امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3101 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به اعتقاد شهید مطهری هیچ چیز نباید جلوی آزادی بیان و تفکر را بگیرد

مطهری: احمدی‌نژاد در حد رئيس​جمهور نبود/پدرم معتقد بود روحانیون پست اجرایی در کشور نگیرند

نماینده تهران در مجلس گفت: وقتی غرب پای مذاکره با ایران می‌نشیند یعنی به این کشور احساس نیاز می‌کند، چون می‌داند در مساله هسته‌ای به جایی رسیده که امکان عقب‌گرد وجود ندارد.
مطهری: احمدی‌نژاد در حد رئيس​جمهور نبود/پدرم معتقد بود روحانیون پست اجرایی در کشور نگیرند
 

به گزارش خبر ایران ،علی مطهری در همایش بازخوانی اندیشه‌های شهید مطهری ، اظهار کرد: اگر شهید مطهری در زمان تدوین قانون اساسی در قید حیات بود، قطعا قانون اساسی قوی‌تری داشتیم. او در مورد شخصیت شهید مطهری خاطرنشان کرد: ایشان حدود دو ماه و 20 روز پس از انقلاب اسلامی ایران در قید حیات بود و در طی این مدت حدود 25 سخنرانی پرمحتوا داشت و مسائل اساسی هم‌چون آزادی، عدالت، استقلال و دموکراسی را که گمان می‌کرد تبدیل به مساله شود، تبیین کرد. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به اعتقاد شهید مطهری هیچ چیز نباید جلوی آزادی بیان و تفکر را بگیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در آن دوران شهید مطهری به صراحت گفت که اگر در مساله عدالت کوتاهی کنیم انقلاب ما شکست می‌خورد در حالی که گروهی دیگر با ادعای عدالت محوری در تلاشند تا عده‌ای را جذب کنند؛ این مساله نشان از واقع‌ بینی شخصیت وی داشت.
وی با اشاره به جامعه بی‌طبقه اسلامی که در دوران حیات شهید مرتضی مطهری مطرح بود، تصریح کرد: جامعه بدون تبعیض جامعه‌ای نیست که همه افراد هم‌چون دنده‌های شانه، مساوی باشند، اما باید در نظر داشته باشیم که تبعیض باعث بروز عقده‌ها و بعضا جنایت‌ها می‌شود. مطهری خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی از تبعیض‌ها و القاب، دل‌ها را از هم دور می‌کند، این القاب بعضا از گذشته وجود داشته و برخی را ما بعدا ساختیم، در دانشگاه دکتر را لقب کردیم و در حوزه علمیه آیت‌الله را. نماینده تهران تصریح کرد: باید در نظر داشت که این القاب برچسب‌هایی است که از زمان قاجار به وجود آمد، پادشاهان قاجار به نزدیکان خود القابی هم‌چون عین‌الدوله و ... را می‌دادند، بعدها مردم می‌آمدند و القابی را به علما نسبت می‌دادند، پدرم زمانی که کتابی را می‌نوشت بر روی آن تنها مرتضی مطهری را چاپ می‌کرد.
او با انتقاد از تعصب‌گرایی و تعصب نژادی یادآور شد: همین عرب‌ها نیز تمام بدبختی‌شان از تعصب نژادی‌شان است، اگر اکنون گرفتار اسراییل شدند بدین سبب است، دیرزمانی چون نمی‌خواستند زیر سلطه ترک‌ها باشند به وعده اروپایی‌ها اعتماد کردند، خلیج‌فارس را هم نباید به مساله نژادی تبدیل کرد، اسناد تاریخی نشان می‌دهد که خلیج‌فارس، فارس است، اگر اسناد نشان می‌داد که این خلیج ع ر ب ی است آن را عربی می‌کردیم. نماینده تهران در مجلس با اشاره به تلاش‌های شهید مطهری در باب آزادی بیان خاطر نشان کرد: پدرم معتقد بود که احزاب غیراسلامی نیز هم‌چون کمونیست‌ها می‌توانند فعالیت کنند، به شرط آن که با تابلوی خودشان حرف بزنند و دم از اسلام و نهج‌البلاغه نزنند. در بین سران کشور در آن دوران هیچ کس به اندازه شهید مطهری به آزادی توجه نداشت.
مطهری یادآور شد: پدرم در زمانی که شائبه نفاق نسبت به موضوعی را حس می‌کرد بسیار شدید با آن برخورد می‌کرد، برخورد وی با مجاهدین خلق نسبت به مهندس بازرگان بسیار متفاوت بود، هر چند که مخالفت‌هایی با برخی سخنان و اظهارات بازرگان داشت اما در مواقعی نیز به تایید او اقدام می‌کرد. وی در واکنش به این موضوع که به دانشجویان حاضر در جلسه گفته شده بود سوال سیاسی نپرسید، گفت: در دانشگاه سوال سیاسی نپرسید چه معنایی دارد؟ دانشگاه باید محل بحث و گفت‌وگو باشد.
این عضو کمسیون فرهنگی مجلس در واکنش به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر جدایی دین از سیاست، تصریح کرد: باید توجه داشت که خیلی از این مسایل بهانه است و ممکن است که در میان مسوولان نیز خطایی وجود داشته باشد اما این دلیل نمی‌شود که اسلام زیر سوال برود. دیر زمانی اسراییل با یک حمله 6 کشور را تصاحب می‌کرد اما اکنون اسراییل با وجود انقلاب اسلامی ایران بسیار منزوی‌تر شده است. وی افزود: باید توجه داشت که غرب که پای مذاکره با ایران می‌نشیند به این کشور احساس نیاز می‌کند، چون می‌داند در مساله هسته‌ای به جایی رسیده که امکان عقب‌گرد وجود ندارد و تاثیرات زیادی نیز بر منطقه دارد.
مطهری گفت: همه می‌دانند که احمدی‌نژاد در حد رییس‌جمهور نبود؛ البته خوبی‌هایی نیز داشت. این مشکل به ما بر می‌گردد، گاهی خودمان کارهای غیر اصولی می‌کنیم، دو سال شهردار بودن و یک​باره به ریاست​جمهوری رسیدن مناسب نبود. رییس‌جمهور باید پله پله جلو رود تا رییس‌جمهور شود. او اظهار کرد: پدرم معتقد بود که روحانیون پست اجرایی در کشور نگیرند، مگر این که شرایط اضطراری پیش آید، نظر امام (ره) نیز همین بود. نماینده تهران در مجلس  با بیان این که همیشه نیاز به نقد وجود دارد، افزود: همیشه باید خود در پی اصلاح خود باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب