امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31812 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تشریح محورهای برنامه توسعه محله با حضور جمعی از اساتید دانشگاه

خبرایران : مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در شورای مشورتی با حضور اساتید دانشگاه، ضمن تشریح چارچوب و محورهای برنامه توسعه محله، مهمترین مزیت این برنامه را استقرار و حضور در محلات هدف به واسطه دفاتر توسعه محله ای عنوان کرد.
تشریح محورهای برنامه توسعه محله با حضور جمعی از اساتید دانشگاه

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، در جلسه ای که با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و علم و صنعت برگزار شد، کلیات برنامه توسعه محله در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران تشریح شد و مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در شورای مشورتی با حضور اساتید دانشگاهی، با بیان این که سابقه برنامه ریزی در سازمان نوسازی شهر تهران به اواسط دهه 80  و تهیه طرح های منظر شهری برای محلات بر می گردد، اظهار داشت: بر اساس آسیب شناسی از برنامه های گذشته، تهیه برنامه بازآفرینی توسط دفاتر خدمات نوسازی در دستور کار قرار گرفت که پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت اجرای برنامه های بازآفرینی به چارچوبی برای توسعه محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد دست یافتیم.

علی اکبری با اشاره به ابعاد و معیارهای سنجشی که به منظور ارزیابی مطلوبیت سطح کیفی زندگی در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: در مرحله کاربست، 5 محله بصورت پایلوت و طبق اولویت بندی انتخاب شدند که فرآیندها و سنجه های بدست آمده در آنها به آزمون گذاشته شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه توضیح داد: حرکت در مسیری مبتنی بر استفاده از سنجه های تعریف شده و تحلیل ذی مدخلان یکی از ویژگی های برنامه توسعه محله است که از بر هم نهی این دو مسیر، مشکلات شناسایی شده و چشم انداز برنامه ها، راهبردها و در نهایت اقداماتی که قرار است در محلات انجام شود،  بدست خواهد آمد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، پایش و بروز رسانی دوره ای را از دیگر ویژگی های این برنامه نام برد و یادآور شد: مهمترین مزیت برنامه توسعه محله این است که با حضور و استقرار در محلات، تهیه و تدوین می شود و این مهم از طریق دفاتر توسعه محله ای که سابقه فعالیت 2 تا 10 ساله در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد دارند، صورت می پذیرد.

علی اکبری از اجرایی شدن برنامه توسعه محله در سایر محلات هدف در آینده ای نزدیک خبر داد و از ارائه نقطه نظرات اساتید مدعو در خصوص این برنامه، ابراز خرسندی نمود.

سازگاری برنامه توسعه محله با تئوری های جهانی، تبعیت از روش های علمی، استفاده از تجارب جهانی، توجه به قوانین و مقررات مدیریت شهری، کاهش فاصله میان عمل و نظر، راه اندازی هسته های تحول متناسب با خصوصیات و ویژگی های هر محله، تعریف رابطه برنامه توسعه محله با دیگر طرح های برنامه ریزی شهری،  مشخص کردن خروجی ها و ابزارهای مداخله و پایش، توجه به هزینه منفعت، آموزش پرسنل و مدیران و ظرفیت سازی نهادی در شهرداری، ایجاد صندوق توسعه محله و غیره بخشی از مهمترین پیشنهادات و نظراتی بود که در این جلسه از سوی اساتید حاضر در جلسه در خصوص این برنامه مطرح شد.

 

 


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب