امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31071 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری جشنواره نورنگا اعلام کرد؛

هدف ازبرگزاری پنجمین جشنواره نورنگارکمک به جامعه عکاسی و به تصویر کشیدن زیبایی های ایران است/ باید ما درجشنواره‌ها زیبایی‌های ایران را نشان دهیم/حدود 370 جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود/جشنواره عکس نورنگارازدوره بعدی به صورت بین‌‌المللی برگزار میشود

خبرایران: نمایشگاه آثارمنتخب وکارگاه‌های پنجمین جشنواره عکس نورنگاربا توجه به «محیط زیست» امسال در مؤسسه صبا وابسته به فرهنگستان برگزار می‌شود.
هدف ازبرگزاری پنجمین جشنواره نورنگارکمک به جامعه عکاسی و به تصویر کشیدن زیبایی های ایران است/ باید ما درجشنواره‌ها زیبایی‌های ایران را نشان دهیم/حدود 370 جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود/جشنواره عکس نورنگارازدوره بعدی به صورت بین‌‌المللی برگزار میشود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«پنجمین جشنواره عکس نورنگار» صبح امروزدوشنبه 8 مرداد با حضور«ابراهیم حیدری» دبیراجرایی پنجمین جشنواره عکس نورنگار، «مسعود افشانی» دبیرپنجمین جشنواره عکس نورنگار، «صادق میری» عضو هیات داوران پنجمین جشنواره عکس نورنگار، «محمد فروغی» مدیرعامل مجموعه نورنگار ،«داریوش محمدخانی» مشاورهنری پنجمین جشنواره عکس نورنگار و اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی صبا برگزار و دراین نشست خبری «مسعود افشانی» دبیرپنجمین جشنواره عکس نورنگاراظهارداشت:  جشنواره عکس نورنگار هرسال موضوع «ایران من» از جنبه‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌دهد و امسال موضوع ویژه این جشنواره به «محیط زیست» اختصاص دارد که سرفصل‌های مختلفی نیز در فراخوان جشنواره مطرح شده است.

 

افشانی: هدف برگزاری جشنواره نورنگارکمک به جامعه عکاسی و به تصویر کشیدن زیبایی های ایران است

افشانی تصریح کرد: جشنواره نورنگار در4 دوره گذشته از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل قبولی داشته و در اولین دوره نزدیک به 14 هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد و در دوره دوم نیزاین تعداد به 20 هزار نفررسید، همچنین در جشنواره سوم شاهد ثبت رکورد در این زمینه بودیم .

وی خاطر نشان کرد: تعداد عکس‌های ارسالی به 26 هزارعکس رسید و این موضوع، حتی داوری را با چالش روبرو کرده بود و در دوره چهارم شکلی حرفه‌ای به جشنواره دادیم که شاهد رشد کیفی عکس‌ها بودیم.

دبیرپنجمین جشنواره عکس نورنگار عنوان داشت: هیات داوران دوره چهارم به اذعان خودشان یکی ازسخت‌ترین داوری‌های عمر حرفه‌ای خود را تجربه کردند. در واقع هرچه جلوتر می‌رویم می‌بینیم نگرش حرفه‌ای به این جشنواره رشد داشته است.

وی ابرازداشت: داورانی را که دوره پنجم انتخاب کردیم که به صورت حرفه‌ای دستی در عکاسی محیط زیست نیز دارند. ازنظر جوایز نیز سعی شده است جوایزی از سوی نورنگار ارائه شود که کمکی به جامعه عکاسی باشد و ادعا نداریم که جوایز حداکثری را در نظر گرفته‌ایم اما شاید در میان جشنواره‌های مشابه این جوایز کمتر دیده می شود.

افشانی یادآورشد: دردوره قبل همزمان با مراسم اختتامیه زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد و با همکاری الهام پاوه‌نژاد هزینه این مراسم برای کمک به زلزله‌زدگان صرف شد و البته در دوره چهارم کتاب جشنواره مثل هرسال منتشر و نمایشگاه جشنواره عکس نورنگار نیز برگزار شد.

وی اضافه کرد: جشنواره نورنگاربرای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل است و همیشه برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که تنها می‌خواهند برای خود رزومه سازی کرده باشند، سعی دارد در حد بضاعت به جامعه عکاسی کمک کرده باشد و دیگر این‌که ایران را توسط عکس و تصویر معرفی کنیم.

دبیرپنجمین جشنواره عکس نورنگارادامه داد: شاید برای بسیاری ازبینندگان باورکردنی نبود که بسیاری از عکس‌های حاضر در این جشنواره در ایران گرفته شده‌اند. همین‌طور سعی داریم جشنواره را به سوی بین‌المللی شدن پیش ببریم، هرچند کار ساده‌ای نیست اما این موضوع جزو اهداف جشنواره است.

افشانی درپایان سخنان خود گفت: برای ارتقای سطح جشنواره امسال تمرکزمان مجموعه عکس به همراه کپشن است و این گام‌ها را برمی‌داریم تا به سمت بین‌المللی شدن برویم. البته با موضوع «انسان در طبیعت» در بخش جنبی تک‌عکس هم می‌پذیریم و ضمن اینکه امسال نمایشگاه آثار منتخب و کارگاه‌ها در مؤسسه صبا وابسته به فرهنگستان برگزارمی‌شود.

 

میری: باید ما درجشنواره‌ها زیبایی‌های ایران را نشان دهیم  

صادق میری عضو هیات داوران پنجمین جشنواره عکس نورنگاردرادامه این نشست خبری اظهارداشت: به عنوان کسی که 45 سال است عکاسی می‌کند و دراین رشته تحصیل کرده و ازطرف دیگر با طبیعت ایران نیز مانوس است.

میری تصریح کرد: با مروری بر این دوره 45 ساله می‌توانم بگویم آن‌چه در اقصا نقاط ایران از طبیعت زیبای کشورمان دیده‌ و تجربه کرده‌ام مشوق و انگیزه من برای کار عکاسی بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه هرسال که می‌گذرد و من به این نقاط رجوع می‌کنم متوجه می‌شوم که طبیعت ما در حال از بین رفتن است و بی‌توجهی به این مسئله باعث می‌شود که ما یک روز دیگر هیچ‌کدام از این زیبایی‌ها را نداشته باشیم.

عضو هیات داوران پنجمین جشنواره عکس نورنگارابرازداشت: معتقدم ما درجشنواره‌ها باید زیبایی‌های ایران را نشان دهیم اما به موقع نیز باید به مشکلاتی که برای سرمایه‌های ما به وجود آمده است، توجه کنیم. در واقع همه ما باید تک به تک به فکر حفظ زیبایی‌های ایران باشیم. درنظر گرفتن همین مسائل در تعیین موضوع جشنواره تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: این‌روزها عکس‌هایی از جوانان دیده می‌شود که با دست خالی، آثار ارزشمندی را ثبت کرده‌اند و باید این جوانان مستعد را تشویق کرد و ما هم به عنوان هیات داوران سعی می‌کنیم قضاوت به‌حقی داشته باشیم.

 

حیدری: حدود 370 جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود

ابراهیم حیدری دبیراجرایی پنجمین جشنواره عکس نورنگار نیز در این نشست اظهارداشت: حدود 370 جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود که جز برخی تعداد محدود، مابقی خروجی چندانی ندارند.

وی درباره هزینه‌های جشنواره هم تاکید کرد: پارسال حدود 37 میلیون تومان ورودیه دریافت کردیم اما هزینه کل جشنواره بیش از 150 میلیون تومان شد.

 

محمدخانی: جشنواره عکس نورنگار از دوره بعدی به صورت بین‌‌المللی برگزار می شود

داریوش محمدخانی مشاورهنری پنجمین جشنواره عکس نورنگار هم دراین نشست خبری اظهار داشت: از آقای فروغی قول گرفته‌ایم دوره بعدی جشنواره را به صورت بین‌‌المللی برگزار کنیم و چرا که تجربه۱۰ روز با عکاسان» به ما نشان داد مجموعه عکس از اقبال و ماندگاری بیشتری برخوردار است، به همین دلیل احتمالاً سال آینده به هیچ عنوان تک‌عکس نداریم.

وی ادامه داد: استیمتنت یا بیانیه مجموعه عکس‌ها نباید دارای سیاه‌نمایی و توهین به اقوام و ... باشد و چه بهتر که برای نوشتن آن از اساتید عکاسی کمک گرفت و در خصوص تقلیل جوایز جشنواره از دوربین عکاسی به جایزه نقدی هم باید گفت، در انتخاب جایزه به دلیل نوسانات ارزی نمی‌توانستیم ریسک کنیم و دوربین هدیه دهیم. اگر مبلغ ورودیه بیش از هزینه‌ها شد، حتماً به صورت جایزه ویژه یا چاپ کتاب یکی از برگزیدگان خواهد بود.

بنابراین گزارش در پایان نشست خبری پنجمین جشنواره عکس نورنگار پوستر این رویداد هنری رونمایی شد. پوستری که درآن ازعکس دریاچه اِوان که یکی ازبرگزیدگان دوره گذشته لیلی مراغه‌ای ثبت کرده،‌ استفاده شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب