امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی زرافشان درنشست خبری مطرح کرد؛

صرف آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود / ۳۸ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند

خبرایران: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: صرف آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود و اگر هدف اشتغال باشد باید در کنار مهارت کارآفرینی هم آموزش داده شود که در طرح کاشف این موضوع دیده شده و طرح کاشف را سال گذشته برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز اجرا کردیم.
صرف آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود / ۳۸ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری مشترک «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با معاونت‌پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت‌ وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته ملی مهارت »صبح  امروز سه شنبه 2  مردادماه 1397 با حضور« سلیمان پاک‌سرشت» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور،«علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، «دکترمسعود برومند» معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار و دراین نشست خبری «علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: طرح ایران مهارت که از مهر ماه سال قبل با همکاری سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که ۱۰ درصد دانش‌آموزان یعنی ۳۰۰ هزار نفر در این طرح آموزش ببینند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از دنبال کردن دو هدف از سوی این وزارتخانه برای گسترش مهارت آموزی خبر داد و تصریح کرد: هدف اول تامین شایستگی مهارتی و هدف دیگر آشنایی دانش‌آموزان با آموزش‌های مهارتی برای انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه است.

وی با اشاره به دو درس کار و فناوری که از پایه ششم شروع شده و تا نهم آموزش داده می‌شود و همچنین درس هنر که زمینه‌های هنری را برای دانش‌آموزان مستعد پوشش می‌دهد، از آنها به عنوان طرح‌هایی برای افزایش مهارت ‌آموزش دانش‌آموزان نام برد.

زرافشان تاکید کرد: صرف آموزش مهارت منجر به اشتغال نمی‌شود و اگر هدف اشتغال باشد باید در کنار مهارت کارآفرینی هم آموزش داده شود که در طرح کاشف این موضوع دیده شده و طرح کاشف را سال گذشته برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز اجرا کردیم؛ در این طرح که بر مبنای استاندارد کارآفرینی نوشته شده است شناسایی استعدادها بر اساس آزمونی که در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گرفته شد، انجام گرفت.

وی تشکیل بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی را از خروجی‌های این طرح معرفی کرد و عنوان داشت: برگزاری جشنواره‌ها و مراکز کارآفرینی و بازارچه‌های اشتغال حاصل پیوند بین آموزش و اشتغال است که در همین زمینه در خراسان رضوی جشنواره‌ای برپا شد و از ۶۰ طرحی که منتج به اشتغال شده بود، تقدیر شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل بازارچه‌های کسب و کار از سوی دانش‌آموزان برای عرضه تولیدات خود ابرازداشت: خوشبختانه دانش‌آموزان در بازار مجازی نیز فعالیت دارند و می‌توانند تولیدات خود را برای عرضه به کل ایران و فارغ از محدودیت‌های منطقه‌ای عرضه کنند.

وی ابرازداشت: ۳۸ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند و با استقرار پایه ۱۲ در سال تحصیلی پیش رو جمعیت دانش‌آموزی این شاخه‌ها به بیش از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز خواهد رسید و‌ با وجود کاردانی پیوسته در این شاخه ۳ سال از ۵ سال تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش و دو سال در آموزش عالی است و ما در میانه هرم شغلی این دانش‌آموزان ایستاده‌ایم.

زرافشان تأکید کرد: برنامه درسی این شاخه‌ها بر اساس استانداردهای مهارت تدوین می‌شود، ما تاکنون ۸ برنامه بازنگری شده در این سال‌ها در شاخه کار دانش و فنی حرفه‌ای داشته‌ایم و برنامه نهم را متناسب با تحولات دنیای کار و بازار در دست تدوین داریم تا فارغ‌التحصیلان بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

وی تعداد دانش‌آموزانی که هر سال از خروجی این سیستم وارد بازار کار می‌شوند را ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: آمار اشتغال کشور نشان می‌دهد که ۷۳ درصد شاغلان کسانی هستند که دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند لذا بار اصلی بازار اشتغال بر دوش مدارس و هنرستان‌های ماست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین از تأسیس مراکز رشد فناوری واستارت‌آپ دانش‌آموزی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و افزود: تاسیس این مراکز برای این است که دانش‌آموزان بتوانند با طرح‌های نوآورانه در بازار کسب و کار ورود کنند. اولین مرکز از این نوع مراکز درمنطقه ۲ تهران به نام مرحوم مریم میرزاخانی در حال خدمات‌دهی به دانش‌آموزان فعال از استان تهران و حتی برخی استان‌های دیگر است.

وی درپایان اجرای مجدد طرح کاشف برای سال‌های ۹۷ و ۹۸، تاسیس مرکز توسعه شایستگی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی برای مناطق محروم و کم برخوردار و اجرای طرح آموزش همراه با تولید به عنوان برنامه‌های مشترک این وزارتخانه با سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر خبر داد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب