امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3067 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد؛

کلاه گذاشتن سر بانک خیانت اجتماعی است/سه‌جانبه‌گرایی امر تزئینی نیست

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جامعه‌ای که بنیادش نفتی و رانتی است نمی‌توان انتظار داشت که فرهنگ مصرف آن مصرف کالای ایرانی باشد.
کلاه گذاشتن سر بانک خیانت اجتماعی است/سه‌جانبه‌گرایی امر تزئینی نیست

به گزارش خبرایران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده و اقتصاد ایران نیاز به همراهی فرهنگ دارد چرا که بسیاری از مولفه‌های اقتصادی باید فرهنگسازی شود.

وی که در همایش نقش فرهنگ کار در رشد بهره‌وری عوامل تولید سخن می‌گفت، ادامه داد: در حال حاضر یکی از عومل موثر بر ارتقای بهره‌وری، فرهنگ است ولی فرهنگ به تنهایی نمی‌تواند بهره‌وری را در ایران افزایش بدهد زیرا ساختارهای متکی به بهره‌وری در ایران وجود ندارد.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ در گسترش تولید، اظهار کرد: در جامعه‌ای که بنیادش نفتی و رانتی است نمی‌توان انتظار داشت که فرهنگ مصرف آن مصرف کالای ایرانی باشد.

وی گفت: جامعه‌ای که تولید محور نباشد به کار و تلاش و کارگر ارزش نمی‌گذارد و کسی که خود به ثروت و ارزش‌های جامعه می‌افزاید به عنوان یک ارزش شناخته نمی شود.

ربیعی تصریح کرد: برنامه دولت تدبیر و امید بردن جامعه به سمت جامعه‌ای تولید محور است هرچند که در این مسیر دشواری‌هایی وجود دارد.

او با بیان اینکه در جامعه تولید محور کلاه گذاشتن بر سر بانک نوعی خیانت اجتماعی است، افزود: جامعه تولید محور جامعه‌ای نیست که شعارهای هوراگرایانه سر دهد و سیاستهای منجر به ایجاد رضایت کاذب را دنبال کند بلکه سیاستهایی را اتخاذ می‌کند که رضایت دراز مدت داشته باشد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبک زندگی در جامعه تولید محور به گونه‌ای است که مردم خود قناعت پیشه می‌کنند ولی در جامعه رانتی و نفتی تلاش برای ارتقای فرهنگ نوعی دست و پا زدن است.

ربیعی با اشاره به اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها گفت: فاز اول هدفمندی را در دوره نفتی بودن تجربه کردیم و تصمیم درستی بود که حامل‌های انرژی هدفمند شود تا مصرف در کشور زیاد نشود ولی متاسفانه یارانه‌ها را طوری به مردم دادیم که مصرف را زیاد کرد و توزیع پول به جای آنکه به بخش تولید برود، وارد خانه‌ها و سفره‌های مردم شود و برای آنها اشتغال و عزت و کرامت ایجاد کند، مصرف بسیار را ترویج کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: امروز کارگران با یک تعارض بزرگ مواجه هستند و داده‌های آنها با ستانده‌هایشان منطبق نیست از این رو ابراز نارضایتی می کنند؛ کارگری که 12 ساعت وقت و انرژی و جسمش را بیرون خانه در اختیار تولید می‌گذارد از مهر و محبتی می‌گذرد که می‌تواند در اختیار خانواده‌اش بگذارد.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر افزایش گفت‌وگوهای اجتماعی میان مردم،تشکل‌ها و نهادهای مدنی تصریح کرد: تشکلها و نهادهای میانجی رمز موفقیت ما به شمار می‌روند و باید در سایه مشارکت جمعی گفت‌وگو کنیم.

به اعتقاد وی نهادهای مدنی در جامعه تولید محور باید در جهت کار و تولید به کار گرفته شوند و نهادهای کارفرمایی نیز چهره قوی‌تری از خود به نمایش بگذارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال با تاکید بر لزوم گسترش سه‌جانبه گرایی در کشور اضافه کرد: وزارت کار سه جانبه‌گرایی را نه به عنوان یک امر تزئینی بلکه به عنوان یک وظیفه اخلاقی و الزام برای نجات جامعه ایران دنبال می‌کند.

وی سه جانبه‌گرایی را به منزله افزایش سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماع دانست و گفت: وزارت کار وزارتخانه‌ مداخله‌گر نیست، وزارتخانه‌ای باغبانگر و تسهیل‌گر است و با تمام وجود در خدمت نهادهای کارگری و کارفرمایی است.

از نگاه ربیعی اولین شرط گفت‌وگوی اجتماعی فهم مشترک است و کشور امروز بیش از هر چیز به گفت‌وگوهای اجتماعی نیاز دارد و این مساله باید از نهاد خانواده که در آن گفت وگوها ضعیف شده آغاز شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان افزایش نظارت بر نهادهای مدنی و ارکان وزارتخانه، ایجاد و رونمایی از سایت گفت‌وگوهای اجتماعی در وزارت کار و گسترش تشکل‌ها و نهادهای مدنی مرتبط با وزارت کار را از دیگر برنامه‌های در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب