکدیگر باید بتوانیم این صنعت و ویژگی بارز کشورمان را در وهله اول برای مردم تهران و ری و تجریش بشناسانیم . متاسفانه خیلی از آثار در خود تهران و ری وجود دارد که خود اهالی از آن آشنایی ندارند و ما می توانیم در آموزش و پرورش درسی با عنوان آشنایی با مراکز گردشگری و میراث فرهنگی بگذاریم دیده ام گذرا این کار را می کنند .

خلیل آبادی عنوان داشت: ما آنقدر که به بعضی دروس که آنقدر هم کارامدی ندارد تاکید می کنیم اگر  به دروسی که می توانند جوانان را صاحب شغل کند تاکید نمی کنیم و ما امروز ری شناس کم داریم افرادی که به صورت حرفه ای تور لیدر این اماکن گردشگری باشند کم داریم، پس در حوزه آموزش موضوعاتی میراثی باید اهتمام کنیم.

وی ادامه داد: همه مناطق و شهرهای استان تهران غیر از چند شهر جدید الاحداث غالبا سازمان گردشگری دارند و به این موضوع باید توجه شود و امروز دنیا و خیلی از کشور ها به اندازه پول نفت ما از گردشگری درآمد دارند.

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در جایی که امروز شرایط فروش نفت ما با مشکل مواجه شده چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم. در حالی که مردم دنیا دوست دارند با هم گفت و گو  و تعامل کنند و گردشگری می تواند فرهنگ ما را در مقابل سایر فرهنگ ها به رخ بکشد، گردشگری می تواند صلح ایجاد کند و گردشگری جز فرصت های اول ما در برنامه 5 ساله است.

وی افزود: ما برای میراث گردشگری خود در چنین شرایطی اهمیت قائل نمی شویم. نظیر آنچه بر سر چشمه علی آمده و این آیینه زیبای شهر امروز آیینه دق مردم ری شده و چشمه علی برای احداث خط مترو دچار مرگ شده و متاسفانه قول های متعددی که می دهند که اب به چشمه علی باز می گردد اما هنوز وعده هایشان عملی نشده و امیدواریم آب به چشمه علی برگردد تا آیینه زیبای شهر ما باز گردد.

خلیل آبادی اضافه کرد: ازآقای هاشمی باید تشکر کنم که بعد ازتذکر من مسئولین مترورا دعوت کردند ومطالبه گرانه این موضوع را خواستند وگفتند تا 15 تیر آب بازگردد ما منتظریم تا قول مسئولان مترومحقق شود وما برنامه هایی که اجرا می کنیم و تکنولوژی هایی که وارد می کنیم متاسفانه پیوست مطالعاتی ندارد، ما مترو را می آوریم اما نمی دانیم ازکجا باید بگذرد، آیا نمی توانستند این مسیر خط مترو را از جای دیگرعبور دهند که به آثاری نظیر برج طغرل یا چشمه علی آسیب نزند.

وی یادآورشد: اینها میراث فرهنگی و هویت ما هستند، در دنیا اگر اینها را از زندگی حذف کنیم چیزی از گذشته و برای گفتن نداریم. اینها نماد هایی هستند که مردم از آن ها شهر های خود را می سازند. این در حالی است که به گفته برخی دوستان در جمهوری آذربایجان قبور شعرای خود را مرکز گردشگری می کنند، در مالزی کیلومتر ها راه می پیمایند تا یک توپ را به عنوان جاذبه گردشگری  نشان دهند در حالی که ما در شهر های مختلف آثار متعدد و  گرانبها تر داریم .

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ابرازداشت: درهمین ری قبرستان ابن بابویه ، امام زاده عبدالله و مراکز دیگری داریم که ظرفیت عظیم گردشگری هستند. گرچه همین امام زاده عبدالله (ع) نیز دستخوش نامهربانی هایی شد که بعد ها به پای ما نشاندند که خلیل آبادی رمز ساماندهی داده من هیچگاه نگفتم قبور مردم را خراب کنید.

وی عنوان داشت: امروز کشورهایی با قدمت 100 تا 150 سال توریست جذب می کنند آنها با زباله و پسماند کوه درست می کنند ولی ما کوه طبیعی مان را بی بی شهر بانو را از بین می بریم. بی بی شهر بانو جایی است که همه مردم با ادیان مختلف به آن احساس تعلق دارند از زردشتی ها و تا شیعیان، افغان و هندوستانی به واسطه مقبره بی بی شهربانو و ازجنبه دیگر جاذبه گردشگری که دارد و آن جا می توان دشت ری و ورامین مشرف است.

خلیل آبادی ادامه داد: اما حالا کارخانه سیمان در این مکان حفره هایی ایجاد کرده به ابعاد وسیع که اگر کسی در این حفره ها بیافتد اثاری از وی باقی نمی ماندو این بی تدبیری است که منابع طبیعی و مراکز گردشگری را به باد بدهیم، این ها سرمایه های نسل های بعدی است و اگر ما این قدر که به نفت و گازاهمیت می دادیم،  به این سرمایه ها اهمیت می دادیم امروز باکی از عربده کشی ابر قدرت ها نداشتیم . ما خودمان باید این میراث را پاس بداریم و آباد کنیم .

وی درپایان سخنان خود گفت:  ما امروز در حوزه اشتغال با معضل  بیکاری مواجه هستیم و این در شرایطی است که  ریشه خیلی از مفاسد اجتماعی همین بیکاری است. کارشناسان می گویند اولین علت مفاسد اجتماعی همین بیکاری است در حالی که با امکانات کم می توانیم این معضل را رفع کنیم. با از بین بردن میراث گردشگری هم خودمان ضرر می کنیم و هم نسل های بعد متضرر خواهند شد وچیزی برای آیندگان نخواهد ماند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب