امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31380 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برگزاری دومین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران

خبرایران: دومین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران برگزار شد.
برگزاری دومین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران

به گزارش خبرایران از روابط عمومی ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی دومین نشست شورای راهبردی گردشگری شهرداری تهران با حضور اعضا شورا تشکیل شد.

در ابتدای جلسه نادری نسب مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی ضمن خیرمقدم به اعضا گفت: اولین چالشی که در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی وجود دارد بحث تشکیلات می باشد،علی رغم پیگیری هایی که در گذشته صورت گرفته بحث تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران به دلایل مختلف محقق نگردید.

نادری نسب گفت: تهران دارای ظرفیت‌های خوبی در امر گردشگری می باشد که با تقویت زیرساخت‌ها و استاندارد سازی آنها و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان در معرفی بخش های گردشگری ،صنایع دستی و میراث اقدامات جدی انجام داد.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به شکل گیری ستاد ساماندهی اماکن در دوره پنجم بیش از ۱۴۰۰ مکان بدون هویت تصرفی که به اشخاص و موسسات واگذار شده بود شناسایی شد، که بخش زیادی از این اماکن در حوزه فرهنگی و اجتماعی می باشد که اگر بنا باشد شهرداری تهران در بخش زیرساخت خود به لحاظ اماکن اقداماتی صورت دهد می توان آن را در برنامه به عنوان یکی از رویکردها در نظر گرفت.

مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه نگاه شهردار تهران و شورای اسلامی شهر تهران به موضوع گردشگری مثبت می باشد گفت: با توجه به تاکید جناب شهردار بر موضوع زیست پذیری شهر شهرداری تهران می تواند بانی و بنیانگذار برگزاری نمایشگاه های جهانی در معرفی کشور در فصول مختلف باشد.

مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران ضمن تشکر از حضور اعضا گفت: با توجه به اینکه شورای شهر با حمایت از ستاد گردشگری سعی در تبدیل آن به سازمان گردشگری دارند،لزوم تعریف و تخصیص بودجه برای اجرایی شدن برنامه ها بیش از پیش مشاهده می شود.

در ادامه جلسه محمد حسن خوشنویس با توجه به اهمیت موضوع گردشگری به عنوان یک مسئله مهم اقتصادی و فرهنگی گفت: این مقوله مهم می‌تواند در این دوران به کمک شهرداری تهران آمده و در درجه اول باعث توسعه اقتصاد شهری شود که این امر نیازمند این است که آمد و رفت گردشگر در کشور و در تهران بیشتر شود چرا که  گردشگر می تواند بهترین توصیف گر و بیانگر واقعیات سرزمین ما به بیرون از مرزها باشد.

وی در ادامه افزود: در حوزه گردشگری شهرداری تهران، نیازمند طراحی ماتریس برای سازمان های داخلی خود و دیگری همکاری با سایر دستگاه ها می باشد.

مهدی یحیی پور مشاور عالی ستاد گردشگری با بیان اینکه در برنامه دوم ستاد گردشگری وجود خارجی نداشته و بخش های حوزه گردشگری در زیرمجموعه های معاونت های دیگر گذاشته شده بود گفت: این امر خود باعث پراکندگی مباحث گردشگری در شهرداری تهران شده است و باید تلاش کرد تا جایی که مقدور است حوزه های گردشگری در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی متمرکز شود چرا که در نهایت سیستم نظارتی شورای اسلامی شهر تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی را به عنوان پاسخگو می شناسد، در حالی که ابزار و اختیارات در حوزه‌های دیگر می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر توجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر بتوانیم در بودجه ریزی عملیاتی که شورای اسلامی شهر انجام داده است یک کد دریافت کنیم می‌توان انتظار داشت که ردیف های خوبی را در این خصوص اخذ نماییم چرا که این یک فرصت طلایی برای گردشگری شهرداری تهران در دوره پنجم می باشد.

اسماعیل قادری استاد دانشگاه دیگر عضو این شورا با بیان اینکه ماهیت توسعه گردشگری بین بخشی می باشد و دستگاه های متعددی در این خصوص فعالیت می کنند گفت: یکی از معضلات اصلی توسعه نیافتن گردشگری در ایران برقراری یک نظام هماهنگ بین این دستگاه ها می باشد و در این خصوص باید به دنبال یک سازمان مدیریت مقصد با هدف هماهنگ کننده بین بخش‌ها باشیم و تهران را به عنوان مقصد گردشگری در نظر  بگیریم .

وی در ادامه افزود: باید به دنبال تشکیلات منسجمی باشیم که خود بتواند هموار کننده راه توسعه باشد و راهبردهای ما را در ادامه دیگر فعالیت ها اجرایی کند.

دیگر عضو جلسه فریدون عموزاده خلیلی مشاور امور کودکان و نوجوانان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی              گفت: با توجه به پراکندگی مواضع هدف در تهران نیازمند اجرایی کردن مهندسی معکوس هستیم تا بر اساس آن ظرفیت‌های هدف را شناسایی و نحوه مدیریت و مالکیت را مشخص کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تهران دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی از گردشگری و میراث می باشد گفت :زمانی که کسی با هدف گردشگری وارد تهران می‌شود می‌تواند بسته به علایق خود در زمینه های معماری، فرهنگی و تاریخی از تهران بازدید کند.

در ادامه جلسه دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با توجه به نقش مدیریت شهری در گردشگری شهری گفت: ابتدا باید چشم اندازهای خود را در این زمینه مشخص کنیم و ببینیم که قرار است تهران را به چه نقطه ای در چه مدت زمانی برسانیم ،بر همین اساس باید یک سری اهداف استراتژیک و پروژه‌های بزرگ را در این حوزه تعریف کرد،و مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های شهر تهران را شناخت و بر اساس آن انواع گردشگری را تعریف کنیم.

بزرگ نیا اظهار داشت، ما در تهران هیچ طرح جامع گردشگری نداریم و این جزء مصوبات استانی می باشد که در این خصوص باید بین شهرداری تهران و میراث هم‌افزایی برای رسیدن به یک مسیر یکسان و مشخص صورت پذیرد.

محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران دیگر عضو شورا گفت: گردشگری امری است بین رشته ای و در واقع میان یک سری از فعالیت ها هماهنگی به وجود می آورد و به همین دلیل به یک اداره متحرک ، پویا و کامل نیاز دارد، که این کار را می تواند با هماهنگی همگان انجام دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: امروزه ما در تهران شاهد وضعیت بهتری نسبت به گذشته می باشیم و به تبع تهران به عنوان پایتخت فرهنگی، هویت بالایی نسبت به سایر پایتخت های سیاسی،اقتصادی و صنعتی دیگر دارد و با توجه به ارتقاء و رشدی که در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان شاهد بودیم تهران به عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده فعالیت‌های فرهنگی هنوز جایگاه و رتبه خود را حفظ کرده و به عنوان پایتخت، برآیند فعالیت های کشور می باشد.

وی همچنین گفت: قطعاً زندگی پویا نسل جدید برای مدیریت شهری یک امتیاز تلقی می شود و بر همین اساس ستاد گردشگری می‌تواند به عنوان تسهیل گر مسیر موفقیت را برای مردم هموار سازد و موانع را از سر راه آنان بردارد.

در پایان محمد بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، به عنوان آخرین سخنران با بیان اینکه تا زمانی که نگاه ما به مقوله گردشگری تنها اقتصادی باشد شاهد رونقی در آن نخواهیم بود گفت: اقتصاد نباید هدف گردشگری باشد هر چند جزء لاینفک آن است.

وی در ادامه افزود: باید با الگو برداری از کشورهایی که شرایط مشابه ما را دارند برای ایران برنامه ریزی کرده و این حوزه را در مقیاس ملی پیش ببریم.

ایشان در ادامه گفت: ایران دارای تنوع فوق العاده فرهنگی است که با کل اروپا برابری می کند و توسعه گردشگری می تواند در به وجود آوردن یک تصویر خوب در افکار عمومی در سطح جهان به کشور کمک کند.

وی در پایان گفت: باید دید که چه نوع گردشگری مورد نظر است و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را مرتفع کرد و جایگاه و نقش تهران را در آن مشخص کنیم، در این صورت می‌توان برنامه‌ای مناسب و راهبردی تدوین کرد.


 

 

 

 


 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب