امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31670 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

غلامی در «بدون توقف» مطرح کرد:

حجاب در جامعه اشتباه فهمیده شده است/ از سوءاستفاده های سیاسی از مسئله حجاب تا جای خالی مناظرات سال 60 در رسانه ملی

خبرایران: دکتر علی غلامی رئیس دانشکده حقوق گفت: حجاب در جامعه اشتباه فهمیده شده است. حجاب یک پدیده چند بعدی است و یک بعد آن فرهنگی اجتماعی است. زمانی که یک خانم با پوششی خاص وارد جامعه می شود و عامدا و غیر عامدا دیگران را تحت تاثیر پوشش خود قرار می دهد یک پدیده فرهنگی اجتماعی صورت می گیرد.
حجاب در جامعه اشتباه فهمیده شده است/ از سوءاستفاده های سیاسی از مسئله حجاب تا جای خالی مناظرات سال 60 در رسانه ملی

به گزارش خبرایران از روابط عمومی برنامه بدون توقف؛ قسمت بیستم برنامه بدون توقف با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور دکتر علی غلامی رئیس دانشکده حقوق به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و علی غلامی در این برنامه در خصوص حیثیت شرعی مقوله حجاب در کشور گفت: حجاب یک عقیده است که در کشور ما نه به صورت اجبار بلکه به صورت یک قانون درآمده و چون قانون است خانم ها صرف نداشتن عقیده هم باید به آن عمل کنند. مثلا اگر در خیابان پشت چراغ قرمز که آن هم یک قانون است بدون اعتقاد بایستید تکلیف را عمل کرده اید اما اگر به رعایت حجاب اسلامی با عقیده و با نیت قربت عمل کنید صاحب اجر اخروی خواهید شد. در جامعه اسلامی قوانین بخاطر حاکمیت اسلامی حیثیت شرعی پیدا می کنند.
وی ادامه داد: حجاب در جامعه اشتباه فهمیده شده است. حجاب یک پدیده چند بعدی است و یک بعد آن فرهنگی اجتماعی است. زمانی که یک خانم با پوششی خاص وارد جامعه می شود و عامدا و غیر عامدا دیگران را تحت تاثیر پوشش خود قرار می دهد یک پدیده فرهنگی اجتماعی صورت می گیرد.
غلامی با اشاره به استفاده های سیاسی از موضوع حجاب زنان در کشور عنوان کرد: اگر ما بخواهیم از حجاب برای پایه ریزی یک اتفاق سیاسی استفاده کنیم. یعنی یک عده ای تصمیم بگیرند با بدپوششی یک اتفاقی را ایجاد کنند. مثلا دو اتوبوس را در جاده قم تهران گرفتند که خانمهایی در آن بودند که صبح با همین اتوبوس ها به قم می رفتند و با پوشش هایی نا مناسب در سطح شهر تردد می کردند و عصر با همان اتوبوس برمی گشتند و این همان استفاده سیاسی از امری فرهنگی است. یعنی عده ای بدپوششی را نماد مخالفت و اعتراض با حکومت اسلامی می دانند. پس حجاب اصالتا یک پدیده فرهنگی است اما می تواند خاصیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی هم پیدا کند.
این کارشناس در ارتباط با الزامی بودن قانون حجاب در کشور بیان کرد: تفاوت الزام به حجاب با الزام به بی حجابی برای افرادی که از کشور های دیگر وارد کشور ما می شوند و برای افراد کشور ما وقتی وارد کشورهای دیگر می شوند بسیار زیاد است. وقتی یک خانم بی اعتقاد به حجاب می خواهد وارد کشور ما بشود و ما از او می خواهیم حجاب را رعایت کند در واقع قانون ما با عقیده او ضدیت ندارد بلکه غیریت دارد اما وقتی یک ایرانی به خارج از کشور می رود اگر به او بگویند پوشش نداشته باش این دستور با عقیده و مذهب او ضدیت دارد.
رئیس دانشکده حقوق وزارت فرهنگ را مسئول اصلی موضوع حجاب دانست و گفت: در کشور ما وزارت کشور به عنوان متولی حجاب در نظر گرفته شده است در صورتی که حجاب یک امر فرهنگی است و باید وزارت فرهنگ متولی این امر باشد. مردم انتخاب کننده مجالس و دولت ها هستند و همین اختلاس ها اکثرا در سیستم بانکی اتفاق می افتد و سیستم بانکی زیر نظر وزارت اقتصاد است و وزارت اقتصاد هم زیر نظر رییس جمهور و رییس جمهور هم که انتخاب مستقیم مردم است و با این وصف غیر از انتخاب خود مردم کسی دیگر بر سیستم بانکی اثر ندارد لذا مردم باید در انتخاب خود دقت کنند.
وی افزود: جای گفتگو در مسئله حجاب بسیار خالی است و این که ما امروز در این برنامه نشستیم و درباره حجاب گفتگو می کنیم یعنی به این نیاز پاسخ داده ایم اما این کار خیلی دیر صورت گرفته است و من بشدت نسبت به صدا و سیما گله دارم.
غلامی ضمن تاکید به برگزاری مناظرات زنده در رسانه ملی خاطرنشان کرد: در سال 57 انقلاب پیروز شده بود اما پایه های انقلاب کاملا مستحکم نبود و به اصطلاح روی هوا بود و در تلویزیون آقای کیانوری و شهید بهشتی و آقای مصباح می نشستند و مناظره می کردند. الان در سال 97 هستیم و پایه های جمهوری اسلامی دیگر از وسط هسته زمین هم رد شده است و لازم داریم در مورد موضوعات خط قرمز در صداوسیما مناظره برگزار شود درست مانند مناظرات ایدئولوژیک معروف سال 60 در رسانه ملی. اگر در رسانه به صورت زنده در موضوعاتی مانند موضوع برنامه بدون توقف مناظره های دایم برگزار شود نتیجه گفتن حقایق مثبت خواهد بود.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده روزهای زوج ساعت 19:20 از شبکه سه سیما پخش می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب