امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31154 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۴:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس دبیرخانه دائمی سی ان جی کشور:

صرفه اقتصادی و سلامتی دو دلیل برای جایگزینی سی ان جی در سبد سوخت

خبرایران: محسن مشایخی، رییس دبیرخانه دائمی سی ان جی کشور گفت: صرفه اقتصادی و سلامتی دو دلیل برای جایگزینی سی ان جی در سبد سوخت
صرفه اقتصادی و سلامتی دو دلیل برای جایگزینی سی ان جی در سبد سوخت

«آمار از سال 83 تا 93 نشان می دهد که 920 هزار خودرو تبدیل کارگاهی و 2 میلیون و 397 هزار خودرو تبدیل کارخانه ای شد که در مجموع 3 میلیون 300 هزار تبدیل کارگاهی و کارخانه ای داشتیم.» این آمار را رییس دبیرخانه دائمی سی ان جی کشور در گفت و گو با ستاد خبری اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران مطرح کرد. او معتقد است در حال حاضر باید سازوکاری پیش بینی شود که مصرف سی ان جی اولویت کشور باشد تا بخشی از بنزین تولیدی صادر شود، زیرا نه تنها قیمت این سوخت به صرفه تر از بنزین است بلکه در کاهش آلایندگی نیز موثر است. در ادامه متن کامل گفت و گو را می خواهند.

رییس دبیرخانه دائمی سی ان جی کشور گفت: از سال های قبل از انقلاب، سوخت سی ان جی در ایران وجود داشته اما از سال 82 در ایران به طور رسمی پایه گذاری شد و یک سال بعد تعداد اندکی خودرو قابلیت مصرف سوخت سی ان جی پیدا کردند. در آن زمان دو شکل تبدیل خودروی تک سوخت به دوگانه سوز وجود داشت؛ یک نوع تبدیل کارگاهی بود که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که مسئولیت سی ان جی کشور را به عهده داشت توسط پنج شرکت، تبدیل کارگاهی سی ان جی را برای خودروها در سراسر کشور انجام می دادند و تمام هزینه های آن از سوی دولت پرداخت می شد.

محسن مشایخی با تاکید بر اینکه در آن زمان 28 هزار خودروی تک سوخت با تبدیل کارگاهی دوگانه سوز شدند، افزود: تبدیل کارخانه ای خودروها در خط تولید اتفاق می افتاد که در همان سال نخست اجرای طرح 58 هزار خودرو با تبدیل کارخانه ای دوگانه سوز شدند.

او آمار دوگانه سوز شدن خودروها به روش کارگاهی و کارخانه ای از سال 84  تا 93 را اینگونه توضیح داد: روند دوگانه سوز کردن خودروها همواره نوساناتی داشته و این روند با صعود و سقوط همراه بوده است به طوری که در سال 84 نزدیک به 60 هزار خودرو به صورت کارگاهی و 15 هزار خودرو به صورت کارخانه ای دوگانه سوز شدند، در سال 95 نزدیک به 114 هزار خودرو به صورت کارگاهی و 146 هزار خودرو کارخانه ای دوگانه سوز شدند، سال 86 روند دوگانه سوز شدن خودروها تسریع شدن و در بخش کارگاهی به تعداد 130 هزار مورد و کارخانه ای به 428 هزار مورد رسید، اما در سال 88 بار دیگر این آمار تغییر یافت و در بخش کارگاهی روند دوگانه سوز شدن به 195 هزار مورد و در بخش کارخانه ای به 305 هزار مورد رسید. سال 89 وضعیت تبدیل خودروهای تک سوخت به دوگانه سوز در بخش کارگاهی با کاهش محسوسی همراه بود و به 88 هزار مورد رسید اما در بخش کارخانه ای این روند صعودی بود و به 490 هزار مورد تا پایان سال رسید. سال 90 روند دوگانه سوز کردن خودروها بار دیگر به آمار میانه دهه 80 نزدیک شد و در بخش کارگاهی 125 هزار خودرو و در بخش کارخانه ای 245 هزار خودرو دوگانه سوز شدند. سال 91 میزان دوگانه سوز شدن خودروها در بخش کارگاهی به 39 هزار دستگاه و در بخش کارگاهی به 195 هزار دستگاه رسید. سال 92 میزان دوگانه سوز شدن خودروها در بخش کارگاهی به هزار دستگاه و در بخش کارخانه ای به 70 هزار دستگاه رسید و در سال 93 این آمار در بخش کارگاهی به صفر رسید و در بخش کارخانه ای نیز تبدیل خودروهای تک سوخت به دوگانه سوز به 170 مورد رسید.

مشایخی با نگاهی به دستاورد طرح تبدیل خودروهای تک سوخت به دوگانه سوز گفت: آمار از سال 83 تا 93 نشان می دهد که 920 هزار خودرو تبدیل کارگاهی و 2 میلیون و 397 هزار خودرو تبدیل کارخانه ای شد که در مجموع 3 میلیون 300 هزار تبدیل کارگاهی و کارخانه ای داشتیم اما از آنجایی که دولت از سال 90 تا 95 کمتر تبدیل کارگاهی را حمایت کرد؛ حدود 2 میلیون تبدیل کارگاه های به صورت زیر زمینی انجام شد که فاقد کارت های دوگانه سوز هستند و سازمان راهورناجا و سازمان استاندارد آماری از این خودروها ندارند البته یک میلیون تبدیل کارگاهی نیز که با حمایت دولت انجام شد الان فاقد کارت دوگانه سوزی هستند و از 2 میلیون و 300 هزار خودرویی که تبدیل کارخانه ای شده اند بخشی از آن ها کارت دوگانه سوز ندارند که نیازمند پیگیری سازمان راهور و سازمان استاندارد است.

رییس دبیرخانه دائمی سی ان جی کشور درباره ضرورت توسعه سی ان جی در کشور تصریح کرد: اگر ما توانسیم در سال های 91 و 92 با وجود کمبود بنزین تحریم ها را تحمل کنیم ناشی از استفاده از سی ان جی برای خودروها بود، زیرا در آن زمان ما واردکننده بنزین بودیم.

او با تاکید بر اینکه ما باید واردات بنزین کشور را به صفر برسانیم افزود: مدیریت سوخت کشور باید با توسعه استفاده از سی ان جی میزان آسیب به محیط زیست را کاهش دهد. حال از آنجایی که 5 میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو داریم که 18 میلیون لیتر سی ان جی معادل بنزین استفاده می کنند می توانیم این مسئله را مدیریت کنیم و 50 میلیون لیتر سی ان جی معادل بنزین استفاده کنیم، امروز 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که نزدیک به 10 میلیون لیتر آن وارداتی است و بخشی از آن قاچاق می شود، زیرا این سوخت از یارانه دولتی برخوردار است.

مشایخی با تاکید بر اینکه اگر مصرف سی ان جی کشور به 50 میلیون لیتر برسد می توانیم 20 میلیون لیتر بنزین صادر کنیم، افزود: البته این موضوع وقتی در کشور جا می افتد که مردم درک کنند که مصرف سی ان جی تهدیدی برای آن ها نیست. از طرف دیگر نه تنها برای محیط زیست مفید است بلکه در تقویت اقتصاد خانوار و جامعه نیز موثر است.

او با اشاره به اینکه الان قیمت سی ان جی 60 درصد قیمت بنزین است، افزود: باید این قیمت ها تعدیل شود و دولت برای ایجاد توجیه مصرف سی ان جی، قیمت بنزین را برای افراد مرفه گران کند.

مشایخی درخصوص فرآیند پیشنهادی برای بازرسی دوره ای خودروهای دوگانه سوز و تحت کنترل بودن شرایط آنها اظهار داشت: مجلس نیز باید قانونی را تصویب کند که اطلاعات کلیه خودروهای که دوگانه سوز هستند به سامانه ای که به این منظور طراحی شده، وارد شوند و سپس این داده ها به وزارت کشور منتقل و پلیس راه نیز در جریان این اطلاعات قرار گیرد تا مراکز از پیش تعیین شده ای تحت نظارت سازمان استاندارد بازدید خودروها را به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: در این فرآیند اگر مخزن یا قطعاتی نیاز به تعویض داشت، در نوبت طرح تعویض قرار می گیرند و اگر سالم باشند، سازمان راهور کارت دوگانه سوز، خودرو را صادر می کند. شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران نیز باید به تمام جایگاه ها اعلام کند به خودروهایی که کارت دوگانه سوز ندارد، سوخت منتقل نشود. البته باید توجه داشت که اطلاعات در زمان بازرسی مخزن در شناسنامه خودرو ثبت می شود و جایگاه های سوخت در زمان مراجعه باید به این اطلاعات توجه کنند و در صورتی که ارزیابی مخزن انجام نشده، سی ان جی به آن ها داده نشود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب