امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3106 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز مطرح کرد؛

آثار دفاع مقدس، سرمایه‌ای برای آشنایی آیندگان با مفهوم ایثار/ «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» ملی است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و مقاومت را سرمایه‌ای برای آشنا شدن نسل‌های آینده با مفهوم ایثار معرفی کرد و گفت: «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» ملی است و افراد فعال در حوزه دفاع مقدس باید برای آبادی آن بکوشند.
آثار دفاع مقدس، سرمایه‌ای برای آشنایی آیندگان با مفهوم ایثار/ «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» ملی است
به گزارش خبرنگار خبرایران، آیین گشایش «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» پیش از ظهر امروز، 11 اردیبهشت 93 با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی این وزارتخانه، علی شجاعی صایین، مدیر کل اداره کتاب جمهوری اسلامی ایران، سعید الفتی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درامور ایثارگران و سردار یحیی نیازی، مدیر اجرایی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در سالن «چشم‌انداز» بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم با اشاره به تجلی مفهوم ایثار و مقاومت در قرآن کریم گفت: این مفهوم در کتاب آسمانی مسلمانان بسیار گسترده‌تر از برداشتی از ایثار است که در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم. تعبیر ایثار در قرآن کریم عملکرد همان انسان‌هایی است که در عین نیازمندی، منافع دیگران را در نظر می‌گیرند. با راه‌اندازی «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» در کنار ارایه تعبیر قرآنی، در پی نشان‌دادن معنایی هستیم که جامعه امروز از آن در می‌یابد و مجاهدت‌هایی که در دوران دفاع مقدس از سوی شهیدان، جانبازان، رزمندگان و خانواده آنان صورت گرفت.

آثار فاخر مقاومت در غرفه خانه فرهنگ ایثار و مقاومت گردآوری شوند

علی جنتی، نشر فرهنگ ایثار و مقاومت را از وظایف وزارتخانه تحت مدیریتش و «بنیاد شهید و امور ایثارگران» دانست و افزود: خوشبختانه تاکنون آثار خوبی شامل کتاب، فیلم، نمایشنامه و حتی موسیقی در زمینه دفاع مقدس تولید شده است. مجموعه آثار حوزه مقاومت نیز به ده‌ها هزار عنوان رسیده است که رمان، داستان، خاطرات و وصایا را در بر می‌گیرد. همچنین نوار‌ها و فایل‌های صوتی مکالمه فرماندهان با رزمندگان در قرارگاه‌های نظامی وجود دارد که مجموعه این‌ها، به عنوان سرمایه در اختیار ماست.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از این سرمایه برای آگاه کردن نسل‌هایی که دفاع مقدس را ندیده‌ و تجربه نکرده‌اند گفت: از نظر قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی نشر فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت است اما از نظر عمومی همه افرادی که در راستای حفظ تمامیت ارضی، حیثیت و استقلال کشور مجاهدت‌هایی داشته‌اند باید در این زمینه بکوشند.

جنتی تصریح کرد:خانه فرهنگ ایثار و مقاومت باید با گردآوری آثار فاخر حوزه دفاع مقدس و مقاومت از سال آینده حضور فعال‌تری در نمایشگاه کتاب تهران داشته باشد. ضعف‌های این خانه در سال نخست برگزاری طبیعی است اما از سال‌های آینده باید برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور نویسندگان نام‌آشنا و متخصصان این حوزه به صورت جدی در این خانه دنبال شود.

وی همچنین درباره دست‌نوشته و دلنوشته‌هایی که به قلم مردم در غرفه «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» نوشته می‌شود گفت: ثبت این یادداشت‌ها در قالب کتاب می‌تواند برای مخاطبان اثر آموزنده باشد.

«خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» خانه‌ای ملی است

همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران توصیه‌ای بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سعید الفتی، مشاور خود در امور ایثارگران داشت و گفت: خانه‌های صنفی چون خانه سینما، خانه تئاتر و خانه کتاب زیرمجموعه وزارت ارشاد هستند اما «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» خانه‌ای ملی است و باید افرادی آن را آباد و در این خانه ایفای نقش کنند که در حوزه دفاع مقدس و مقاومت فعال بوده‌اند.

سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز در این برنامه به اهداف راه‌اندازی «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» پرداخت و گفت: در این خانه در پی گفتمان صمیمانه با مردم و ارایه مفهوم عام از موضوع ایثار و مقاومت هستیم. فعالیت خیران و تمامی افرادی که در جامعه از حقوق خود به نفع دیگران صرف‌نظر می‌کنند در این خانه مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی تدوین نخستین کتاب مردمی با عنوان «کتاب فرهنگ ایثار و مقاومت» را یکی از فعالیت‌های این خانه در نمایشگاه کتاب بیست‌و هفتم دانست و افزود: میز‌های گفتمانی نیز در غرفه «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» تعبیه شده است که می‌کوشد پاسخگوی سوال‌های جوانان درباره دفاع مقدس، ایثار و مقاومت باشد. همچنین 20 نشست تخصصی نیز در بیست‌
و هفتمین نمایشگاه کتا تهران برای این غرفه در نظر گرفته شده است.

قرائت بیانیه «رسالت خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» از سوی سردار یحیی نیازی، دبیر اجرایی این خانه نیز از دیگر بخش های این برنامه بود. فعالیت «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت» به صورت دائمی و جایگاهی برای حضور آحاد مردم، حمایت وزارت ارشاد از برنامه‌ها، اساسنامه و اقدامات این خانه، حضور در سایر نمایشگاه های فرهنگی بین‌المللی و ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و تشکیل کمیته‌های فکری و برنامه‌ریزی در طول سال از جمله مفاد این بیانیه بود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب