امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30881 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اعتیاد به مواد مخدر فقط مختص به کشورمان نیست

خبرایران: پژوهشگر اجتماعی دانشگاه تهران گفت: سازمان‌های مردم نهاد بهترین گزینه برای تحقق رویکرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر هستند آنها می‌توانند با ارائه طرح و ایده اقدامات موثری را در راستای مقابله با مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی انجام دهند.
اعتیاد به مواد مخدر فقط مختص به کشورمان نیست

منیره رفیعیی پژوهشگر اجتماعی دانشگاه تهران درگفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مهمترین اولویت سازمان‌های مردم‌نهاد در کشورهای مختلف برطرف کردن آلام و تسکین دردهای اقشار آسیب پذیر جامعه و مبارزه با تهدیدهای اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر است.


وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در همه کشورها حتی جوامع مدرن و پیشرفته با ساختارهای اجتماعی پیچیده به عنوان مهمترین خطر و تهدید مطرح است، ادامه داد: ما  نباید معضل آسیب‌های اجتماعی را که در راس آنها اعتیاد به مواد مخدر قرار دارد مختص کشورمان بدانیم؛ هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند از عهده مقابله با آسیب های اجتماعی برآید زیرا برای مقابله با این آسیب ها هزینه و منابع انسانی فراوان لازم است، باید سازمانهای مردم نهاد را وارد این عرصه کرد.


این پژوهشگر اجتماعی اضافعه کرد: سازمانهای مردم نهاد به عنوان ناظران پیشگیری، باید آموزش‌های لازم را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ببینند تا اقدامات و اطلاعات لازم را در این زمینه طبقه بندی کنند.


رفیعی تصریح کرد: اگر مردم و مسئولان احساس مسئولیت بالایی نسبت به مسایل اجتماعی داشته باشند می توان گام‌های موثری را در جهت کاهش آسیب ها برداشت.


به گفته رفیعی، علاوه بر سازمان های مردم نهاد، رسانه ها نیز نقش موثری در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در راستای مقابله با معضل مواد مخدر دارند که باید به طور اثرگذار در این حوزه به ایفای نقش بپردازند.


وی افزود: همکاری و مشارکت سازمانهای مردم نهاد با  نخبگان، اهل قلم، هنرمندان ورزشکاران نیز باعث می شود آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به پیامدهای اعتیاد ارتقاء یابد و شاهد کاهش آسیب اعتیاد در جامعه بود.


رفیعی اظهار کرد: اساتید، دانشجویان، هنرمندان، ورزشکاران و خیران مهمترین و تاثیرگذارترین اقشار جامعه هستند و جایگاه ارزشمندی در جامعه دارند و می توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر ایفاء کنند. لذا باید سازمانهای مردم نهاد از آنها درخواست همکاری کرده و از تمامی ظرفیت‌های خود در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه استفاده کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب