امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3179 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دولت فهرست 575 بدهکار بزرگ بانکی را به قوه قضائیه تحویل داد؛

دست «روحانی»در جیب کاپشن «احمدی‌نژاد» /خیز دولت برای باز پس گیری 820 هزار میلیارد از پول مردم

سرانجام معاون اول حسن روحانی اعلام کرد فهرست 575 بدهکار بزرگ بانکی را به قوه قضائیه فرستاده است. نام هایی که بخش عمده ای از 820 هزار میلیارد ریال بدهی معوق بانکی مدت ها است در جیبشان گیر کرده است.
دست «روحانی»در جیب کاپشن «احمدی‌نژاد» /خیز دولت برای باز پس گیری 820 هزار میلیارد از پول مردم
 

به گزارش خبر ایران  ، یک منبع آگاه در بانک مرکزی جزئیات ماموریت 800 هزارمیلیارد ریالی روحانی به کمیته ای به نام وصول معوقات بانکی را رد اختیار تدبیر قرار داده بود.دولت یازدهم هم میراث دار تبعات کمرشکن تحریم ها بوده و هم فسادهای گسترده؛ بابک زنجانی و امیر منصور آریا و ده ها نام پیدا وپنهانی که در 8 سال دولت های نهم و دهم با "ویژه خواری" رقم های چند هزار میلیارد تومانی به جیب زدند و فشار تحریم ها بر اقتصاد کشور را چند برابر کردند.
حسن روحانی از همان ابتدای مبارزات انتخاباتی وعده داد که با فساد سیستماتیک و گسترده اقتصادی  در کشور مواجهه می شود. پس از پیروزی در انتخابات هم او به عنوان رییس جمهوری منتخب سکان کشتی مبارزه با فساد و ویژه خواری را به دست معاون اولش سپرد. حالا چند ماه پس از قبول این مسئولیت، اسحاق جهانگیری می گوید معوقات بانکی به مرز بحران رسیده  و از میان 575 بدهکار بزرگ، 20 نفر بیشترین سهم را دارند.پیش تر عباس علی نورا، نماینده زابل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هشتم گفته بود میزان معوقات بانکی 30 نفر از 300  بدهکار اصلی سیستم بانکی کشور از 10 هزار میلیارد ریال تا 100 هزار میلیارد ریال است. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نیز گفته بود تعداد بدهکاران بانکی عمده حدود 70 نفر است و این افراد دستکم 1000 میلیارد ریال به سیستم بانکی کشور بدهکار هستند.
اما سخنان معاون اول رییس جمهوری و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت نشان می دهد که بخش عمده ای از این تسهیلات کلان تنها هزینه واردات رانتی کالاها  یا ساخت و ساز شده است. آن هم در شرایطی که به دلیل تحریم ها و خروج سرمایه گذاران خارجی، نیاز به سرمایه گذاری داخلی در بخش تولید  وصنعت بیش از همیشه ضروری بود ه است. اما همان گونه که جهانگیری گفته چون "بهار رانت‌خوارها در شرایط تحریم در کشورها به‌وجود می‌آید" بسیاری از این بدهکاران کنونی به بهانه تحریم سرمایه های داخلی را از بانک ها خارج به مصارف نامشخصی رسانده اند.
نمونه شاخص این رانت خواری را می توان در جریان ماجرای بابک زنجانی مشاهده کرد. مردی که به گفته نزدیکانش تا سال 90 یک تاجر عادی بود اما رانت های بی شماری که دردوسال در اختیار او قرار گرفت او را به سوپرمیلیاردی تبدیل کرد که به گفته خودش 25 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و بیش از دو میلیارد یورو از پول نفت را در حساب های خارجی خود نگه داشته است. هر چند یک عضو کمیته تحقیق و تفحص از بدهی های بابک زنجانی گفت رنجانی در زندان اعتراف کرده که گروهی بزرگ از او حمایت می کرده اند و او تنها ویترین این گروه است.
اما چه شد که در عرض 8 سال زمامداری دولتی که خود را پاک دست ترین دولت تاریخ ایران می دانست و بالاترین درآمدهای نفتی تاریخ در همان زمان حاصل شد، صدها سوپر میلیاردر متخلف سربرآوردند.دولتی که هر گزارش تفریغ بودجه خبر از ناپدید شدن یا بازنگشتن میلیاردها دلار خبر می دهد و رییس دولتش سال ها به جیب کاپشنش اشاره می کرد و می گفت: فهرست مفسدان اقتصادی و رانتخواران در جیب من است. حتی زمانی ادعا کرد که لیست 300 نفره ای از این افراد را به  قوه قضائیه فرستاده اما همان زمان مشخص شد که این موضوع هم بخشی از همان بازی های رسانه ای دولت مهرورز بوده است.بسیاری پاسخ این سوال را نمی دانند و بسیاری دیگر می دانند اما چون دولت هم سو با آنان سر کار نیست در این باره سکوت کرده اند. با وجود این سکوت ها تلاش ویژه دولت برای پیگیری تخلاف های اقتصادی و ویژه خواری های سال های اخیر اکنون به نقطه حیاتی خود رسیده است. لیست بلندبالای بدهکاران کلان بانکی به قوه قضائیه رفته و این آغاز روندی مواجهه با فسادهای گسترده ای است که در سال های اخیر رخ داد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب