امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3139 تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی اصغر فانی تشریح کرد؛

اقدامات بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور در حوزه تربیت دینی

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه تربیت دینی پرداخت به اقامه نماز، تقویت شورای امر به معروف و نهی از منکر، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، انس با قران و اهل بیت(ع)، نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و... از جمله برنامه‌های است که در سال جاری پیگیری می‌شود.
اقدامات بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور در حوزه تربیت دینی

به گزارش خبرایران، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز 12 اردیبهشت‌ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش زیرساخت‌های نیروی انسانی را برای کشور تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: خروجی‌های این مجموعه ورودی‌های جامعه و دانشگاه است و لذا آموزش و پرورش نهادی است که زیرساخت‌های منابع انسانی کشور را فراهم می‌کند و می‌توانیم ادعا کنیم که آموزش و پرورش زیرساخت و عامل اصلی برای توسعه پایدار و همه جانبه در کشور است.

آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت
فانی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و گفت: کوچک ترین تحولات در آموزش و پرورش تمام جامعه را متاثر می‌کند و لذا در سال فرهنگ که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده باید گفت که انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی این مجموعه است.
وی یکی از مخاطبان اصلی مقام معظم رهبری در سال فرهنگ و اقتصاد را آموزش و پرورش برشمرد و افزود: این مجموعه سالیانه 130 میلیون جلد کتاب چاپ می‌کند و دانش آموزان موظف هستند که این کتاب‌ها را خریداری کنند، بخوانند، بفهمند و امتحان بدهند. این امکانات در اختیار هیچ نهاد دیگری وجود ندارد ولی آموزش و پرورش یک اهرم اصلی در اختیارش است و می‌تواند با آن به انتقال فرهنگ و دانش بپردازد.

برنامه‌هایش پیش روی آموزش و پرورش در سال فرهنگ و اقتصاد
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولت است و لذا هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راهبرد اصلی این مجموعه ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی است و در سال فرهنگ و اقتصاد تقویت کتابخوانی، پیش بینی زنگ گفت‌وگو، تقویت روحیه پرسش گری، نقد منصفانه در دانش آموزان پیش بینی شده است.

اقدامات بزرگترین وزارتخانه کشور در حوزه تربیت دینی
فانی افزود: در حوزه تربیت دینی نیز پرداخت به اقامه نماز، تقویت شورای امر به معروف و نهی از منکر، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، انس با قران و اهل بیت(ع)، نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و... از جمله برنامه‌های است که در سال جاری پیگیری می‌شود.

اصول تعلیم و تربیتی استاد مطهری
وی همزمان با سالرزو شهادت استاد مطهری به برخی از اصول تعلیم و تربیتی ایشان پرداخت و گفت: اصل نخست مورد تاکید استاد هماهنگی با فطرت است، دستگاه تعلیم و تربیت باید استعدادهای فطری مانند خردورزی، حقیق جویی، زیباگرایی، خداگرایی و عدالت طلبی را رشد و پرورش دهد.
وزیر آموزش و پرورش اصل دوم اعتدال دانست و گفت: باید آموزش و پرورش انسانی را تربیت کند که نه اهل افراط باشد و نه اهل تفریط؛ اصل بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد اصل جامعیت و همه جانبه نگری و اصل دیگر نیز مبحث تامین نیازهای واقعی انسانی و تاکید به تربیت دوره کودکی است.

سند تحول نظام آموزشی کشور اجرایی‌ می‌شود
فانی با اشاره به اجرایی شدن سند تحول نظام آموزشی کشور، پیگیری سیاست‌های کلی تعلیم و تربیت ابلاغی مقام معظم رهبری را متضمن تحقق این اصول پنچ‌گانه استاد مطهری دانست و بیان کرد: هم اکنون نیز در حال تدوین نقشه راهی برای تحقق اجرایی سند تحول هستیم.

معلم رکن اصلی فرایند تعلیم و تربیت است
وی با تاکید بر اینکه معلم رکن اصلی فرایند تعلیم و تربیت است، گفت: آموزش و پرورش درصدد ارتقای منزلت و جایگاه معلم در تراز جمهوری اسلامی و تقویت انگیزه، شایستگی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است که در این راستا نیز لایحه رتبه بندی معلمان مطرح است.

اجرای طرح جذب نیروی انسانی از هر بوم برای همان بوم
وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح جذب نیروی انسانی از هر بوم برای همان بوم سخن به میان آورد و افزود: یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی است که با اعمال این سیاست ما در آینده با مشکلات نقل و انتقالات در مجموعه مواجه نخواهیم بود.

آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت و اداره تعلیم و تربیت کشور نیست
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت و اداره تعلیم و تربیت کشور نیست، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه در کنار سایر وزارتخانه‌ها نیست بلکه یک فرا وزارتخانه است و ماموریت آن به همه جامعه، همه نهادها و وزارتخانه‌ها مربوط می‌شود و همگان از خروجی‌های آن بهره مند می‌شوند.
وی تصریح کرد: اگر در پی آنیم که سرمایه انسانی را در جامعه رشد بدهیم باید بدانیم که بزرگترین سرمایه گذاری در کشور سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش است چرا که هزینه کردن در آموزش و پرورش بهترین سرمایه گذاری برای نظام و مردم است.
وزیر آموزش و پرورش خواستار همکاری و مساعدت همه نهادهای دولتی و مردمی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه و جماعات، اولیای دانش آموزان و نهادهای غیر دولتی با مجموعه آموزش و پرورش شد و افزود: همگان اگر به کمک این مجموعه آیند می‌تواند امیدوار شد که در یک فرایندی به تدریج مشکلات این دستگاه عظیم برطرف شود و ما نیروهای مناسبی را برای آینده کشور تربیت کنیم.

رشد 26 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته
فانی همچنین خبر از رشد 26 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته داد و افزود: حضور ائمه جمعه در مدارس می‌تواند باعث تقویت روحیه دانش آموزان و تقویت امر اقامه نماز در مدارس شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب