امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 31857 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران اعلام کرد؛

اساسنامه فعلی سندیکا جوابگوی نیازهای صنعت بیمه نیست

خبرایران: دبیرکل سندیکای بیمه گران با بیان اینکه اساسنامه فعلی این نهاد جوابگوی نیازهای صنعت بیمه نیست، گفت: از مهم ترین نقاط ضعف اساسنامه، وظایف و میزان اختیارات و ضمانت های اجرایی آن است.
اساسنامه فعلی سندیکا جوابگوی نیازهای صنعت بیمه نیست

به گزارش خبرایران از سندیکای بیمه گران ایران، سیدمحمد علیپور روز چهارشنبه در شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران و در جمع مدیران عامل شرکت های بیمه کشور با خیر مقدم به امیر باقری معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد و غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی برای حضور در این جلسه، آغاز ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) را تسلیت گفت و افزود: اختیارات موجود در اساسنامه فعلی سندیکا حتی در اندازیه اتحادیه های صنفی نیست. 

وی با معرفی و بیان سابقه ای از تشکیل سندیکای بیمه گران ایران تصریح کرد: شورای عمومی در راس تمامی تصمیمات این سندیکا است و هم اکنون سه کمیسیون  با عنوان راهبردی، فنی و مالی و ۱۳ کارگروه تخصصی مشغول به فعالیت است. اعضای کارگروه ها را مدیران میانی شرکت های بیمه تشکیل می دهند که هر کارگروه ۲۵ تا ۳۰ عضو داشته و مسایل فنی و تخصصی صنعت بیمه را در آن بررسی می کنند.

علیپور اظهار داشت: اخیرا هم  شورای معاونین فنی شرکت های بیمه و در تمامی استان ها شورای هماهنگی با حضور مدیران شعب شرکت ها فعال شده است. شورای هماهنگی در استان ها توانسته اقدامات خوبی را انجام دهد که از آن جمله می توان به عملکرد خوب شرکت های بیمه در زلزله کرمانشاه اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع ضمانت اجرایی تصمیمات سندیکا و حدود و اختیارات این نهاد صنفی گفت: کارگروه های سندیکا در ابتدای هرسال برنامه خود را اعلام می کنند ولی یکی از چالش های اصلی سندیکا، اساسنامه آن است که در سال ۱۳۸۳ در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده اما جوابگوی نیازهای فعلی صنعت و شرکت های بیمه نیست.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران، تصریح کرد: از مهم ترین نقاط ضعف اساسنامه، وظایف و میزان اختیارات و ضمانت های اجرایی آن است که حتی اختیاراتی در اندازه اتحادیه های صنفی ندارد.

وی با بیان اینکه می توان برمشکلات صنعت بیمه با همکاری این سندیکا و بیمه مرکزی فائق آمد، گفت: محاسبه حق بیمه حوادث رانندگی، نحوه محاسبه و احتساب تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث و نحوه تخفیف و افزایش یا تقسیط آن، ضرورت اصلاح آیین نامه مربوط به میزان قبولی اتکایی توسط شرکت های بیمه مستقیم از جمله مشکلات صنعت بیمه است.

علیپور خاطر نشان کرد: اخذ حق بیمه علی الحساب تامین اجتماعی از نمایندگان شرکت های بیمه، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های بیمه از دیگر مشکلاتی است که صنعت بیمه با آن روبرو است.

وی همچنین براساس ماده ۲۱ قانون احکام برنامه ششم توسعه اعلام کرد: سندیکا آمادگی دارد آن بخش از امور وظایف غیرحاکمیتی که در حال حاضر توسط بیمه مرکزی انجام می شود را برعهده گرفته تا بیمه مرکزی بتواند به امور ریشه ای و اصلی صنعت بیمه رسیدگی کند و انجام امور غیرحاکمیتی را به سندیکا بسپارد.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با بیان اینکه سندیکا درباره آیین نامه هایی که درنهایت توسط شورای عالی بیمه تصویب می شود، کار کارشناسی دقیق و مبسوطی انجام می دهد، گفت: در هر مورد و براساس درخواست بیمه مرکزی، نظرات شرکت های بیمه عضو سندیکا اخذ و جمع بندی شده و کمیسیون فنی و شورای عمومی به بیمه مرکزی ارسال می کند.

وی با تاکید براینکه هرگز صنعت بیمه باری بر دولت نبوده و سعی شده که از بودجه دولتی استفاده نکند، اظهار داشت: توجه به آیین نامه حاکمیت شرکتی تهیه شده در سازمان بورس اوراق بهادار با آیین نامه حاکمیت شرکتی ابلاغی بیمه مرکزی و ادغام این ۲ آیین نامه می تواند دوگانگی و شرکت های عضو بورس را برطرف کنند.

علیپور درخصوص فرآیند تصویب آیین نامه های پیشنهادی بیمه مرکزی در شورای عالی بیمه و ضرورت حذف هیات عامل از فرآیند موجود با توجه به آیین نامه اجرایی شورای عالی بیمه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته ای ویژه متشکل از نمایندگان بیمه مرکزی و سندیکا جهت بررسی و تدوین لوایح لازم به منظور حذف یا کاهش عوارض مختلف از صنعت بیمه می تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: بررسی عوارض و تاثیر افزایش نرخ ارز بر فعالیت های صنعت بیمه و ضرورت تشکیل کمیته مشترک متشکل از مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی و سندیکا، تسریع در بررسی و اعلام نظر طرح های ارسالی سندیکا به بیمه مرکزی از جمله پیشنهادهای مربوط به بیمه درمان تکمیلی، ضرورت حمایت از فعالیت کنسرسیوم صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر و مذاکره و برگزاری جلسه با مدیران شرکت های خودروساز به منظور تسهیل در اجرای قراردادهای فیمابین کنسرسیوم از دیگر مسائلی است که باید با همکاری مشترک به نتیجه برسد.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران پیشنهاد کرد: حضور نماینده بیمه مرکزی در جلسات شورای عمومی با توجه به اساسنامه سندیکا می تواند باعث ارتقای تعامل دوطرفه باشد. وی همچنین به حضور نمایندگان بیمه در هیات های حل اختلاف مالیاتی اشاره کرد و خواستار ارتباط هرچه بیشتر میان سندیکا و بیمه مرکزی در این زمینه شد.

براساس این گزارش در این جلسه مدیران عامل شرکت های بیمه مشکلات و مسایل مبتلابه  صنعت بیمه را مطرح کردند و در ادامه امیر باقری و غلامرضا سلیمانی نظرات خود را راجع به مسائل مطروحه بیان داشتند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب