امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 30882 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اساس کار مقابله با اعتیاد آموزش شیوه‌های فرزندپروری است

خبرایران: یک مددکار اجتماعی بر این باور است که برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باید خانواده‌ها، شیوه‌های فرزندپروری را آموزش ببینند.
اساس کار مقابله با اعتیاد آموزش شیوه‌های فرزندپروری است

نازنین عینی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: شیوه‌های فرزندپروری و مهارت‌های زندگی در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، در حالیکه دست‌اندرکاران و مسوولان و خانواده‌ها باید بدانند که این شیوه‌ها بنیان‌های اصلی پیشگیری از گرایش کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت مصرف مواد مخدر است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین خانواده‌ها باید روی دوست‌های فرزندانشان حساس باشند چرا که ٦٠‌ درصد آسیب‌های اجتماعی در ایران، از طریق دوست‌های افراد ایجاد می‌شود.


این مددکار اجتماعی اظهار کرد: تعارضات و اختلافات خانوادگی، نگرش‌ها و رفتارهای والدین و پیوند عاطفی ضعیف در خانواده از دیگر موضوعات مهم در استعمال نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است .


عینی در ادامه؛ شکست تحصیلی، نداشتن احساس تعهد به مدرسه، وجود نداشتن رابطه صمیمانه بین اولیای مدرسه، داشتن دوستان مصرف‌کننده مواد، رفتارهای مشکل‌ساز زودهنگام، محله زندگی پرآسیب اجتماعی و  غیره را از دیگر  دلایل مهم گرایش به سمت مصرف مواد مخدر عنوان کرد.


این مددکار اجتماعی ادامه داد: خانواده و مدرسه باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهند که در برابر قبول مصرف موادمخدر مقاومت کنند.


عینی تصریح کرد: اگر مقاومت کودکان و نوجوانان در این زمینه بالا برود، نرخ اعتیاد در میان آنها کاهش پیدا خواهد کرد اما  می‌بینیم که هم خانواده‌ها و هم نهاد‌هایی مانند مدرسه که کودکان و نوجوانان زیاد با آن سر و کار دارند در این زمینه کوتاهی کرده‌اند درحالی‌که به‌راحتی می‌شود برنامه‌ای مناسب تدوین کرد و مهارت نه گفتن را به کودکان و نوجوانان آموخت.


به گفته وی، مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در و نوجوانان و جوانان با مجموعه‌‌ای از آسیب‌ها و مشکلات حوزه سلامت عمومی همچون اختلالات رفتاری و روانی و بیماری‌ها همراه است و شروع مصرف مواد از دوره کودکی و نوجوانی به شدت عوارض اجتماعی ناشی از مصرف را تشدید کرده و مانع شکل‌گیری مهارت‌های لازم برای یک زندگی مولد می‌‌شود.
 عینی در پایان تاکید کرد: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با آموزش اساسی به خانواده ها درباره شیوه‌های فرزندپروری تحقق می‌یابد و باید در این زمینه اطلاع رسانی از سوی متولیان امر انجام شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب