امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31773 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل آب و فاضلاب تهران اعلام کرد؛

آب بسته‌بندی کیفیت ضعیف‌تری از آب شرب تهران دارد/ معادل نصف رودخانه کارون در تهران آب مصرف می‌شود

خبرایران: محمدرضا بختیاری مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه اگر بارندگی‌های اردیبهشت نبود در تابستان تهران با 6 تا 7 ساعت قطعی آب مواجه می‌شد،‌گفت: وضعیت نامناسب آب تجدیدپذیر استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان در کشور رتبه دوم را دارد.
آب بسته‌بندی کیفیت ضعیف‌تری از آب شرب تهران دارد/ معادل نصف رودخانه کارون در تهران آب مصرف می‌شود

به گزارش خبرایران، محمدرضا بختیاری در همایش تبین وضعیت آب و فاضلاب شهرهای استان تهران با اشاره به اینکه اتفاق خوبی در کشور در حال رخ دادن است و اینکه تمام مسئولان ارشد به صورت یک کارشناس تمام عیار در مورد آب صحبت می‌کنند، گفت: جای خوشحالی دارد که مسئله آب به یک بحث مهم و استراتژیک کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در بحث آب اتفاقات بدی در سالیان گذشته رخ داده است اما توجه مسئولان در سال‌های اخیر این نوید را به ما می‌دهد که در مواجهه با آب ورود خوبی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت تامین آب شرب در تهران و جهان تا سال 2025 نشان می‌دهد که سرانه آب تجدید شونده کشور 1700 متر مکعب است، گفت: سرانه آب تجدیدپذیر در استان تهران در حال حاضر به 350 متر مکعب رسیده است و این نشان می‌دهد که به دلیل جمعیت زیاد و وسعت پایین استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان از لحاظ آب تجدیدپذیر وضعیت وخیم‌تری دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه وضعیت آب تجدید پذیر استان تهران از یزد، کرمان و اصفهان بدتر است،  گفت: 20 درصد جمعیت کشور در استان تهران سکونت دارند بنابراین سرانه تجدیدپذیر استان به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

* ذخیره برف کشور هر سال کمتر می‌شود

وی ادامه داد: متوسط بارندگی در کشور زیر 190 میلیمتر است و سال به سال وضعیت بارندگی بدتر می‌شود ضمن اینکه باید این موضوع را نیز متذکر شد که ذخیره برف به شکل قابل توجهی کاهش یافته به طوری که در تهران 85 درصد ذخیره برف کاهشی بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ارتفاع برف در سد لار در سال 95 به 6 و نیم متر می‌رسید در حالی که در سال 96 این عدد به 65 سانتیمتر رسیده بود.

بختیاری تاکید کرد:‌ پس اگر بارش در اردیبهشت ماه بارش‌های خوبی نداشتیم تهران در تابستان با 6 تا 7 ساعت قطعی آب مواجه می‌شد.

* ۱۰ درصد صرفه‌جویی در استان تهران معادل آب سد لتیان حجم دارد

وی با اشاره به اینکه تهران از لحاظ تولید و مصرف در وضعیت سر به سر حرکت می‌کند،‌گفت: وضعیت تامین آب شرب استان تهران در سال 1310 به ازای هر شهروند 6 هزار متر مکعب بود والان سالانه به 350 متر مکعب رسیده است پس تاکید می‌کنیم اگر شهروندان تهرانی 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشند به اندازه سد لتیان می‌توانیم آب صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه اگر با آب مناسب و ایده‌آل سد لار مردم ماشین و کوچه و خیایابان را بشورند وضعیت را روز به روز بدتر خواهد کرد، گفت: در سال 2003 در شهر کالیفرنیای آمریکا وضعیت قرمزی برای تامین آب اعلام شد و 20 درصد ذخیره برف کاهش یافت که با انتشار این خبر در همان موقع قیمت آب 20 برابر شد.

* معادل نصف رودخانه کارون در تهران آب مصرف می‌شود

بختیاری با اشاره به اینکه مصرف آب در استان تهران بیش از میانگین کشوری است، گفت: روزانه 4 و نیم میلیون متر مکعب آب در استان تهران تولید می‌شود که این رقم معادل نصف رودخانه کارون است ومصرف آب در شهر تهران به اندازه حجم آب دریاچه چیتگر است.

وی ادامه داد: این مصرف آب باید به صورت بهینه صورت بگیرد و مردم کاهش 10 درصدی مصرف آب را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

* کسری منابع مورد نیاز برای احداث تصفیه‌خانه‌ها باید از محل فروش انشعاب تامین شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه توجه بیش از حد به فاضلاب شهر تهران باعث شد شهرستان‌های استان تهران از برنامه گسترش شبکه فاضلاب عقب بمانند، گفت: در استان تهران 6 میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت 14 میلیون نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند. بنابراین دلیل پیشرفت شبکه فاضلاب در تهران این بود که از پیش فروش انشعاب در قالب تبصره 3 و ماده 7 حمایت شد.

بختیاری با بیان اینکه در احداث تصفیه‌خانه این فاضلاب عقب‌تر از شبکه فاضلاب هستیم، گفت: 9 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا فاضلاب شهرهای استان تهران نهایی و به اتمام برسد. پس با توجه به اینکه 5 هزار و 700 میلیارد تومان کسری داریم، سؤال ما این است که چه باید کرد؟‌

وی ادامه داد:‌با این وضعیت باید قید اتکا به منابع دولتی را زد، پس باید فرمانداران وشورای شهر 3 هزار و 600 میلیارد تومان از این کسری را از محل فروش انشعاب و تفهیم این موضوع تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه فاضلاب شهرهای استان تهران تنها 12 درصد بوده و به شدت از متوسط کشوری عقب است، گفت: کل منابع مالی اختصاص داده شده به فاضلاب‌های شهرهای استان تهران 340 میلیارد تومان است. پس با این منابع دولتی امکان پذیر نیست که شبکه فاضلاب گسترش یابد.

* آب بسته‌بندی کیفیت ضعیف‌تری از آب شرب تهران دارد

بختیاری با اشاره به اقتصاد آب و اینکه هر آب بسته‌بندی هر لیتر 2 هزار تومان و آب شرب شهری 6 ریال به فروش می‌رسد، گفت: در حالی که بسیاری از آب‌های بسته بندی شده از لحاظ کیفیت از آب شرب شهر تهران از کیفیت پایین‌تری برخودارند اما آب شرب شهری هر لیتر تنها 6 ریال فروخته می‌شود و این مثل یک شوخی است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم با این وضعیت و این منابع مالی برای گسترش شبکه فاضلاب ادامه دهیم باید بگویم که 50 سال دیگر هم شبکه فاضلاب شهرهای استان تهران به اتمام نمی‌رسد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب