امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30697 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فرج الله رجبی در نشست خبری اعلام کرد؛

اجلاس 21 هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی ازمهمترین اجلاس‌های دهه اخیر است/ بایدبا رویکرد توجه به منافع بهره بردار به موضوع نظام مهندسی نگاه کنیم/ برای عبوراز گذرگاه فعلی نیازمند پیگیری وانجام برنامه های مشخص در حوزه ساخت مسکن هستیم

خبرایران: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: اجلاس بیست و یکم یکی از مهمترین اجلاس‌های دهه اخیر است؛ چرا که مسائل زیادی در درون و بیرون سازمان در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد که سازمان نظام مهندسی باید درباره آنها تصمیم بگیرد و از آنچه که برای کشور واقع شده جلوگیری کند.
 اجلاس 21 هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی ازمهمترین اجلاس‌های دهه اخیر است/ بایدبا رویکرد توجه به منافع بهره بردار به موضوع نظام مهندسی نگاه کنیم/ برای عبوراز گذرگاه فعلی نیازمند پیگیری وانجام برنامه های مشخص در حوزه ساخت مسکن هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان»صبح امروز سه شنبه 19 تیرماه 1397 با حضور«فرج الله رجبی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار ودراین نشست خبری «فرج الله رجبی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهارداشت: ما امسال در تهران برگزار می‌کنیم که یک شب بیشتر نباشد. ضمنا کل پولی که دوستان دادند عددی نیست که برای هدیه ما خرج کنیم.

 وی تصریح کرد: ما برای شرایط فعلی مملکت حتی دنبال جایی بودیم که ارزان تر باشد ولی بجز هتل فعلی، هتلی نداشتیم که این تعداد مهمان را بتواند جا بدهد. نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد هزینه ها کاهش یافته و کل هزینه ها به یک میلیارد تومان نمی رسد. به اندازه کافی بار شیشه ما چوب خورده است و یکی دو تا ضربه دیگر بزنید چیزی از آن باقی نمی ماند.

رجبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می شود بودجه سالیانه سازمان به دلیل وجود اختلافاتی به نتیجه نرسیده، آیا قرار است اجلاس را در شرایطی برگزار کنید که مهمترین دستور کار آن هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد؟ گفت: اولا بودجه لازم نیست در اجلاس به تصویب برسد، دوما امروز به تصویب می رسد. اتفاقا در سال جاری اجازه دادیم که با شفافیت بیشتری اعضای شورای مرکزی به نتیجه برسند که این نقطه قوت است. ما سازمان نظام مهندسی را حتما به یک سازمان مردم نهاد شیشه ای تبدیل خواهیم کرد.

وی درپاسخ به خبرنگاری که پرسید در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی گفتید که تهدید شده اید و در حال حاضر در مقام نماینده مجلس سخن می گویید، در این خصوص توضیح دهید، تاکید کرد: در فرآیندی که بحث بالا گرفته بود نامه ای از وزارت راه و شهرسازی وصول شد که بنده ملزم به اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی هستم و باید آن را انجام دهم وگرنه پروانه اشتغال به کار من ابطال می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور ابرازداشت: سازمانهای نظام مهندسی هنوز به رویه سابق، ارجاع نظارت را انجام می دهند. بر این اساس خبرنگاری پرسید که آیا قرار است با توجه به این مساله، برخورد دیگری هم در استانها مشابه برخوردی که با رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران صورت گرفت انجام شود؟ که رجبی  در این باره پاسخی نداد و گفت که در این مورد خیلی حساسیت ایجاد نکنیم.

وی درخصوص چالشهای ایجاد شده با وزارت راه و شهرسازی گفت: ما باید با رویکرد توجه به منافع بهره بردار به موضوع نظام مهندسی نگاه کنیم که در طراحی، نظارت و ساخت باید مدنظر قرار گیرد. در این اصلاح قانون نظام مهندسی باید این موضوعات لحاظ شود. اما باید ببینیم که آیا هر سازنده ای الزاما بهره بردار است؟ اینگونه نیست. در حال حاضر می توانیم بگوییم نوعی تعدد رویه به دلیل بخشنامه های اخیر در سازمانها ایجاد شده است. البته روند کار در نظام مهندسی، بجز در معدود شهرهایی در سایر شهرها به رویه سابق انجام می شود.

رجبی عنوان داشت: اجلاس بیست و یکم یکی از مهمترین اجلاس‌های دهه اخیر است؛ چرا که مسائل زیادی در درون و بیرون سازمان در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد که سازمان نظام مهندسی باید درباره آنها تصمیم بگیرد و از آنچه که برای کشور واقع شده جلوگیری کند.

وی درباره اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: نمایندگان طرحی را ارایه دادند که به کمیسیون عمران ارجاع شد. در این کمیسیون کارگروهی برای بررسی این موضوع با حضور همه ذی نفعان تشکیل شد. پس از بحث  و نظر مختلف در آبان ماه نسخه ای را به کمیسیون عمران ارایه دادیم که نپذیرفتند و گفتند تغییراتی که اتفاق افتاده جزئی است در حالی که ما به دنبال تحولات کلی هستیم.

رجبی ابرازداشت: در نتیجه به من ماموریت دادند که کار تطبیقی انجام دهم و پیشنهاد دیگری برای تغییرات ارایه دهم. ماحصل این شد که پیشنهادی درآمد که می شود نظام مهندسی به نوعی با نظام فنی اجرایی کشور قرین شود. در حالی که نظام مهندسی ناظر بر ساخت و ساز خصوصی است اما نظام فنی اجرایی ناظر به ساخت و سازهای دولتی است و نهایتا بحثی به کمیسیون عمران ارایه شد که نظام مهندسی به عنوان قسمتی از نظام فنی اجرایی ملحق شود و مواد این موضوع در صحن در حال بررسی است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشورادامه داد: ما برای عبور از گذرگاه فعلی نیازمند پیگیری و انجام برنامه های مشخص در حوزه ساخت مسکن هستیم که می تواند مشکل بیکاری ما را کاهش دهد و کارخانه ها را تحرک بدهد. بسیاری از ساختمانهای  ما مشکل تولید ندارند بلکه مشکل این است که تا سقف انبارها تولید کرده اند ولی خریدار وجود ندارد.

وی درپایان سخنان خود گفت: حرف ما این است که اگر نظام اجرایی و نظام مهندسی با هم ترکیب شود دولت خودش از بودجه وزارتخانه های خودش و بانک مرکزی بکاهد که در بخش مسکن مداخله ای انجام دهد.

بنابراین گزارش؛ بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه سال جاری در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزارمی‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب