امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31032 تاریخ انتشار: شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

هم زمان با دهه کرامت در نواحی ۴گانه منطقه۲۲ ؛

جشنواره «خیابان ، محلی برای زندگی» با استقبال با شکوه مردم برگزار شد

خبرایران: جشنواره «خیابان ، محلی برای زندگی» هم زمان با دهه کرامت در نواحی ۴گانه منطقه۲۲ با استقبال با شکوه مردم برگزار شد.
جشنواره «خیابان ، محلی برای زندگی» با استقبال با شکوه مردم برگزار شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲، یکی از برنامه‌های محوری مدیریت شهری منطقه، احیای محله‌گرایی و تقویت روابط بین انسانی ست که در ماه‌های گذشته هر هفته جشنواره‌هایی با عنوان «خیابان ، محلی برای زندگی» در محلات مختلف منطقه۲۲ با حضور چشم گیر مردم برگزار می‌شود.

مدیریت شهری جدید بر این باور است که شهرداری و شورای شهر تنها دربرگیرنده ی زیرساخت ها و روساخت های عمرانی نیست و سلامت، تندرستی و شادابی اجتماعی شهروندان نیز جزو برنامه های اصلی مدیریت شهری است.
دکتر علی نوذرپور شهردار منطقه۲۲، طی سال‌هایی که فضای رو به رشد مجازی در خانواده و اجتماع وجود دارد، رسیدگی به مسائل اجتماعی را در اولویت اول برنامه های خود و شهروندان منطقه۲۲، قرار داده است.
نوذرپور در همین خصوص به بیان دغدغه‌ها و تصمیم‌گیری هایش برای برپایی جشنواره "خیابان ، محلی برای زندگی" پرداخت و گفت: در گام اول با پیاده‌روی در شهر و ملاحظه نزدیک و بی‌واسطه به واقعیات شهری پرداختم و در گام دوم به حضور مردم در خیابان اندیشیدم.
وی افزود: هر هفته یک خیابان عریض با همکاری راهنمایی و رانندگی برای ۳ الی ۴ساعت بسته می‌شود و با اطلاع‌رسانی که از سوی شورایاری محله صورت می‌پذیرد مادران به همراه فرزندان در خیابان حاضر می‌شوند و بچه‌ها تحت نظارت مادران به بازی می‌پردازند.
نوذرپور ادامه داد: این جشنواره بازی‌های مختلف سنتی و جدید را تجربه می‌کنند. خیابان برای مدت کوتاهی از خودرو خالی می‌شود و صرفاً افراد در آن حضور دارند و برای چند ساعت در اختیار افراد آن محل قرار می‌گیرد. همسایه‌ها در کنار یکدیگر با هم آشنا می‌شوند، حال هم را می‌پرسند، از احوال هم با خبر می‌شوند، احساسی شکل می‌گیرد و تعاملی برقرار می‌شود،حس خوبی ایجاد می‌شود، امکان آشنایی، شناخت و رفاقت و دوستی به‌وجود می‌آید، پیوندهای اجتماعی و همسایگی برقرار می‌شود. مردم با محیط خود ارتباط برقرار می‌کنند که تکرار و استمرار آن، حس تعلق خاطر به محله را فراهم می‌کند دلبستگی و علاقه‌مندی به محل، هزینه‌های نگهداشت محل را برای شهرداری کاهش می‌دهد و همچنین ظرفیت مشارکت مردم محله را در عمران و آبادی شهر فعال می‌سازد.
وی تصریح کرد: در کنار حضور زنان و فرزندان مابقی افراد محله نیز حضور دارند. اتفاقات دیگری در این اجتماع شکل می‌گیرد. زنان کار آفرین محله، محصولات و دستاوردهای خانگی خود را ارائه می‌دهند و مزد آن را از هم محله‌ای‌های خود دریافت می‌کنند و امکان این را می‌یابند که هنر خود را به همسایگان نشان دهند برخی از فعالیت‌های دیگر چون ارائه‌کنندگان صنایع غذایی همچون باقالی فروشان نیز به جذابیت مراسم می‌افزاید.
شهردار منطقه۲۲ در ادامه گفت: حضور شهردار و معاونین و مدیران در این جمع موردی امکان بررسی مسائل ومشکلات را به‌صورت رو در رو برای آنها ایجاد می‌کند، فاصله نیست و مردم می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای محله خود را درحضور شهردار و سایر مسئولین مطرح کنند، در جمعی غیررسمی و صمیمانه مسائل گفته و توضیحات به آنها ارائه می‌شود و همه باور می‌کنند که در کنار هم با اعتماد به یکدیگر می‌توانند شهر و محله خود را بسازند و ضمن ایجاد محیطی شاد و پر بازی، اجتماعی محلی به‌وجود آورند.
نوذرپور تاکید کرد: برگزاری این جمع‌های محلی در هر هفته، بازگشت مردم به شهر را موجب می‌شود. در مدیریت منطقه ۲۲این اهتمام وجود دارد که در همه محله‌ها با همیاری و مشارکت مردم و شورایاری‌ها محله‌های شاد و صمیمی و پر بازی را ایجاد کند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲، جشنواره "خیابان، محلی برای زندگی" در مجموع توانست اوقات فراغت خوبی را برای تمامی اعضای خانواده فراهم آورد.
در این برنامه که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود، شهروندان با لبخند ‎و رویی گشاده، فضای همدلی و همزبانی را رقم می‎زنند و جمعی از مسئولان حوزه مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر نیز در این برنامه حاضر هستند.
در این جشنواره بازی‌های بومی محلی ایران همچون طناب‌کشی، عمو زنجیرباف، یک قل دوقل، لی‌لی، دوزبازی، گرگم و گله می‌برم، دستمال‌بازی و طناب‌کشی و بازی آتش داری بالا ترک به اجرا درمی‌آید.
جامعه هدف این مجموعه جشنواره تقریباً تمامی شهروندان منطقه۲۲ در ۱۲ محله این منطقه بویژه کودکان، نوجوانان، جوانان، والدین ، دانش‌آموزان ، افراد فرهیخته هر محله است. از جمله محله‌های که این جشنواره در آن برگزار شد را می‌توان، ناحیه۱ محله زیبادشت، المپیک - ناحیه۲ محله کوهک، هوانیروز و بوستان باغ نو- ناحیه۳ محله سروآزاد – ناحیه۴ محله قائم نام برد.
شایان ذکر است به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی برگزاری این جشن‎ها و جشنواره ها که از سوی شهروندان و شورایاری های محلات مدیریت می‎شود، کاری بسیار نیک در حوزه مشارکت‏‎های اجتماعی است؛ شهروندان با فراغ بال و برخاسته از خواسته درونی و ایمان قلبی در این مراسم شرکت می‎کنند و برای برگزاری آن تلاش می‎کنند که این مهم جای توجه دارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب