امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 314 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

لزوم توجه به صنعت پرمخاطب گیم؛

ضرورت خروج فرهنگ از حاشیه نشینی

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با رییس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون همیشه بر برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و توجه جدی بر ارتقای سطح کیفی تولیدات فرهنگی بوِیژه در حوزه کتاب، سینما، بازی های رایانه ای و اسباب بازی تاکید کردند
 ضرورت خروج فرهنگ از حاشیه نشینی

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با رییس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون همیشه بر برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و توجه جدی بر ارتقای سطح کیفی تولیدات فرهنگی بوِیژه در حوزه کتاب، سینما، بازی های رایانه ای و اسباب بازی تاکید کردند

 ایشان در این دیدار رساندن موضوع فرهنگ به جایگاه واقعی خود در جامعه را از وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر این که فرهنگ و ارزش های فرهنگی، هویت و روح یک ملت است، یادآورشدند: فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.

تامل در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهمیت و جایگاه حوزه فرهنگ و زیر شاخه های این عرصه بیش از پیش  نمایان می سازد و عمل به فرمایشات ایشان در حوزه اجرا بویژه در فصل بودجه بندی و اولویت گذاری در اموری که در متن رهنمودهای رهبری بخوبی برجسته شده دستیابی به منویات یادشده را میسر خواهد کرد.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران، دستیابی به توسعه و ایجاد نشاط و امید در جامعه با تقویت بنیان های فرهنگی، ارتقای فرهنگ عمومی و بازتعریف فرهنگ در گستره های مختلف از جمله سیاست و اقتصاد امکان پذیر خواهد بود.

تحقق این رویکرد فارغ از وجود ظرفیت های نرم و سخت افزاری در کشور با ایجاد جهش در حوزه کیفی تولیدات فرهنگی بخصوص عرصه های پر مخاطب و تاثیر گذار نظیر کتاب، سینما و بازی های رایانه ای که در طول سالیان اخیر به شدت بر مخاطبان آن افزوده شده، ممکن خواهد بود.

هنر– صنعت گیم به عنوان عرصه ای نوپا اما در حال پیشرفت در سالیان اخیر جای خود را در عرصه تولیدات متصل به صنعت سرگرمی در کشور باز کرده و اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور جهان اسلام و از کشورهای برتر دارای این صنعت در قاره آسیا و جهان به شمار می رود.

بدیهی است تداوم توفیق های حاصله و اقناع  بازار داخلی و حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی با تولید آثار جذاب، تکنیکی و کیفی حاصل خواهد شد. بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی در حوزه تولید که از بضاعت ناچیز مالی در تولید و عرضه برخوردار است، چشم امید به دست حمایتی دولت که از طریق بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی حوزه گیم کشور شناخته می شود، دارد.

به باور کارشناسان، تولید بازی های مفید، جذاب، آموزنده و در عین حال تکنیکی و متناسب با خواست و نیاز جامعه با سرمایه گذاری مناسب، امکان یابی برای کشف استعدادهای جدید و اختصاص منابع مالی برای شکل گیری اقتصاد گیم کشور دارد. تجربه ثابت کرده است که عرصه فرهنگ با سرمایه گذاری اصولی و ارتقای ضریب صبر نزد مسوولان و دست اندرکاران در نتیجه بخشی و حصول به اهداف خرد و کلان فرهنگی موفق بوده است.

سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره و تاکید داشتند، از ضروریات کنونی کشور برای مقابله با هجمه فرهنگ و جنگ نرم دشمن و مصون سازی نسل نو در رویارویی با انبوه تولیدات مخرب بیرونی است.

صنعت گیم کشور در طول سالهای اخیر با تولید بازی های قابل اعتنا که با اقبال منطقه ای و بین المللی نیز روبه رو شده، ظرفیت خود را در عرصه فرهنگ نمایان ساخته و در صورت توجه جدی و مستمر به آن این نهال نوپا  به درختی تنومند و افتخار آفرین برای حوزه فرهنگ و در جهت تبیین دیپلماسی فرهنگی بدل خواهد شد.

به عقیده صاحب نظران، بازنگری در حوزه بودجه نویسی فرهنگی و هدف گذاری مناسب در تامین بودجه و امکانات عرصه های با اهمیت نظیر گیم با توجه به اهتمام مسوولان بلند پایه کشور به تقویت تولیدات فرهنگی و کیفی سازی این بخش ضروری بوده و هست.

اکنون بسیاری از ایده ها و طرح های فرهنگی بویژه در حوزه بازیهای رایانه ای به دلیل برخی تنگناهای مالی و نبودبودجه مناسب از تبدیل به کالای فرهنگی متناسب با نیاز جامعه بازمانده و نگاه ویژه و حمایت خاص برای حمایت از تولید کنندگان و فعالان این بخش را طلب می کند.

         

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب